printlogo


کد خبر: 163367تاریخ: 1395/6/18 00:00
اخبار

معضل آلاینده‌های جوی در حال خودنمایی است
سریال آلودگی هوا روی دور تکرار
هنوز به ترافیک و حجم بالای تردد اوایل ماه مهر و فصل بازگشایی مدارس در تهران نرسیده‌ایم اما طعم آلودگی هوای تهران در کام شهروندان احساس می‌شود. بی‌تردید آگاهی‌بخشی عمومی به اقشار و آحاد مردم در زمینه عزم ملی برای جلوگیری از ایجاد عوامل آلودگی موجود، ضروری به نظر می‌رسد اما این نکته هم بارها  در سال‌های گذشته به چشم خورده است که برگزاری همایش، ایراد سخنرانی یا حتی رونمایی از طرح‌های مقطعی و کتب تالیفی که تنها در گنجه همان ادارات جا خوش می‌کند، چندان کمکی به وضعیت بهبود آلودگی هوا نکرده و اصرار مدیران در این زمینه جای تامل دارد.
نبود هماهنگی برای مقابله با آلودگی هوا
میزان در این باره نوشت: تنها نمودار شاخص کیفیت هوا در سال گذشته خود گواه این مدعاست که برنامه‌ای مدون و هماهنگ بین دستگاه‌ها برای بهبود شاخص کیفیت هوا برای کلانشهری با بیش از 12 میلیون نفر جمعیت ضروری به نظر می‌رسد. بارها شاهد بودیم آلایندگی هوا تا زمانی که به بحران تبدیل نشده در سخنرانی‌ها، اظهار نظرها و عملکردهای مقطعی به عرصه ظهور پا نگذاشته و مردم در فصل آلودگی‌ در نهایت با تعطیلی‌ مدارس و مهدهای کودک مواجه شده‌اند.
اسفندماه سال گذشته و در فصل داغ بحث آلودگی بود که وزیر بهداشت در روایتی از جلسه هیات دولت، درباره هجوم گرد و غبار در استان‌های کشور نظر  کارشناسی ابتکار در این باره را توضیح داد: «رئیس سازمان محیط زیست گزارش‌هایی را ارائه کرد که عمده مشکل آلودگی هوا از عراق است». به گفته قاضی‌زاده‌هاشمی، قرار بر این شد سازمان مدیریت روند قبلی همچون جایگزینی خودروهای فرسوده و ساماندهی موتوسیکلت‌ها را با سرعت بیشتری انجام دهد. همچنین سازمان محیط زیست کار ارزیابی و پایش آلودگی را در شهرهای بالای 300 هزار نفر انجام دهد و به وزارت بهداشت گزارش دهد.
چند پرسش اساسی
در این میان این پرسش به ذهن می‌رسد که آیا راهکارهای کاهش پدیده گرد و غبار و آلودگی- جز توزیع ماسک!- تاکنون به طور مداوم در مرزها و استان‌های مورد نظر پیگیری شده یا با آمدن فصل بهار و دلخوشی به نبود وارونگی، موضوع رنگ باخته است؟ آیا عنوان کردن عوامل خارجی مبنی بر دلیل ماجرا و ارزیابی‌های کاغذی که در عرصه عمل، رختی نمی‌پوشند، موضوع را حل می‌کند؟ و آیا حقوق افراد و کودکانی که نسل آینده کشور را تشکیل می‌دهند با حرف و حدیث احقاق می‌شود؟

کیفیت هوای پایتخت در وضعیت ناسالم
هوای تهران با میانگین شاخص کیفی 102 در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه قرار گرفت. محمد رستگاری، معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران درباره کیفیت هوای روز چهارشنبه پایتخت اظهار داشت: براساس داده‌های به دست آمده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی، هوای تهران در 24 ساعت منتهی به صبح روز چهارشنبه در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه قرار گرفت. وی به باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: میانگین ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون روی عدد 102 قرار گرفت که بیانگر شرایط ناسالم  هوا برای گروه‌های حساس جامعه است.


افزایش وام عتبات دانشجویان
وام عتبات برای زائران هوایی به یک‌ونیم میلیون تومان افزایش یافت. سید محمدرضا فقیهی، رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با اعلام این خبر به میزان گفت: با دستورالعملی اعلام شده تسهیلات ویژه‌ای برای اعزام دانشجویان به عتبات عالیات ارائه شده است. وی افزود: این تسهیلات شامل پرداخت وام یک میلیون تومانی به زائران زمینی و همچنین پرداخت وام یک میلیون و 500 تومانی به زائران هوایی است. هزینه وام عتبات هوایی نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان تصریح کرد: تمام شعب بانک ملت این وظیفه را دارند با گرفتن یک ضامن از زائر نسبت به ارائه وام اقدام کنند. وی در پایان خاطرنشان کرد: از برنامه‌های دیگر سازمان این است که در دوره بعد پرداخت وام با شرایط آسان‌تری به زائران ارائه شود.


Page Generated in 0/0057 sec