printlogo


کد خبر: 163428تاریخ: 1395/6/20 00:00
سرخط خبر

فتوای عالم برجسته الازهر علیه ائتلاف متجاوز سعودی
کریمه: کشته‌شده‌های عربستان در یمن شهید نیستند
گروه بین‌الملل: پیش‌تر شیخ عبدالعزیز آل‌الشیخ، مفتی اعظم سعودی با صدور فتوایی هجوم عربستان و کشورهای همپیمان آن به یمن را «گامی مبارک» توصیف و اعلام کرده بود: هر کدام از نظامیان سعودی و سایر کشورهای شرکت‌کننده در صورت از دست دادن جان خود در این جنگ، «شهید» خواهند شد. در این میان، احمد کریمه، استاد شریعت اسلامی در دانشگاه الازهر ضمن محکومیت شدید تجاوز ائتلاف سعودی به یمن، تأکید کرد: برخلاف تبلیغات ریاض و ابوظبی، نظامیانی که در جنگ ائتلاف عربی علیه یمن کشته شده‌اند، شهید نیستند. کریمه روز چهارشنبه در گفت‌وگو با پایگاه خبری الوقت با بیان این مطلب، متذکر شد: اما قربانیان حملات عربستان به یمن شهید به شمار می‌روند و میان متجاوز و قربانی تفاوت وجود دارد. می‌توانید این را به عنوان یک فتوا در نظر بگیرید؛ نظامیانی که در قالب ائتلاف عربی - سعودی در یمن کشته می‌شوند، شهید نیستند. این شیخ الازهر همچنین با اشاره به نشست «اهل سنت» در گروزنی و عدم دعوت از علمای سعودی به آن، گفت نشست اهل سنت در گروزنی به دنبال آن بود تا با روشن کردن مفهوم «اهل سنت» این تعبیر را که وهابی‌ها از آن خود کرده و تنها خود را اهل سنت می‌دانستند از وهابی‌ها پس بگیرد. بلافاصله پس از صدور این فتوا، الازهر مصر که تحت تاثیر عربستان سعودی قرار گرفته است در بیانیه‌ای اعلام کرد: فتوای کریمه فقط خود او را نمایندگی می‌کند و نظر الازهر نیست. الازهر مصر با صدور بیانیه‌ای در صفحه رسمی خود در توئیتر به کریمه هشدار داد تا از اسم و عنوان این موسسه برای بیان اظهارات سیاسی و فقهی‌اش استفاده نکند. الازهر همچنین اظهارات کریمه درباره یمن را غیرمسؤولانه خواند و اعلام کرد میانه‌رویی رویکرد الازهر است و این اظهارات ربطی به این نهاد ندارد.


فروش تسلیحات؛ بزرگ‌ترین میراث اوباما
عربستان ۱۱۵ میلیارد دلار سلاح آمریکایی می‌خرد
یک گزارش «مرکز سیاست بین‌الملل» در آمریکا می‌گوید دولت باراک اوباما در ۸ سال فعالیت خود در مقایسه با سایر رؤسای‌جمهور آن کشور، بیشترین پیشنهاد فروش اسلحه به عربستان سعودی را به ارزش بیش از
۱۱۵ میلیارد دلار، ارائه کرده است. این حجم فروش تسلیحات به این کشور حاشیه خلیج‌فارس از سوی آمریکا رکورد جدیدی در روابط 2 کشور محسوب شده و طی 71 سال گذشته و اتحاد عربستان و آمریکا بی‌سابقه بوده است. این گزارش که براساس اطلاعات «آژانس همکاری امنیت دفاعی آمریکا» تنظیم شده است، می‌گوید بیشتر این پیشنهادها به تصویب کنگره رسیده است اما برخی دیگر از این پیشنهادات اصلاح شده یا از دستور کار خارج شده و به مرحله اجرایی نرسیده است. به نوشته این اندیشکده، تسلیحات پیشنهادشده شامل سلاح‌های سبک، تانک، هواپیما، هلیکوپترهای جنگنده، ناو و انواع دیگر تسلیحات بوده است. حملات مستمر و گسترده عربستان به یمن طی بیش از یک سال گذشته، باعث کشته شدن هزاران نفر شده است. دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد ماه گذشته گزارش داد که 3799 غیر نظامی یمنی کشته شده‌اند که حملات هوایی ائتلاف سعودی عامل 60 درصد این کشته‌ها بوده است. در همین راستا، پنجشنبه 4 تن از اعضای  کنگره آمریکا با ارائه پیش‌نویس قانونی خواستار متوقف شدن اجرای قرارداد فروش تسلیحات نظامی آمریکا به عربستان شدند. اگرچه هیچ‌گونه نشانه‌ای مبنی بر تلاش‌ها برای انجام رأی‌گیری درباره این پیش‌نویس به چشم نمی‌خورد اما این اقدام به منزله آخرین نشانه در زمینه مخالفت شدید با قرارداد فروش سلاح آمریکا به عربستان در میان قانونگذاران آمریکایی است. از سوی دیگر، مجتهد، افشاگر معروف عربستانی اخیرا گفت: محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع سعودی با پیشنهاد دولت آمریکا برای فروش سلاح به ارزش 115 میلیارد دلار موافقت کرده اما تقسیط این قرارداد را خواستار شده است.
 


Page Generated in 0/0054 sec