printlogo


کد خبر: 163366تاریخ: 1395/6/18 00:00
مردم چشم‌انتظار کمک‌های دولت هستند
توفان مشکلات در مازندران
تخریب قبرستان رامسر و بیرون آمدن محتویات داخل قبرها

گروه اجتماعی: غرب تا مرکز استان مازندران همزمان با موج جدید بارش‌ها درگیر توفان و سیلاب است. تندباد در ساری و سیل در رامسر مشکلات گوناگونی از کندی رفت و آمد و غافلگیر شدن مسافران و حتی تخریب قبور در آرامستان‌ها را به دنبال داشته است.
بارش شدید باران همراه با تندباد و سیلاب در حالی مردم و مسافران در سواحل ساری را با مشکلاتی مواجه کرد که از تندباد چند روز گذشته شهرستان قائمشهر و آمل مسافران بشدت وحشت زده شده‌اند. علاوه بر این نیروهای امداد و نجات و مدیریت بحران فرمانداری‌ و استانداری مازندران در آماده‌باش کامل قرار گرفته‌اند اما براساس
پیش بینی‌های صورت گرفته  احتمال افزایش بارش‌ها و وقوع سیلاب در این استان دور از انتظار نیست. همچنین بارش باران در شهرستان رامسر باعث جاری شدن سیل و تخریب برخی اماکن و یکی از قبرستان‌های این شهرستان شد. بارش شدید باران که از سه‌شنبه‌شب در این شهرستان شروع شده باعث جاری شدن سیل و اختلال در رفت و آمد شهروندان رامسری شده است.
تخریب قبرستان رامسر  و رانش زمین
براساس این گزارش، تخریب قبرستان اشکونوکوه رامسر و بیرون آمدن محتویات داخل قبرها نیز بخشی از این خسارت‌هاست. قبرستان اشکونوکوه به عنوان بزرگ‌ترین قبرستان رامسر مطرح است که بر اثر سیلاب محتویات قبرها به داخل خیابان آمده است. این در حالی است که بر اثر این حادثه 4 قبر صدمه دیده است که یکی از آنها مربوط به  شهدای مناست.
همچنین مصطفی مکارمی، رئیس شورای بخش مرکزی رامسر درباره خسارات سیل عنوان کرد: بیشترین خسارت گزارش شده از روستاهای دیسر، استل کنار و رمک است که این خسارات نیز ناشی از کنده‌کاری‌های گازکشی در منطقه بوده است. بنا بر اظهارت مکارمی، در روستای گالش‌محله نیز رانش جزئی جاده به وقوع پیوسته است و خسارات در دیگر روستاهای شهرستان هنوز گزارش نشده است.
هشدار درباره تداوم بارندگی‌ها
در همین حال مدیرکل هواشناسی مازندران از تداوم ناپایداری هوا تا پایان هفته در استان خبر داده است. نوربخش داداشی، مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به بارش باران در غرب مازندران بیان داشت: بیشترین بارندگی مربوط به شهرستان رامسر با 132 میلیمتر بارندگی، نوشهر با
10 میلیمتر و گلوگاه با 9 میلیمتر بارش گزارش شده است. داداشی با اشاره به تداوم بارش باران در استان و مواج بودن دریا تا پایان هفته به شهروندان و گردشگران توصیه کرد از تردد و اقامت در بستر و حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها، شنا در دریا و استفاده از شناورهای سبک و تفریحی خودداری کنند.
چشم‌انتظار کمک‌های دولتی
در حالی باد و باران مازندران را فراگرفته است که بسیاری از خسارت‌دیدگان تندباد هفته گذشته چشم‌انتظار حمایت‌های مدیران برای رفع مشکلات هستند. احمد منفرد، فرماندار ویژه آمل نیز از تشکیل ستاد ویژه بحران در شهرستان برای پیشگیری از تکرار حادثه جدید در شهرستان خبر داد و گفت: دولت باید تسهیلات با سودهای کم برای بازسازی منازل مسکونی قدیمی در نظر بگیرد تا مردم برای دریافت تسهیلات اشتیاق داشته باشند.
آماده‌باش تا 20 شهریور
همچنین مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران با اشاره به اطلاعیه هواشناسی و کاهش 4 تا 8 درجه‌ای دما و بارش باران، نسبت به آبگرفتگی معابر، بالا آمدن آب رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها هشدار داد.
علی‌اصغر احمدی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران از آماده‌باش همه نیروهای امدادی تا روز ۲۰ شهریورماه خبر داد و از مسافران خواست هنگام تردد از بستر و حریم رودخانه و مسیل‌ها احتیاط لازم را داشته باشند.
خسارات توفان در همه زمینه‌ها
توفانی که طی چند روز گذشته مازندران را در نوردید ۱۳۰ میلیارد تومان به حوزه کشاورزی، ۱۳ میلیارد تومان به حوزه مسکن، تجاری و معیشت و ۲۷ میلیارد تومان به تأسیسات زیربنایی استان خسارت وارد کرد و شدت توفان به حدی بود که قریب ۵۰۰ تیر برق شکسته شد،
۲۵ ترانس و ۵۰ تابلوی برق خسارت دید و بیش از هزار مورد پارگی سیم‌های برق در شهرهای آمل، بابل، قائمشهر و ساری اتفاق افتاد. مازندرانی که بتازگی از بحران تندباد به حالت بادی برگشته با نفوذ سامانه بارشی و کاهش دما، در مسیر حادثه‌ای دیگر قرارگرفته و اگر تدابیر لازم برای پیشگیری و مدیریت بحران صورت نگیرد، تکرار فاجعه تندباد حتمی است.


Page Generated in 0/0062 sec