printlogo


کد خبر: 163334تاریخ: 1395/6/17 00:00
چهارگوشه

25 کشته در انفجارهای کابل
وقوع 3 انفجار تروریستی در پایتخت افغانستان دست‌کم 25 کشته برجای گذاشت. طبق این گزارش، بامداد سه‌شنبه به فاصله چند ساعت پس از وقوع 2 انفجار در مرکز کابل که دست‌کم 24 کشته و 91 زخمی بر جای گذاشت، انفجار سوم و درگیری‌های مسلحانه تازه، دست‌کم یک کشته برجای گذاشته است. نیروهای امنیتی افغانستان طی شامگاه دوشنبه و صبح سه‌شنبه در مرکز پایتخت مستقر شدند و با مهاجمان مسلحی که در داخل مقر یک مرکز امدادرسانی بین‎المللی سنگر گرفته‌ بودند، مبارزه کردند. طالبان مسؤولیت این خشونت‌ها را برعهده گرفته است.

تعطیلی فرودگاه لندن در پی اعتراضات
روز گذشته در پی تصرف باند فرودگاه شهر لندن از سوی معترضان جنبش «جان سیاهپوستان اهمیت دارد» مقام‌های فرودگاه مجبور شدند تمام پروازهای این فرودگاه را لغو کنند. در پی این اعتراضات، تمام پروازها به مقصد زوریخ، ژنو و گرنزی لغو شد. این در حالی بود که سایر پروازهایی که قرار بود در این فرودگاه به زمین بنشینند نیز به فرودگاه‌های دیگر منتقل شدند. جنبش « جان سیاهپوستان اهمیت دارد» در سال 2012 پس از آن تشکیل شد که ترایوون مارتین، نوجوان سیاهپوست بی‌دفاع آمریکایی به ضرب گلوله افسر پلیس آمریکا به قتل رسید.

حال شیخ زکزاکی وخیم است
همسر رهبر جنبش اسلامی نیجریه از وخامت حال شیخ ابراهیم زکزاکی خبر داد. مالام زینات، همسر زکزاکی در نامه‌ای خطاب به اعضای جنبش اسلامی با اشاره به توطئه عده‌ای با هدف تعیین جانشین برای شیخ زکزاکی، درباره ایجاد انحراف در این جنبش هشدار داد. وی با محکوم کردن شایعاتی که درباره درخواست زکزاکی برای تعیین جانشین مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد وی در چند ماه اخیر جز با فرزندانش، کسی را در بازداشتگاه ملاقات نکرده است.  مالام زینات، ادامه راه زکزاکی و فعالیت جنبش اسلامی و نیز استمرار اعتراض‌ها را خواستار شد.

انفجارهای داعش در محله‌های شیعه‌‌نشین بغداد
شامگاه دوشنبه انفجار تروریستی در یکی از مناطق شیعه‌نشین پایتخت عراق ده‌ها کشته و مجروح بر جا گذاشت. یک منبع امنیتی تأکید کرد این انفجار به وسیله یک خودروی بمبگذاری شده در منطقه الکراده در مرکز بغداد روی داد. به گفته این منبع امنیتی، در این انفجار 9 نفر کشته و 28 تن دیگر مجروح شدند. گروه تروریستی داعش مسؤولیت این انفجار را برعهده گرفته است. الکراده 2 ماه قبل شاهد انفجار تروریستی شدیدی بود که بر اثر آن بیش از 400 عراقی کشته یا زخمی شدند.


سرمفتی سعودی: ایرانیان مسلمان نیستند!
مفتی اعظم خاندان سعودی، شیخ عبدالعزیز آل‌الشیخ بار دیگر با کوبیدن بر طبل تفرقه، ایرانیان را دشمن اهل تسنن خواند. این سرمفتی وهابی درباری که مشخصا از انتقادات صریح روز دوشنبه رهبر معظم انقلاب اسلامی از طایفه حاکم بر عربستان- و نه مردم این کشور- برآشفته بود، ایرانیان را چنین متهم کرد: «این افراد مسلمان نیستند. آنها مجوس هستند و خصومت آنها نسبت به مسلمان بویژه سنی‌ها یک قضیه قدیمی و دیرینه است». حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای، به خاطر ناکارآمدی سازماندهی سفر حج توسط حاکمان عربستان و قتل و آزار حجاج بشدت از آل‌سعود انتقاد کرده و  جهان اسلام را  به تجدیدنظر در اداره اماکن مقدس مسلمانان دعوت کرده بودند. در واکنش، مفتی کریه سعودی دیروز در مصاحبه تلفنی با روزنامه دولتی «مکه» مدعی شد از این حملات تعجب نکرده است. به گفته او مقامات ایران قصد تشویش خادمان حج در عربستان را دارند حال آنکه سال گذشته بدون چنین اظهاراتی از سوی مقامات ایرانی، سعودی‌ها با سوءمدیریت خود حدود 7 هزار زائر بیت‌الله‌الحرام را در منا قتل‌عام کردند و بعد هم مدعی شدند خود قربانیان مقصر بوده‌اند.
 


Page Generated in 0/0047 sec