مدیر اتاق فکر استان کردستان با بیان اینکه در برخی رشتههای دانشگاهی در کشور و استان در حد فوق اشباع هستیم، گفت: بیش از 5 هزار مهندس کشاورزی در کردستان بیکار هستند. به گزارش فارس از سنندج، حامد قادرزاده در نشست مجمع نمایندگان کردستان با رؤسای دانشگاهها و مراکز عالی استان که در دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهمترین اهداف برگزاری این جلسات ایجاد تعامل هرچه بیشتر بین نخبگان و مسؤولان مراکز آموزش عالی با نمایندگان مردم در مجلس برای رفع مشکلات و چالشها و توسعه بیش از پیش حوزه آموزش عالی در استان است. وی خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز مراکز آموزش عالی با مشکلات فراوان از نظر کمیت دانشجو و کیفیت آموزش مواجه هستند اما نباید این نکته را نادیده گرفت که این مسیری است که نظام آموزش عالی در کشورهای توسعه یافته آن را تجربه و طی کردهاند. رئیس هیأت مدیره بنیاد امور توسعه کارآفرینی کردستان افزود: امیدواریم با کمک نمایندگان و همفکری جامعه نخبگان و دانشگاهی از بسترهای سختافزاری و نرمافزاری برای توسعه هرچه بیشتر استان بهره بگیریم. قادرزاده به عدم وجود ارتباط معنادار در بین دانشگاهها و بخش صنعت اشاره کرد و اظهار داشت: باید با ارائه راهکارهای مناسب به سمتی برویم که آسیب مدرکگرایی به حرکت براساس نیاز استان تبدیل شود. وی در ادامه بومیگزینی دانشجویان را مورد انتقاد قرار داد و گفت: بومیگزینی یکی از مهمترین و اساسیترین مشکلات در آموزش عالی در کشور بویژه استان کردستان است. رئیس هیأت مدیره بنیاد امور توسعه کارآفرینی کردستان اضافه کرد: در حال حاضر در برخی رشتههای دانشگاهی در حد فوق اشباع هستیم و بیش از 5 هزار مهندس کشاورزی در کردستان بیکار هستند. قادرزاده با بیان اینکه بهترینهای ما در کردستان بیکار هستند، افزود: مهندسین توانمند در رشتههای برق، صنایع و... با وجود توانایی بالا از نظر تخصص بیکار هستند. رئیس هیأت مدیره بنیاد امور توسعه کارآفرینی کردستان تصریح کرد: دانشگاه آزاد به عنوان یکی از ظرفیتهای توانمند که در زمان نیاز به کمک نظام آموزش عالی آمد امروز با مشکلات جدی مواجه است. وی آفت شدید کیفیت در آموزش را از دیگر چالشها در نظام آموزش عالی عنوان کرد و گفت: مشکلات اقتصادی مراکز دانشگاهی اعم از دولتی و... موجب شده دانشگاهها برای جبران این خلأهای مادی بیکاران فارغالتحصیل را از دیپلم و فوقدیپلم به ارشد و دکترا ارتقا دهند.
دانشگاهها از رسالت خود دور شدهاند
سرپرست دانشگاه علمی- کاربردی واحد استان کردستان گفت: 20 مرکز علمی- کاربردی در کردستان وجود دارد که حدود 11 هزار دانشجو در آن تحصیل میکنند. تیمور جوادی در نشست مجمع نمایندگان مردم کردستان در مجلس با جامعه دانشگاهی استان که به میزبانی دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار داشت: ماموریت دانشگاه علمی- کاربردی، تربیت نیروهای مهارتی و آچار به دست برای برآوردن نیازهای بخش صنعت است. به گفته وی، به دلیل مسائل اقتصادی، دانشگاهها مقداری از رسالت خود دور شدهاند و این نیاز است تا نمایندگان بررسی کنند اینکه هر دانشگاهی مأموریت خود را دنبال کند. جوادی افزود: دانشگاه علمی- کاربردی آمادگی دارد با نیازسنجی و معرفی نیازهای استان، رشتههای مورد نیاز را تعریف کنید تا زمینه برای توسعه و پوشش نیازها فراهم شود. سرپرست دانشگاه علمی- کاربردی واحد استان کردستان خاطرنشان کرد: این ظرفیت در دانشگاه علمی- کاربردی وجود دارد که متناسب با نیازهای توسعه استان ورود کند. وی همچنین گفت: ارتقای سطح کیفی آموزش اولویت ماست و این پیگیری میشود، زیرا توسعه آموزش عالی کردستان در گرو توسعه زیرساختهاست. جوادی ایجاد یک آزمایشگاه و کارگاه مرکزی را نیاز استان کردستان برای ایجاد زیرساختهای توسعه آموزش عالی خواند و بیان کرد: پژوهشهای توسعهای به آزمایشگاه قوی نیاز دارد که این در کردستان وجود ندارد. وی همچنین گفت: به دلیل وجود رشتههای زیاد فنی، ایجاد یک کارگاه مرکزی در استان لازم است. وی افزود: آیندهنگری لازمه توسعه کردستان است و با توجه به نیازهای آینده، مشخص میشود که باید چه رشتهای در دانشگاهها ایجاد شود که مشکلات را سامان داده و مسیر توسعه را هموار کند.