printlogo


کد خبر: 163593تاریخ: 1395/6/24 00:00
گلایه نمایندگان مجلس از شیوه اجرای سیستم ارجاع ادامه دارد
تن تب‌دار پزشک خانواده

گروه اجتماعی: نمایندگان مجلس بر این باورند که اجرای پایلوت پزشک خانواده نتوانسته به اهداف مدنظر خود دست یابد؛ موضوعی که در صورت شناسایی نقاط ضعف، می‌توانست در کل کشور تسری یافته و باعث کنترل هزینه‌های درمان شود.
طرح پزشک خانواده با هدف ارزیابی و پایش، در استان‌های فارس و مازندران به صورت پایلوت شکل اجرایی به خود گرفت تا با شناسایی نقاط ضعف و رفع این مشکلات در زمان اجرا بتوان اجرای آن را به استان‌های دیگر تسری داد؛ موضوعی که با گذشت 2 سال از زمان اجرای پایلوت طرح نه‌تنها منجر به شناسایی نقاط ضعف آن نشده، بلکه گفته می‌شود مشکلاتی را برای مردم استان‌های فارس و مازندران ایجاد کرده است. در ابتدا اجرای پایلوت طرح پزشک خانواده این نوید را به مردم داد که با سیستم ارجاع، هزینه‌های درمان تا حد زیادی کنترل شده و می‌توان از بسیاری هزینه‌های اضافی در حوزه بهداشت و درمان جلوگیری کرد اما در نهایت با اجرای این طرح در استان‌های فارس و مازندران، مردم عطای طرح پزشک خانواده را به لقایش بخشیده‌اند و خواستار توقف اجرای آن هستند، چراکه معتقدند معضلات اجرای این طرح تنها باعث افزودن بر مشکلات مردم شده است.
پزشک خانواده و افزایش هزینه‌های درمان
یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باعث نارضایتی مردم از این طرح شده است افزایش هزینه‌های درمانی است. شمس‌الله شریعت‌نژاد، نماینده مردم تنکابن و رامسر در مجلس شورای اسلامی درباره میزان رضایتمندی مردم از اجرای پایلوت طرح پزشک خانواده در استان مازندران، بیان داشت: در اجرای پایلوت طرح پزشک خانواده باید اعتبارات ویژه به این طرح اختصاص پیدا می‌کرد تا بتوان به دقت ایرادات آن را شناسایی کرد اما  تخصیص نیافتن اعتبارات مناسب باعث شد این طرح موجب نارضایتی مردم شود. وی تصریح کرد: تاکنون ارزیابی‌ها از اجرای طرح پزشک خانواده نشان‌دهنده آن است که این طرح نتوانسته موفق عمل کند و همین موضوع باعث گلایه‌مندی مردم و برخی پزشکان در این طرح شده است. شریعت‌نژاد تاکید کرد: الزام مردم به استفاده از یک پزشک از یک سو و دسترسی مردم به پزشک متخصص از طرف دیگر از جمله مشکلات موجود در اجرای پایلوت طرح پزشک خانواده در استان مازندران است. این نماینده مردم در مجلس دهم، به خانه ملت بیان داشت: متاسفانه اجرای نامطلوب پزشک خانواده در استان مازندران باعث شده نه تنها هزینه درمان کاهش پیدا نکند، بلکه با افزایش هزینه نیز روبه‌رو باشیم.
صدای انتقاد‌ها از فارس به گوش می‌رسد
همچنین مسعود رضایی، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی درباره میزان رضایتمندی مردم از اجرایی شدن طرح پزشک خانواده در استان فارس، گفته است: «اصل پزشک خانواده مطلوب است و اجرای آن در کشورهای دنیا نیز موفقیت‌آمیز بوده است اما از آن جهت که در کشور بسترسازی مناسبی برای اجرای آن صورت نگرفت، نتوانست اجرای پایلوت آن در استان فارس رضایتمندی به همراه داشته باشد». وی یادآور شد: شأن پزشکان عمومی در اجرای طرح پزشک خانواده تا حدودی افت پیدا کرده و این جایگاه نتوانسته در مسیر اصلی خود قرار گیرد، زیرا برخی مواقع پزشک عمومی می‌تواند به درمان بیمار کمک کند اما یا به اصرار بیمار یا براساس چارچوب طرح پزشک خانواده به ناچار بیمار را به پزشک متخصص ارجاع می‌دهد.
پزشک خانواده نیازمند تجدید نظر
وی تاکید کرد: طرح پزشک خانواده درحالی در استان‌های فارس و مازندران اجرایی شده که مدتی طولانی از اجرای پایلوت آن گذشته است و اگر از اجرای آن نتایج مثبتی  دریافت شده پس چرا آن را به دیگر استان‌ها تسری نمی‌دهند اگر هم دارای نقاط ضعف است پس باید تلاش شود تا این نقاط ضعف برطرف شود. بنا بر اظهارات رضایی، باید هرچه سریع‌تر اجرای پایلوت طرح پزشک خانواده در استان‌های فارس و مازندران تعیین تکلیف شود، زیرا ادامه این روند مشکلات درمانی را در این 2 استان افزایش خواهد داد.
پیگیری نمایندگان از دولت
علاوه بر این همایون هاشمی، نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی نیز  از اجرایی نشدن طرح پزشک خانواده در سراسر کشور انتقاد کرد.  وی در این باره افزود: اجرای پایلوت این طرح در استان‌های فارس و مازندران جهت ارزیابی و پایش به اجرا در آمد اما رضایتمندی خوبی از اجرای آن حاصل نشد. هاشمی با تاکید بر ضرورت اجرای طرح پزشک خانواده در کشور، تصریح کرد: نظام ارجاع در طرح تحول سلامت جایگاه ویژه‌ای دارد و کشورهایی که براساس این مدل، سطح نخست درمان خود را تعریف کرده‌اند، هم توانسته‌اند هزینه‌های بهداشت و درمان خود را کنترل کنند و هم نظام مهندسی شده و دقیق سطح‌بندی خدمات را اجرایی کرده‌اند. به گفته این نماینده مجلس، دولت برای اجرای طرح پزشک خانواده نیازمند شبکه‌سازی، تامین نیروی متخصص و تامین منابع مالی است که هنوز نتوانسته این زیرساخت‌ها را بخوبی فراهم کند، بنابراین سیستم ارجاع تاکنون نتوانسته شکل اجرایی به خود بگیرد. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت باید برای اجرای فراگیر طرح پزشک خانواده با مجلس هماهنگی لازم را داشته باشد و تلاش خواهیم کرد تا آخرین وضعیت اجرای سیستم ارجاع را از دولت پیگیری کنیم.


Page Generated in 0/0049 sec