printlogo


کد خبر: 163456تاریخ: 1395/6/20 00:00
با حمله دقیق جنگنده‌ها به محل جلسه سری تروریست‌ها در حومه حلب
فرمانده کل جیش‌الفتح به هلاکت رسید

به دنبال ادعاهای مشکوک رجب طیب اردوغان هماهنگ با دعوت آمریکایی‌ها از او برای ادامه تجاوز در خاک سوریه به بهانه پاکسازی داعش و پیشروی مشترک تا رقه، دیکتاتور ترکیه که گویا خیال‌های جدیدی در سر می‌پروراند، به طور همزمان در میدان جنگ و دیپلماسی پس‌گردنی‌های اخطارآمیزی دریافت کرد.  نخستین واکنش روس‌ها به گسترش حضور نظامی ترکیه، چهارشنبه‌شب گذشته بود که کرملین برای نخستین بار به ارتش ترکیه اخطار داد. این هشدار ساعاتی پس از آن بود که آمریکایی‌ها از ترکیه خواستند برای حمله به رقه در شمال شرق سوریه، موسوم به پایتخت داعش به ائتلاف آنها ملحق شود.  همان روز روزنامه حریت دیلی‌نیوز نیز به نقل از اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در بازگشت از اجلاس سران گروه 20 نوشته بود:«اوباما می‌خواهد برخی کارها را با هم به طور خاص درباره رقه انجام دهیم».  به گفته اردوغان، همتای آمریکایی او در نشست رو در روی هانگژوی چین، طرح اقدام مشترک با ترکیه برای تصرف شهر رقه سوریه را مطرح و آنکارا نیز از این طرح استقبال کرده بود.  اما حمله مشترک آمریکا و ترکیه و تروریست‌های تحت حمایت‌شان به رقه، معنایی جز اشغال رسمی سراسر شرق خاک سوریه ندارد، چرا که داعش پیش‌تر در جریان حمله ترکیه به شهر جرابلس در آن سوی مرز با سوریه ثابت کرده بود با اردوغان هماهنگ است و به سرعت مواضعش را تسلیم کرده بود. در عین حال به دنبال اظهارات اردوغان، نعمان کورموش اوغلو، معاون نخست‌وزیر ترکیه در تغییر موضعی مشکوک در یک نشست خبری، ناگهان آمریکا را از اتهام دست داشتن در کودتای نافرجام 15 جولای مبرا دانست.  همه اینها می‌تواند به معنای چرخش دوباره ترکیه به سوی غرب باشد. از بیم این چرخش دوباره بود که دیروز ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با همتای ترکیه‌ای‌اش تماس گرفت.
کرملین با صدور بیانیه‌ای این تماس تلفنی را موفق ارزیابی کرده و در راستای ادامه هماهنگی در تلاش‌ها جهت دستیابی به راه‌حل بحران سوریه دانست. خبرگزاری آناتولی نیز خبر داد که اردوغان در گفت‌وگو با پوتین او را برای آتش‌بس «هر چه سریع‌تر» زیر فشار گذاشته است.
اما در حقیقت این اردوغان بود که زیر فشار تحولات حلب مجبور به تماس با پوتین شده بود، چرا که ساعاتی پیش از گفت‌وگوی دوطرف، طی یک عملیات دقیق محل جلسه فرماندهان اصلی تروریست‌های جیش‌الفتح وابسته به سعودی و مورد حمایت ترکیه در حومه حلب هدف قرار گرفته بود که این می‌تواند به معنای مختل شدن فعالیت‌های تکفیری‌ها در منطقه شمال سوریه و تسریع روند قلع و قمع آنها ظرف روزهای آتی باشد. در عین حال سوریه و نیروهای متحدش، از روز پنجشنبه تسلط خود بر حلب را بیشتر کرده و در لاذقیه و غوطه شرقی دمشق نیز ضربات سختی به تروریست‌ها زده بود.  در حقیقت مجموع اخطار و دستاوردهای عملیاتی در فاصله چهارشنبه تا جمعه گذشته به منزله پس‌گردنی اخطارآمیز به اردوغان بود تا سودای اشغال سوریه با همدستی آمریکا را بیش از این در سر نپروراند، چرا که در این صورت، نیروهای متحد که در حلب و لاذقیه با ترکیه هم‌مرز شده‌اند، ممکن است اشغالگری او را پاسخ گویند.
همزمان روسیه برای به دست آوردن مجدد ابتکار عمل بین‌المللی درباره سوریه و منفعل کردن ترکیه دوباره محور دیپلماتیک با واشنگتن را فعال کرده و نشست با طرف آمریکایی به منظور «کاهش خشونت، گسترش امدادرسانی بشردوستانه به مردم سوریه و تلاش برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی جهت پایان دادن به جنگ داخلی» را ترتیب داد که به ملاقات روز گذشته جان‌کری و سرگی لاوروف در ژنو منجر شد.
حمله دقیق به مغز جیش‌الفتح در حلب
در نخستین ساعات بامداد جمعه یک حمله هوایی دقیق در حومه حلب به محل تجمع فرماندهان ائتلاف تروریستی «جیش‌الفتح» انجام شد که در پی آن اتاق عملیات مشترک گروه‌های تروریستی در سوریه متلاشی شد.
