printlogo


کد خبر: 163329تاریخ: 1395/6/17 00:00
استقرار مزدوران یمنی در مرزهای عربستان در پی فرار نظامیان سعودی
طائف خالی از سکنه شد

گروه بین‌الملل: یکی از بدترین رسوایی‌‌هایی که ارتش سعودی بتازگی با آن مواجه شده، مربوط به ویدئویی است که نشان ‌می‌دهد یک تویوتای لندکروز نظامی که حامل تعداد بسیاری از نیروهای ارتش سعودی است، در حال فرار از صحنه نبرد است. بعد از آن، تصویری از همان خودرو دیده می‌شود که ثابت در جای خود ایستاده و جسد 7 نفر در اطراف آن قرار دارد که لباس ارتش سعودی را به تن دارند. ویدئوی دیگری منتشر شده که نشان می‌دهد یک خودروی زرهی نیروی زمینی ارتش سعودی با سرعت بسیار زیاد در منطقه‌ای بیابانی در حرکت است، ولی ناگهان متوقف می‌شود و پس از آن هم یک تانک‌ زرهی با سرعت بسیار زیاد به آن برخورد می‌کند. سایت انگلیسی  IHS JANES که در ارائه «تحلیل‌ها و گزارش‌های نظامی و امنیتی فعالیت دارد، با اشاره به این ویدئوها، نوشت: ویدئوهایی که ستاد اطلاع‌رسانی جنگ یمن منتشر کرده، بیانگر این واقعیت است که عربستان سعودی از آغاز جنگ علیه یمن در‌ مارس 2015، تعداد نظامیانش را که در حملات نظامی و موشکی نیروهای مشترک یمنی به مناطق مرزی از پا درآمده‌اند، اعلام نمی‌کند. این سایت انگلیسی تأکید کرد، صحنه‌های منتشر شده از داخل بیشتر پایگاه‌های سعودی بیانگر عقب‌نشینی نظامیان این کشور از آن پایگاه‌ها است، با این حال مقادیر بسیاری پوکه فشنگ سلاح‌های سنگین در پایگاه‌ها نشان می‌دهد نظامیان سعودی قبل از فرار در پایگاه‌های خود بودند اما قبل از شکست از مواضع خود گریخته‌اند. در یکی از این ویدئوها اجساد 14 نظامی سعودی دیده می‌شود. در سایه چنین شرایطی و در حالی‌که نیروهای یمنی جنگ را به خاک عربستان منتقل کرده‌اند، رژیم سعودی ناچار شده است برای حمایت از مرزهای خود در برابر حملات نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، مزدوران یمنی را از جنوب به مرزهای عربستان در شمال یمن منتقل کند. رسانه‌های یمنی، چند روز پیش گزارش کردند برخی مزدوران وابسته به عبدربه منصورهادی، رئیس‌جمهوری فراری و مستعفی یمن که در استان‌های جنوبی یمن مستقر هستند، توسط عربستان برای مقابله با نیروهای یمنی به مرزهای یمن و عربستان منتقل شده‌اند. یک منبع آگاه وابسته به مزدوران هادی اعلام کرد حدود 5 هزار فرد مسلح از طریق بندر عدن با یک کشتی متعلق به ائتلاف سعودی به مناطق مرزی منتقل شدند. این منبع آگاه گفت این افراد طی چند مرحله به بندر عصب در اریتره منتقل شده‌اند تا در مرحله بعد به منظور گذراندن دوره‌های آموزش فشرده قبل از انتقال به نقاط مرزی، به پایگاه‌های مربوط به نیروهای ائتلاف متجاوز به یمن منتقل شوند. ارتش یمن روز جمعه گذشته با یک فروند موشک بالستیک «برکان یک» پایگاه هوایی ملک فهد عربستان سعودی را در استان طائف هدف قرار داد. برد این موشک به 800 کیلومتر می‌رسد. آنها سه‌شنبه هفته گذشته نیز فرودگاه ابها در عسیر را با یک فروند موشک «قاهر یک» هدف قرار دادند.  تحلیلگران می‌گویند شلیک موشک دوربرد «آتشفشان یک» به پایگاه نظامی ملک فهد در استان طائف، ارتقای توان نظامی نیروهای مقاومت در یمن را در مقیاس وسیعی به نمایش گذاشت؛ این پدیده به وضوح باعث تغییر موازنه قدرت در جنگ یمن شده و عامل تعیین‌کننده‌ای در تصمیمات و اقدامات بعدی آل‌سعود محسوب می‌شود بویژه آنکه انصارالله یمن به ریاض هشدار داده منتظر موشک‌های برکان 2 و 3 نیز باشد. غرش موشک‌ها در طائف، نیروهای ائتلاف سعودی بویژه آل‌سعود را غافلگیر کرد.
از سوی دیگر در پی شلیک موشک «آتشفشان یک» به پایگاه ملک‌فهد در استان طائف، شاهزاده‌های سعودی کاخ‌های خود در غرب عربستان را رها کرده‌اند. در همین راستا، مجتهد، افشاگر مشهور عربستانی و فعال در شبکه‌های اجتماعی فاش کرد: در پی اصابت موشک بالستیک ارتش یمن به پایگاه ملک‌فهد در طائف، مقام‌های سعودی کاخ‌های خود را در این شهر از ترس موشک‌های انصارالله رها کرده‌اند و اینک این منطقه خالی از سکنه شده است. بنا بر این گزارش، مجتهد از اهالی طائف در غرب عربستان خواسته است تا با حمله به کاخ‌های سعودی آنها را تصرف کنند. مجتهد به شهروندان طائف گفته اموال کاخ‌ها حق شماست و قبل از هدف قرار گرفتن توسط موشک آتشفشان یک انصارالله بروید و این اموال را تصاحب کنید. این در حالی است که شمار زیادی از ساکنان منطقه میسان در جنوب طائف نیز با شنیدن صدای انفجار مهیب ناشی از اصابت آتشفشان یک به پایگاه ملک فهد، این منطقه را تخلیه کرده‌اند. طائف یکی از استان‌های منطقه مکه مکرمه است و
68 کیلومتر با شهر مکه فاصله دارد.  استان طائف که منطقه‌ای کوهستانی واقع در غرب عربستان است 87561 کیلومتر مربع مساحت و  یک میلیون و 281 نفر  جمعیت دارد. شهر طائف نیز که 1036 کیلومتر مربع وسعت دارد، اصلی‌ترین تفریحگاه تابستانی کشور است و خانواده سلطنتی سعودی به‌طور سنتی در گرم‌ترین ماه‌های سال به آن کوچ می‌کنند.  
 


Page Generated in 0/0045 sec