printlogo


کد خبر: 163399تاریخ: 1395/6/18 00:00
خانواده شهدای حج سال گذشته، در گفت‌وگو با «وطن امروز» اظهارات حسن روحانی مبنی بر پیگیری‌های جدی دولت قبل از ماجرای سفارت را رد کردند
زانو زدن ظریف را می‌گویید؟

 حسن روحانی روز گذشته در جلسه هیات دولت درباره فاجعه منا اظهارنظر کرد. به گزارش «وطن امروز» در شرایطی که انتقادات از دولت حسن روحانی و وزارت امور خارجه به دلیل ناتوانی در پیگیری فاجعه منا و احقاق حقوق خانواده شهدای حج خونین سال گذشته، افزایش یافته است؛ حسن روحانی گفت این ماجرا را پیگیری خواهد کرد. روحانی بشدت از عربستان‌سعودی انتقاد کرد و گفت آنها حتی یک عذرخواهی هم از خانواده داغدار ایرانی انجام نداده‌اند. او در این‌باره گفت: سال گذشته در مراسم حج تعداد زیادی از حجاج و مسلمانان از جمله حجاج ایرانی مظلومانه به شهادت رسیدند و دولت عربستان باید در قبال این حادثه پاسخگو باشد اما متأسفانه این دولت حتی از عذرخواهی زبانی نیز از مسلمانان و کشورهای اسلامی سر باز زده در حالی که عذرخواهی و قول به جبران آن مشکل و نیز جلب همفکری با سایر کشورهای اسلامی برای تأمین امنیت آینده مراسم حج می‌توانست تا حدودی بر بی‌کفایتی‌های انجام شده سرپوش بگذارد اما نه عذرخواهی انجام و نه خسارتی جبران و نه برای سال‌های آینده برای مسلمانان استمداد و همفکری اتخاذ شد و شاهد برنامه‌ریزی جدیدی هم برای بهبود وضعیت آینده نیستیم.
اما در ادامه روحانی باز هم ماجرای سفارت عربستان را مطرح کرد و در اظهارنظری عجیب، عدم پیگیری فاجعه منا را به دلیل ماجرای سفارت دانست. او در این‌باره گفت: امروز در شرایطی هستیم که شاید پیگیری اقدامات حقوقی در این راستا در داخل عربستان دشوار باشد، چرا که سفارتخانه کشورمان در آنجا بسته شده اما دولت، مسؤولان و نظام هرگز از خون عزیزان خود نخواهند گذشت و به اقدامات حقوقی و سیاسی  به منظور احقاق حقوق مردم ادامه خواهند داد.
او افزود:  دولت عربستان در قبال بی‌کفایتی خود تحت فشار سیاسی و حقوقی دولت ایران قرار گرفت و به دنبال بهانه‌ای بود که خود را از آن رها کند و متأسفانه تعدادی نادان و احساساتی این بهانه را در اختیار دولت عربستان قرار دادند تا با فرار به جلو و نمایش قطع رابطه سیاسی، خود را از فشارهای سیاسی و حقوقی دولت ایران برهاند.
این اظهارات روحانی که در واقع انداختن توپ به زمین اعتراض در مقابل سفارت سعودی است، با واکنش نمایندگان و نیز خانواده شهدای حج خونبار سال گذشته مواجه شد. دکتر فرشته روح‌افزا همسر شهید دکتر محمد حاتمی، مرتضی رکن‌آبادی برادر شهید غضنفر رکن‌آبادی و نیز حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در تماس تلفنی با «وطن امروز» به این اظهارات روحانی واکنش نشان دادند که در ادامه می‌آید.


Page Generated in 0/0058 sec