printlogo


کد خبر: 163485تاریخ: 1395/6/21 00:00
نشست خبری خانواده شهدای منا و مسجد‌الحرام همزمان با نخستین سالگرد فاجعه
دولت پیگیری نمی‌کند

گروه اجتماعی: خانواده شهدای منا با حضور در نخستین نشست خبری سالگرد این فاجعه، مهم‌ترین مطالبات خود را از دولت و دستگاه دیپلماسی برای به سرانجام رساندن پرونده شهدای مکه و منا مطرح کردند و با انتقاد از تمایل نداشتن وزارت امور خارجه به پیگیری این موضوع، خواستار توجه قوای سه‌گانه به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب شدند.
دولت از حقوق شهدای منا دفاع کند
«حسینی» برادر یکی از قربانیان فاجعه منا با حضور در مراسم نخستین سالگرد شهدای این فاجعه بیان داشت: متأسفانه یک سال از فاجعه منا گذشته اما اقداماتی در جهت احقاق حقوق شهدای فاجعه منا از طرف دولت و وزارت امور خارجه صورت نگرفته است. به گفته وی، براساس فرمایشات رهبری دستگاه‌های مسؤول مکلف به پیگیری این فاجعه در سیستم‌های حقوقی و مجامع بین‌المللی هستند و انتظار داریم دولت از حقوق شهیدان فاجعه منا و آسیب‌دیدگان آن دفاع کرده و نسبت به پیگیری این فاجعه کم‌کاری نکند.
حسینی عنوان کرد: من به عنوان یکی از اعضای خانواده شهدا انتظار دارم دستگاه‌ دیپلماسی و ریاست‌جمهوری اقداماتی را که در طول این یک سال برای پیگیری حقوق شهدای فاجعه منا انجام داده‌اند اعلام کنند.
تذکر دولت به خانواده شهدا
فارس در این‌باره نوشت: فرشته روح‌افزا، همسر شهید حاتمی از شهدای حادثه مکه هم در این نشست بیان داشت: نزدیک به 500 نفر طی حادثه منا کشته شده‌اند، اما به ما تذکر می‌دهند درباره آن مصاحبه نکنید! روح‌افزا درباره نقش دولت و دستگاه دیپلماسی یادآورشد: در جریان سفارت عربستان رئیس‌جمهور برای 2 پلاکارد دستور دادند که بچه‌های ما محاکمه شوند، البته باید هم محاکمه می‌شدند اما پرسشی که پیش می‌آید این است که شما برای 475 نفری که در منا کشته شده‌اند چه کاری انجام داده‌اید؟ در حالی که اتفاق سفارت عربستان 3 ماه پس از حادثه منا رخ داد.
همسر شهید حاتمی افزود: عربستان سعودی بیش از 117 مورد جرم بین‌المللی انجام داده که قابل پیگیری در دادگاه‌های بین‌المللی است اما متأسفانه در این زمینه کاری انجام نشده است.
عقب‌نشینی دستگاه دیپلماسی
در ادامه این نشست همسر شهید فولادگر از شهدای فاجعه منا عنوان کرد: ما انتظار بیشتری از دولت ایران و دستگا‌ه‌های دیپلماسی در پیگیری این حادثه داشتیم اما متأسفانه پیگیری‌های لازم و در زمان مناسب صورت نگرفته است. وی یادآور شد: وزارت امور خارجه اعلام کرد پیگیری فاجعه منا بر عهده سازمان حج و زیارت است، در واقع وزارت امور خارجه قصد  داشت از این ماجرا عقب بکشد.
دولت به ناتوانی اعتراف کرد
علاوه بر این مرتضی رکن‌آبادی، برادر غضنفر رکن‌آبادی در مراسم نخستین سالگرد شهدای فاجعه منا گفت: پس از یک سال دولت به ناتوانی خود اعتراف و اعلام کرده از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب با تمام سران صحبت شده تا به نتیجه مطلوب برسد. وی افزود: ما به دنبال بالا رفتن عزت پاسپورت ایرانی بودیم اما حالا عزت پاسپورت دیپلماتیک هم پایین آمده است. رکن‌آبادی خاطرنشان کرد: چرا سعودی‌ها رفتاری قلدرمآبانه دارند و بقیه کشورها سکوت کرده‌اند مگر نه اینکه همه شهدا بشر بوده‌اند، پس چرا دولت‌های حامی حقوق‌بشر سکوت اختیار کردند.
در ادامه این مراسم «یونسیان» پدر یکی از شهدای فاجعه منا، گفت: طبق  بیانات  رهبر انقلاب مدیران در چارچوب وظایف خود باید گزارشی از عملکردشان در زمینه احقاق حق خانواده شهدای مکه و منا ارائه دهند. اگر دفاع و حمایت رهبر از شهدا و خانواده آنها نبود این اتفاق هم مانند جمعه سیاه سال 66 با برگزاری یک سالگرد بدون هیچ نتیجه‌ای فراموش شده بود. وی افزود: اگر امروز مدیران اجرایی کشور کمیته حقیقت‌یاب را در ابعاد داخلی و خارجی و در راستای احقاق حقوق قربانیان فعال نکنند این فاجعه نیز فراموش می‌شود.
درخواست تشکیل کمیته حقیقت‌یاب
همچنین در ادامه این نشست غلامرضا جوکار، رئیس جمعیت خدمتگزاران ایثار و مقاومت افزود: جمعیت خدمتگزاران ایثارگر و مقاومت بیانیه‌ای صادر کرده که در آن 4 اصل را مدنظر قرار داده: 1- درخواست از قوای سه‌گانه جهت ایجاد هیات حقیقت‌یاب 2- پیگیری حقوق آسیب‌دیدگان فاجعه منا 3- درخواست از دولت برای تصحیح  مدیریت در مکه و مدینه 4- درخواست برای طرح موضوع منا در سازمان‌های بین‌المللی.
وی در پایان گفت: در حال حاضر از تمام سازمان‌ها و نهادهای دولتی درخواست‌مان این است که به کمپین حمایت از حجاج ایرانی بپیوندند تا در حوزه بین‌المللی درخواست‌های‌مان را پیگیری کنیم. همچنین در جلسه فوق‌العاده‌ دبیرخانه بر لزوم تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در سازما‌ن‌های بین‌المللی اشاره شد.


Page Generated in 0/0115 sec