این حمله که در شهرک کفرناها در ۱۰ کیلومتری غرب حلب نشست سری تعدادی از سران سیاسی و نظامی گروه تروریستی جبهه‌النصره را مورد هدف قرار داد و به هلاکت چند تن از آنان منجر شد، یکی از مهلک‌ترین ضربات به شاخه نظامی القاعده در سوریه طی جنگ 5 ساله محسوب می‌شود. ابوهاجر الحمصی معروف به ابوعمرالسراقب، فرمانده کل جیش‌الفتح و یکی از بنیانگذاران این ائتلاف تروریستی، مهم‌ترین هدف این شکار دقیق بود که در صفحه توئیتر جفش هم به هلاکتش اعتراف شده است.  او مسؤول نظامی و مؤسس «جبهه النصره» در منطقه القلمون در غرب دمشق بود و با تاسیس «جیش‌الفتح» فرماندهی عملیات مشترک گروه‌های تروریستی را در جنوب و غرب حلب و در 2 جبهه «الفوعه» و «کفریا» در حومه «ادلب» برعهده داشت.  او همچنین اولین کسی بود که دستور ورود خودروهای بمب‌گذاری شده به لبنان را صادر کرد.  با آنکه هنوز هیچ طرفی مسؤولیت این حمله را قبول نکرده اما توجه به مسیر حمله جنگنده‌های روسی و سوری، بدون شک باید این شکار ذی‌قیمت را به حساب متحدان دمشق گذاشت.  در این نشست قرار بود برنامه‌های جدید برای حمله مجدد و بازکردن مسیری جدید برای ورود تروریست‌ها به حلب برنامه‌ریزی شود که ناغافل همه سرکردگان حاضر کشته و زخمی شدند.  پس از این حمله هوایی خشم توام با استیصال تروریست‌های جیش‌الفتح را در برگرفته حتی باعث ایجاد شکاف و اختلافاتی میان آنها شده است.   جالب اینکه 2 سال پیش در چنین روزی بود که در نشست سران گروه تروریستی احرارالشام در ریف ادلب هدف قرار گرفت و بیش از ۴۵ تن از فرماندهان و سرکرده این گروه تروریستی به هلاکت رسیدند.  تاکنون هیچ طرفی مسؤولیت حمله به این گروهک تروریستی را برعهده نگرفته است.
آزادی راموسه
با کنترل مجدد ارتش و مقاومت سوریه بر محله راموسه در غرب حلب، بار دیگر حصر تروریست‌ها در داخل این شهر کامل شد. تکفیری‌های ائتلاف جیش‌الفتح که ترکیبی از 12 گروه تروریستی جفش(جبهه النصره سابق)، ارتش آزاد و احرارالشام در شمال سوریه بودند، حدود یک ماه پیش با متحمل شدن خسارات و تلفات خردکننده توانسته بودند حصر همپالکی‌های‌شان در داخل حلب را از منطقه راموسه و دانشکده توپخانه در غرب شهر بشکنند اما نه‌تنها زیر آتش مقاومت، امکان گشودن معبری جدی را پیدا نکردند، بلکه به تحلیل رفتن شدید قوای‌شان منجر شد. البته تا هفته پیش تکفیری‌های جیش‌الفتح از طریق محله راموسه هنوز به دیگر مناطق تحت تصرف خود دسترسی داشتند اما به دنبال آخرین مرحله از عملیات ترمیم حصر تروریست‌ها در حلب که با همکاری مبارزان داوطلب مردمی از نقاط مختلف سوریه صورت گرفت، تروریست‌ها تنها چند مجتمع ساختمانی و مواضع غیر حساس را در این منطقه در اختیار دارند. به گزارش خبرگزاری سانا، روز پنجشنبه جنگنده‌های ارتش روسیه از عملیات نیروهای ارتش سوریه در جبهه جنوبی حلب پشتیبانی کردند. شهر حلب که در نزدیکی مرزهای ترکیه واقع شده، از سال 2012 به 2 بخش تقسیم شده است و نیروهای دولتی و گروه‌های تروریستی هر یک کنترل بخشی از آن را در اختیار دارند. منطقه تحت تصرف گروه‌های تروریستی از 27 تیر در محاصره نیروهای ارتش سوریه قرار دارد.
مهار حملات در حماه
با گذشت تقریبا 10 روز از حمله گروه تروریستی موسوم به «جندالاقصی» در حماه، ارتش سوریه با مهار این حمله ابتکار عمل را دوباره به دست گرفت. به گزارش منابع رسانه‌ای، هم‌اکنون تمام مناطق اشغال شده توسط تروریست‌ها در تیررس آتش توپخانه ارتش سوریه قرار گرفته و در روزهای اخیر یگان‌هایی از نیروهای ویژه به منظور تقویت خطوط دفاعی حماه بویژه در محرده، ارتفاعات عبدالعزیز و روستای خطاب و انبار اسلحه آن، خود را به این شهر رسانده‌اند. منابع نظامی سوری گفتند نیروهای ویژه پس از استقرار در حماه، طی ضدحمله از منطقه معردس، آن را زیر آتش پر حجم توپخانه و موشک و حملات هوایی گرفتند. سپس نیروهای پیاده با پیشروی برق‌آسا در محور قمحانه، معردس را آزاد کرده و روستای الاسکندریه که در مجاورت آن قرار دارد، ایمن‌سازی شد. منابع نظامی سوریه گفتند ارتش سوریه پس از تصرف کامل روستای معردس، عملیات بعدی خود را به سمت شهرک طیبه الامام، نزدیک‌ترین شهرکی که در اشغال تروریست‌هاست، آغاز کرد. هدف اصلی ارتش سوریه از حمله به طیبه الامام، قطع مسیر ارتباطی بین تروریست‌های مستقر در شهرک‌های صوران و حلفایا و اشراف بر روستای البویضه است. تصرف این روستا، باعث درهم شکستن قوس تحت اشغال تروریست‌ها از حومه شمال‌غرب حماه به سمت شرق و کسب اشراف بر شهر از محور شمالی است.


Page Generated in 0/0069 sec