printlogo


کد خبر: 163434تاریخ: 1395/6/20 00:00
تولیدکنندگان آبزیان در گفت‌وگو با «وطن امروز»:
تیلاپیا جای قزل‌آلا را نمی‌گیرد

گروه اقتصادی: تولیدکنندگان آبزیان مدتی است از اظهارنظرهای غیرکارشناسی کسانی که نه تولیدکننده، نه صادرکننده و نه سرمایه‌گذار این صنف و صنعت هستند به ستوه آمده‌اند، چرا که این افراد به خود اجازه می‌دهند برای خودنمایی و جلب توجه مسؤولان و رسانه‌ها و حتی زحمتکشان این بخش از تولید کشور به سخن‌پراکنی بپردازند و با تکیه بر آمارهای نامطمئن، بازار آبزیان را دستخوش خودخواهی‌های خود کنند. به گزارش
«وطن امروز»، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تکثیر و پرورش و صادرات آبزیان ایران ازجمله افرادی است که به‌خوبی توانسته از پس این کار برآید و در مقامی که از نظر قانونی اعتبارش به پایان رسیده به اظهارنظر درباره حوزه آبزیان بپردازد. وی بارها با ارائه آمارهای ناامیدکننده از وضع تولید و صادرات آبزیان، دل تولیدکنندگان این بخش را به درد آورده است. او در تلاش است تا با مقایسه برخی آمارهای دم‌دستی این نکته را به اثبات برساند که صنف و صنعت آبزیان کشور در حال نابودی است و واردات ناچیز نسل ماهیان ایرانی را نابود کرده است. براستی چرا؟ چرا برخی افراد می‌خواهند با ناامید کردن تولیدکنندگان این بخش از خانواده بزرگ کشاورزی کشور راه را برای دستیابی به منافع خود هموار کنند.
تدقیق در گفته‌های او بیانگر این موضوع خواهد بود؛ وی چندی پیش از واردات 60 میلیون دلار تیلاپیا  در سال 94 خبر داده و گفته بود: تولیدکنندگان قزل‌آلا دلسرد شده‌اند. به گفته وی ابزارهای اجرایی، نظارتی و کنترلی دست دولت است و خود دولتی‌ها حامی واردات تیلاپیا هستند. این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که تولیدکنندگان واقعی این بخش نظر دیگری دارند؛ آرش نبی‌زاده، مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان سردابی با خوب ارزیابی کردن وضع تولید آبزیان بویژه ماهی قزل‌آلا به «وطن امروز» گفت که مخالف اظهارنظرهای این مدیرعامل اتحادیه درباره قزل‌آلا هستیم چراکه او به دنبال جنجال است تا منافع خود را به دست آورد. نبی‌زاده با اعلام اینکه اتحادیه سراسری تعاونی‌های تکثیر و پرورش و صادرات آبزیان ایران در سال‌های اخیر اقدام به تکروی کرده و اعضای آن نیز به همین دلیل از آن جدا شده‌اند، تصریح کرد: این اتحادیه در حال حاضر به‌دلیل خروج اعضا و عدم برگزاری مجمع و انتخابات از نظر قانونی، اعتبارش به پایان رسیده است. نبی‌زاده در ادامه با بیان اینکه نمی‌توان دروازه‌های کشور را به روی واردات بست، ادامه داد: واردات تیلاپیا نمی‌تواند تهدیدی برای فروش و مصرف ماهی قزل‌آلای تولید داخل باشد چراکه حجم واردات آن کم است و مصرف‌کنندگان آن کسانی هستند که توان خرید قزل‌آلا ندارند، بنابراین نباید سبد مصرفی آنها نیز خالی باشد. وی با اشاره به نوسان تولید قزل‌آلا در یکی، دو سال اخیر از هماهنگی و همراهی سازمان شیلات برای توسعه پرورشگاه‌های تولید این نوع ماهی در کشور خبر داد و پیش‌بینی کرد تولید قزل‌آلا تا پایان سال به مرز 110 هزار تن برسد.
همچنین علی‌اکبر خدایی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران نیز درباره اینکه آیا تیلاپیا به بازار مصرف قزل‌آلا لطمه زده است، به
«وطن امروز» گفت: هرکس دودو تا کند می‌فهمد که قزل‌آلای کیلویی 15500 تومان هیچگاه بازار مصرف خود را در کشور از دست نخواهد داد. خدایی با اشاره به تولید یک میلیون انواع آبزیان در ایران و مصرف سرانه 10 کیلوگرمی در کشور افزود: سالانه حدود 10 هزار تن فیله تیلاپیا وارد کشور می‌شود که جامعه هدف آن (کارمندان، دانشجویان و...) مشخص است و این میزان نمی‌تواند به تولید داخلی ضربه بزند.  
به گفته وی اینکه بگوییم درهای کشور را به روی واردات ببندیم، درست نیست، اگر این کار را بکنیم بزرگ‌ترین خیانت را به صنعت آبزیان کرده‌ایم چراکه ایران هم قزل‌آلا و میگو را صادر می‌کند. خدایی تصریح کرد: برخی برای ردگم‌کنی و مطرح کردن خودشان دست به فرافکنی می‌زنند. وی میزان تولید قزل‌آلا در سال 94 را بالغ بر 120 هزار تن و صادرات آن را 3 هزار تن برشمرد. خدایی همچنین میزان تولید میگو را 20 هزار تن و صادرات آن را 13 هزار تن برشمرد. وی بازار اصلی صادرات قزل‌آلا را روسیه اعلام کرد و گفت: مشکل بروکراسی آن در حال گشودن است که در این صورت حداقل در سال 5 هزار تن به این کشور صادر خواهد شد.
 


Page Generated in 0/0075 sec