printlogo


کد خبر: 163440تاریخ: 1395/6/20 00:00
دیپلماسی

هشدار وزارت امور خارجه ایران  به شورای وزرای اتحادیه عرب
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: حمایت یکجانبه‌گرایانه اتحادیه عرب موجب ناامنی و بی‌ثباتی تمام منطقه و شوربختانه موجب بی‌شرمی و وقاحت بیشتر ریاض در کشتار مردم بی‌گناه برخی کشورهای عرب منطقه شده است. بهرام قاسمی در واکنش به بیانیه شورای وزیران اتحادیه عرب اظهار داشت: توصیه مشفقانه جمهوری اسلامی ایران به آن شورا نیک‌اندیشی، راست‌گفتاری و گشودن چشمان خود بر واقعیت‌هاست؛ حمایت یکجانبه‌گرایانه و تعصب‌ورزانه و حتی «بیدادگرایانه» سران و شورای وزیران خارجه از برخی اعضای اتحادیه در سال‌های اخیر هیچ کمکی به حل‌وفصل  مصائب و معضلات، بحران‌ها و سوءتفاهمات بین کشورهای منطقه و  در درون اعضای آن اتحادیه نکرده است. قاسمی افزود: اگر این شورا در تمایلش برای کمک به همزیستی مسالمت‌آمیز میان کشورهای منطقه صادق است و اراده‌ای جدی برای ایجاد همگرایی و تقویت حسن همجواری در  منطقه دارد، ضروری است تنها برای یکبار از حمایت‌های غیرسازنده خود از ریاض دست بردارد و در کوشش و کششی سازنده، قاطعانه از عربستان بخواهد کشتار و سرکوب مردم در سوریه، عراق، یمن و بحرین و حمایت از گروه‌های تروریستی ساخته و پرداخته خود در منطقه را متوقف کند. سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: انتظارات بحق قربانیان و خانواده‌های شهدا و مجروحان و آسیب‌دیدگان حادثه سال گذشته در منا تنها «کشف حقیقت» و پاسخگویی دولت ریاض در قبال این حادثه و ده‌ها حادثه‌ای است که همه‌ساله در جریان  مراسم حج ابراهیمی رخ می‌دهد.

مراقب باشیم سفیر انگلیس دست از پا خطا نکند
رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: باید مراقب بود انگلیس به واسطه سفیرش دست از پا خطا نکند و تنها در چارچوب وظایف سیاسی تعریف‌شده در کنوانسیون وین و قوانین بین‌المللی اقدام کند. علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به ارتقای سطح روابط ایران و انگلیس اظهار داشت: در مصوبه مجلس در زمینه قطع رابطه با انگلیس، تبصره‌ای وجود داشت که اختیاری به وزارت امور خارجه کشور داده شد تا در صورت بهبود وضعیت سطح روابط را تا سفیر ارتقا دهد که به نظر می‌رسد در این مسیر اقدام شده است. نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنابراین براساس مصوبه مجلس، ارتقای سطح روابط بین تهران و لندن و تعیین سفیر مغایرتی با قانون ندارد. در شرایطی که دولت تصمیم گرفته است سطح روابط را ارتقا دهد همواره باید دیپلمات بریتانیا تحت رصد قرار گیرد، چرا که انگلیس در طول تاریخ چه قبل و چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عملکرد منفی داشته است.  

عدم ضمانت اجرایی راستی‌آزمایی غرب در برجام
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: ایران تا به امروز به تعهدات خود در برجام عمل کرده است اما درباره راستی‌آزمایی طرف مقابل هیچ ضمانت اجرایی در برجام وجود ندارد که این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد. حشمت‌الله فلاحت پیشه در گفت‌و‌گو با میزان درباره میزان نظارت مجلس بر روند اجرایی شدن توافق برجام اظهار کرد: شکل‌گیری هیات نظارت بر برجام در شورایعالی امنیت ملی نافی اختیار مجلس بر روند اجرای برجام نیست. وی افزود: تا به امروز شاهد بوده‌ایم که مجلس چند قانون مهم را در موضوع هسته‌ای و مذاکرات تصویب کرده است که این موضوع نشان از اهمیت بحث هسته‌ای برای نمایندگان مردم دارد.عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از نظر مجلس شکل‌گیری هیات نظارت بر برجام مانع کار نمایندگان در موضوع هسته‌ای و نظارت بر برجام نخواهد بود، گفت: طبق قانون وزارت امورخارجه موظف است هر 3 ماه یکبار گزارش اجرای برجام را به کمیسیون امنیت ملی ارائه دهد و کمیسیون نیز پس از بررسی آن را در صحن قرائت کند. وی افزود: مجلس شورای اسلامی باید در بعد نظارت بر برجام و میزان تحریم‌زدایی از ایران گزارشات لازم را به مردم ارائه دهد زیرا هنوز آثار ملموسی از برجام در وضعیت زندگی مردم دیده نشده است.  
 


Page Generated in 0/0073 sec