printlogo


کد خبر: 163294تاریخ: 1395/6/17 00:00
دادستان تهران:
مدیرعامل بانک دی بازداشت شد
زریبافان: مدیرعامل بازداشتی منصوب دولت یازدهم بوده است

گروه اقتصادی: دادستان تهران روز گذشته خبر کوتاهی اعلام کرد که حقیقتی بزرگ در آن نهفته است: مدیرعامل بانک دی بازداشت شده است! به گزارش «وطن‌امروز» همین چند روز پیش بود که یکی از اعضای فراکسیون شهدای مجلس خبر تلخ تخلفات عدیده در بنیاد شهید را منتشر و اعلام کرد مدیریت فعلی در بنیاد شهید کارنامه قابل قبولی نداشته است.
خبر بازداشت مدیرعامل
عباس جعفری‌دولت‌آبادی در جمع معاونان دادستان و سرپرستان نواحی و رؤسای دوایر نظارت بر زندان‌های دادسرای تهران گفت: گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از بنیاد شهید به دادسرا ارجاع شده و مدیرعامل سابق بانک دی به لحاظ اتهامات انتسابی بازداشت شده است.
جعفری‌دولت‌آبادی تاکید کرد: مبارزه با فساد بدون تبعیض و قاطع بوده و دادستانی در این مبارزه نمی‌تواند طبق نظر و فضاسازی‌های جریان‌های سیاسی اقدام کند. وی با خاطرنشان کردن خطر فساد در همه سطوح برای کشور، درباره انتظار مردم از دستگاه قضایی در مبارزه با فساد، به
2 مولفه اصلی شامل سرعت توام با دقت در مبارزه با مفاسد اقتصادی و عملکرد دستگاه قضا در پرونده‌های مهم اشاره کرد و اظهار داشت: مردم در پی کشف اینکه مشکلات رسیدگی به پرونده‌ها از دادسرا یا دادگاه است، نیستند، بلکه نتیجه مبارزه با فساد را که مجازات مفسدان، استرداد اموال عمومی و تحقق عدالت است مهم می‌دانند و آن را پیگیری می‌کنند.
اهمیت تشکیل دادسرای پولی- بانکی
وی تشکیل دادسرای پولی- بانکی را یکی از اقدامات مثبت دادسرای تهران در ایجاد ساختار لازم برای مبارزه با مفاسد اقتصادی خواند و خطاب به رسانه‌ها و کسانی که قوه‌قضائیه را به کم‌کاری و اهمال در مبارزه با فساد متهم می‌کنند، گفت: براساس قوانین موجود، رسیدگی در دستگاه قضایی دارای یک فرآیند گسترده است که مراحل مختلفی از جمله دادسرا، دادگاه، محاکم تجدیدنظر و دیوان‌عالی کشور را در بر می‌گیرد. دادستان تهران با هشدار به رسانه‌هایی که اخبار ناصحیح و خلاف واقع انتشار می‌دهند، گفت: رسانه‌ها نمی‌توانند با توجیه و ادعای اطلاع‌رسانی، مطالب و گزارش‌های خلاف واقع منتشر کرده و موجبات تشویش اذهان عمومی را فراهم آورند. وی خاطرنشان کرد که برخی سایت‌های خبری و رسانه‌ها باید توجه کنند وقتی مشخصات افرادی را بدون اثبات جرم در مراجع قضایی، منتشر می‌کنند موجبات هتک حیثیت افراد را فراهم می‌کنند. جعفری افزود: دادستانی تهران درباره مدیران مسؤول رسانه‌ها و سایت‌های خبری که خارج از چارچوب وظایف مقرر اقدام کنند، مطابق قانون اقدام خواهد کرد. دادستان تهران ضمن تشکر از رسانه‌هایی که نقش خود را در مبارزه با فساد بخوبی ایفا می‌کنند، از اصحاب مطبوعات و مدیران مسؤول سایت‌های خبری خواست ابزار دست جریان‌های سیاسی نشده و مطالب مربوط به قوه‌قضائیه، دادستانی و پرونده‌های قضایی را بدون قید منبع معتبر درج نکنند. دادستان تهران درباره رسیدگی به گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از بنیاد شهید، از ارجاع این گزارش در بخش مربوط به بانک دی به شعبه بازپرسی دادسرای کارکنان دولت خبر داد و افزود: بخش دیگر گزارش در دست بررسی و اقدام است. وی همچنین اعلام کرد مدیر عامل سابق بانک دی به لحاظ اتهامات انتسابی بازداشت شده است.
