printlogo


کد خبر: 163340تاریخ: 1395/6/17 00:00
وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت پاسخ دهد
چرا هنوز دو شغله‌های ممنوعه در ایدرو هستند؟

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) با پشت کردن به بخشنامه مجلس علاوه‌بر به‌کارگیری نیروهایی که همزمان در هیأت‌مدیره چند شرکت عضو هستند از نیروهای بازنشسته هم استفاده کرده است. جایی که اکنون به محل تجمع نیروهای بازنشسته دیروز وزارت نفت تبدیل شده و محمدرضا نعمت‌زاده آنها را دوباره به کار دعوت کرده است؛ منصور معظمی، سکان سازمان گسترش را در دست گرفته و به همراه او مهدی بازارگان و محسن صالحی‌نیا نیز حضور دارند.
به گزارش نسیم آنلاین، معظمی و بازارگان از قانون ممنوعیت استفاده از نیروهای بازنشسته عبور کرده و صالحی‌نیا هم از مصوبه منع عضویت همزمان در هیأت‌مدیره چندین شرکت دولتی بهره گرفته است. چندی پیش رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره ممنوعیت استفاده از نیروهای بازنشسته با نگارش نامه‌ای هشدار داد و رئیس‌جمهوری نیز  قانون ممنوعیت به‌‌کارگیری بازنشستگان را ابلاغ کرد که بر این اساس، دستگاه‌های موضوع این قانون درصورت لزوم می‌توانند از خدمات بازنشستگان متخصص با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر به‌ صورت پاره‌ وقت و ساعتی استفاده کنند؛ حداکثر ساعات مجاز برای استفاده از بازنشستگان، یک‌سوم ساعات اداری کارمندان رسمی بوده و حق‌الزحمه این افراد متناسب با ساعات کاری آنها حداکثر معادل یک‌سوم کارمندان رسمی همان شغل تعیین و پرداخت می‌شود. از قرار معلوم، دستگاه‌هایی که به نحوی از انحا از بودجه عمومی کل کشور استفاده می‌کنند، مکلفند ظرف مدت
60 روز از تاریخ ابلاغ این قانون آن دسته از افرادی را که برخلاف مفاد این قانون به‌ کار گرفته شده‌اند، از خدمت خارج و با آنان تسویه‌ حساب کنند. بنابراین پرداخت هرگونه وجهی پس از این مهلت از هرمحل و تحت هر عنوان در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است. گذشته از این، نمایندگان مجلس، همین امسال، مصوبه‌ای را درباره ممنوعیت عضویت افراد در هیأت‌مدیره بیش از یک شرکت به تصویب رسانده‌اند که بر اساس آن هیچ فردی نمی‌تواند اصالتا یا به نمایندگی از شخص حقوقی، همزمان در بیش از یک شرکت که تمام یا بخشی از سرمایه آن متعلق به دولت یا نهادها یا موسسات عمومی غیردولتی است، به سمت مدیرعامل یا عضو هیأت‌مدیره انتخاب شود. با این حساب منصور معظمی پس از حضور در سمت‌های مختلف در وزارت نفت و در نهایت سمت معاونت برنامه‌ریزی در این پست بازنشسته شد اما نعمت‌زاده برخلاف قانون او را به ریاست هیأت عامل ایدرو برگزید. مهدی بازارگان، همکار قدیمی معظمی در وزارت نفت و عضو کنونی هیات مدیره سازمان گسترش هم در دور زدن قانون منع استفاده از بازنشستگان وضعی مشابه رئیس خود دارد و پس از بازنشستگی در سال 92 از وزارت نفت از سوی اکبر ترکان برای احراز معاونت توسعه صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور فراخوانده و همان جا هم ماندنی شد. با این اوصاف بازارگان هم در ترکیب هیأت مدیره سازمان گسترش حضور داشته و هم در معاونت مناطق آزاد. گزینه دیگر در ترکیب هیأت‌مدیره ایدرو کسی نیست جز محسن صالحی‌نیا، همو که  همزمان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بوده و در عین حال ریاست هیأت‌مدیره ایران‌خودرو را نیز عهده‌دار بوده و این اواخر هم عضویت در هیأت مدیره سازمان گسترش را به فهرست مشاغل خود اضافه کرده است. با استناد به 2 قانون یادشده هر 3 عضو هیأت‌مدیره سازمان گسترش باید هر چه سریع‌تر از مسؤولیت خویش کناره‌گیری کرده و حتی وجوه دریافتی را به خزانه دولت بازگردانند.


Page Generated in 0/0049 sec