printlogo


کد خبر: 163402تاریخ: 1395/6/18 00:00
ماجرای سفارت بهانه‌ای برای توجیه ناتوانی دیپلماسی

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نصرالله پژمان‌فر*: فاجعه منا در مهرماه و حمله به سفارت عربستان در دی‌ماه سال گذشته رخ داد. در آن زمان مسؤولان اعلام می‌کردند در حال پیگیری ماجرا هستیم ولی هیچ خروجی‌ای را که نشان‌دهنده اقدام خاصی باشد ارائه ندادند. اگر چه حمله به سفارت عربستان اقدام نادرستی بود و آن را تایید نمی‌کنیم ولی این نباید برای عده‌ای بهانه‌ای شود تا عدم پیگیری‌ها و وضعیت توانمندی آنها در این مساله را به ماجرای حمله به سفارت عربستان پیوند بزنند.
عربستان‌سعودی سال گذشته حجاج ایرانی را به شهادت رساند ولی متاسفانه دولت نتوانست پیگیری خاصی در این زمینه صورت دهد. در مقابل جنایت سعودی‌ها حداقل انتظار این بود که وزارت امور خارجه تقاضای برگزاری یک نشست فوق‌العاده سازمان کنفرانس اسلامی را داشته باشد و در ارتباط با این مساله تلاش کند تا یک فضای جدی را علیه عربستان سعودی شکل دهد اما متاسفانه حتی یک اقدام صوری هم از جانب دستگاه دیپلماسی علیه سعودی‌ها صورت نگرفت.
به اعتقاد بنده، اگر جنایت‌های سعودی‌ها در سال گذشته علیه حجاج ایرانی پیگیری می‌شد، مطمئنا عربستان امسال در قبال محروم کردن 80 هزار زائر ایرانی از مناسک حج، خود را پاسخگو می‌دانست و نمی‌توانست چنین ظلمی را صورت دهد. پاسخ اینکه آیا پیش از حمله به سفارت، وزارت امور خارجه اقدام مناسبی انجام داده است را باید در رفتارهای دیگر عربستان جست‌وجو کرد. سعودی‌ها متاسفانه این روزها بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای رفتار ظالمانه‌ای علیه ایران صورت می‌دهند. درباره اینکه آیا گزارشی به مجلس در این باره ارائه شده است یا نه، من در جریان نیستم ولی هیچ گزارشی به کمیسیون فرهنگی درباره پیگیری‌های دولت در فاجعه منا تقدیم نشده است.
*رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی
 


Page Generated in 0/0060 sec