مدیرعامل بازداشتی بانک دی منصوب دولت یازدهم است
 مسعود زریبافان گفت: مدیرعامل بازداشت شده بانک دی در دولت یازدهم منصوب شده است و اگر در این‌باره شفاف‌سازی نشود اطلاع‌رسانی لازم را انجام خواهم داد. به گزارش تسنیم، در همین رابطه مسعود زریبافان، رئیس سابق بنیاد شهید گفت: مدیرعامل بازداشت شده بانک دی، مدیرعامل منصوب در دولت یازدهم است و تخلفاتی که منجر به بازداشت ایشان شده ربطی به تحقیق و تفحص از بنیاد در دوره مدیریتی اینجانب ندارد. زریبافان افزود: در صورتی که مسؤول محترم تحقیق و تفحص از بنیاد درباره زمان و دوره تخلفات صورت گرفته در بانک دی و موسسات اقتصادی بنیاد شهید، شفاف‌سازی لازم را انجام ندهد، اینجانب مجبور خواهم شد به‌رغم میل باطنی‌ام، درباره زمان و دوره تخلفات صورت گرفته اطلاع‌رسانی لازم را انجام بدهم. زریبافان تاکید کرد: اینجانب از همه رسانه‌هایی که با سوءاستفاده از مصاحبه‌های مسؤول تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و به‌صورت ناجوانمردانه اینجانب و بنیاد شهید و امور ایثارگران را تخریب کرده‌اند به مراجع قضایی شکایت کرده‌ام و تا آخر برای اعاده حیثیت خودم و همکارانم خواهم ایستاد.
جزئیات فساد در بانک دی
عضو فراکسیون فرزندان شاهد مجلس دهم  هم چند روز پیش پرده از برخی تخلفات بانک دی برداشته بود. ابوالفضل ابوترابی، عضو فراکسیون فرزندان شاهد مجلس دهم در سایت خود آورد: متاسفانه حجت‌الاسلام شهیدی، ریاست کل بنیاد شهید کشور عملکرد قابل دفاعی نداشته‌‌ و طی این مدت در بانک دی که عمده سهام آن متعلق به بنیاد شهید است، پرونده‌های فساد قابل توجهی شکل گرفته به طوری‌ که در همین راستا طرحی را به منظور تغییر سیستم انتخاب ریاست بنیاد شهید ارائه داده‌ایم. ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد، تیران و کرون پرداخت بیش از ۴۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با وثیقه جعلی را یکی از تخلفات مالی صورت گرفته در بانک دی دانست و اضافه کرد: «خواهرزاده سابقه‌دار یکی از مدیران ارشد این مجموعه با همراهی معاون پارلمانی سابق و مدیر کل پیشین بانک در تبانی با یکدیگر میلیارد‌ها تومان از سرمایه‌های متعلق به جامعه ایثارگری کشور را تضییع کرده‌اند که در یکی از این موارد ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات را در ازای دریافت سفته و درصد سود پایین در اختیار یک فوتبالیست قرار داده‌اند».  سهم ۳۷ نفری فرزندان شاهد از مجموع ۱۴۰۰ کارمند بانک دی دیگر انتقاد ابوترابی به فعالیت این مجموعه وابسته به بنیاد شهید بود که با تشریح آن اظهار داشت: «با وجود بیکار ماندن تعداد قابل توجهی از فرزندان شهید کشور در استان‌های مختلف، این امر به هیچ وجه پذیرفتنی نبوده و لازم است درباره آن تجدید نظر اساسی صورت گیرد». عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس که در نهمین دوره مجلس با ارائه بیش از ۲۰ طرح به عنوان فعال‌ترین عضو بهارستان در امر قانون‌گذاری انتخاب شد، در پایان خاطرنشان کرد: «در حال حاضر طرح مهمی را ارائه کرده‌ایم تا در صورت تصویب آن، خود جامعه ایثارگران در سطح شهرستان، استان و کشور مدیران این بنیاد را به صورت مستقیم و در قالب برگزاری انتخابات برای یک دوره ۳ ساله انتخاب کنند».


Page Generated in 0/0055 sec