printlogo


کد خبر: 163619تاریخ: 1395/6/24 00:00
واکنش مبهم اوباما به بیماری هیلاری نشانه چیست؟
آمریکا دست به دامان مدل روسی

گروه بین‌الملل: اگرچه کاخ سفید واکنش رسمی به ماجرای غش کردن نامزد حزب حاکم در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نشان داده اما اوباما نقطه نظر حقیقی‌اش را در این باره از در پشتی کاخ سفید ابراز کرده است. دیوید اکسلرد، رئیس راهبردی سابق کارزار انتخاباتی اوباما پس از ماجرای 11 سپتامبر هیلاری در توئیتی انتقادآمیز ادامه نامزدی هیلاری را به چالش کشیده است: «آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند ذات‌الریه را درمان کنند اما چه درمانی برای یک تمایل شدید (یک آدم) ناسالم به حفظ حریم شخصی وجود دارد که مکررا مشکلات ناخواسته درست می‌کند؟»
 این موضوع احتمال کناره‌گیری هیلاری کلینتون را افزایش می‌دهد. جمعه گذشته بلافاصله پس از اعتراف ستاد انتخاباتی کلینتون به ابتلای او به بیماری ذات‌الریه، کاخ سفید سکوت کرد. اما به فاصله 24 ساعت پس از بیهوش شدن و افتادن کلینتون در ملأعام و در جریان مراسم بزرگداشت قربانیان حملات
11 سپتامبر در نیویورک، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید واکنش دوپهلویی نشان داده و گفته بود تاخیر در اعلام بیماری نامزد حزب دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بر حمایت اوباما از هیلاری تاثیری نخواهد داشت.
ستاد نامزد دموکرات‌ها نیز با وجود ملغی شدن سفر او به کالیفرنیا به خاطر وخامت حالش از اعتراف به «گرمازدگی» فراتر نرفته است، اگرچه پیش‌تر به نقل از پزشکان اختصاصی هیلاری، ستادش ابتلای او به بیماری ذات‌الریه را پذیرفته بود. البته این ستاد اعلام کرده جزئیات بیشتری از سوابق پزشکی و وضعیت سلامت او را طی روزهای آینده منتشر خواهد کرد.
همچنین شخص کلینتون همان روز یکشنبه پس از به هوش آمدن در پیامی که از طریق تارنمای انتخاباتی رسمی دموکرات‌ها منتشر شد، از هوادارانش به‌خاطر آرزوی سلامتی برای او تشکر کرد. وزیر اسبق خارجه 68 ساله آمریکا همچنین تصریح کرده «می‌خواهم هر چه زودتر به رقابت‌های انتخاباتی بازگردم. اکنون احساس بهتری دارم. پس از آنکه تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتم و کمی آب نوشیدم، وضعیت سلامتی‌ام بهتر شده است». این در حالی است که عملا تمام برنامه‌های انتخاباتی او تا اطلاع ثانوی لغو شده است.
شایعات مربوط به بیمارهای مختلف کلینتون که حتی تا پیش‌بینی مرگ او ظرف 18 ماه آینده پیش رفته‌ است چیز تازه‌ای نیست اما در ماه‌های اخیر هوشمندانه توسط دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواهش به عنوان سلاحی تبلیغاتی در کارزار انتخاباتی به کار گرفته شد.
نخستین‌بار سوم ژانویه 2013 میلادی بود که هیلاری کلینتون بعد از درمان لخته خون مغزی‌اش به سختی با کمک دخترش از پله‌های خروجی بیمارستان پایین آمد و از همان زمان تاکنون سلامتی او زیر ذره‌بین رسانه‌ها قرار گرفته است. او تا پیش از حادثه یکشنبه گذشته  و غش کردنش مقابل دوربین‌ها، حدود 2 سال به دروغ اصرار داشت در سلامت کامل به سر می‌برد و جز حساسیت فصلی و پرکاری تیروئید هیچ مشکلی برای ریاست‌جمهوری ندارد اما جمعه پیش بود که زیر فشار ترامپ و افکار عمومی مجبور شد نخستین بخش از واقعیت را علنی کند و دومین بخش واقعیت که به وخامت حال او فراتر از ابتلا به یک ذات‌الریه ساده مربوط می‌شود، با سقوطش در روز یازدهم سپتامبر خود به خود علنی شده، البته برای کاخ سفید و سران حزب دموکرات، مساله‌ای که فراتر از سلامتی کلینتون قرار دارد، افشای دروغ‌ها و پنهانکاری‌های دنباله‌دار او در این‌باره است که به حیثیت دموکرات‌ها در افکار عمومی ضربه می‌زند. اگرچه ظاهرا از نظر مقامات ارشد دموکرات، تمایل هیلاری به ادامه کارزار انتخاباتی شرط لازم و کافی برای نامزد باقی ماندن او است اما زمزمه‌هایی مبنی بر تشکیل جلسه فوری و محرمانه سران حزب با شخص اوباما(یا معاونش بایدن) در روز چهارشنبه به گوش می‌رسد که با هدف تعیین جایگزین برای نامزد غشی و از کار افتاده فعلی برگزار می‌شود و سکوت کاخ سفید نیز نشانه تحولات مهم پشت پرده است. گفته می‌شود هیلاری تنها در صورتی از رقابت‌های انتخابات ایالات متحده حذف می‌شود که خودش استعفا دهد. طبق قوانین داخلی حزب، کمیته ملی حزب دموکرات نمی‌تواند او را از این جایگاه کنار بگذارد. در عمل نیز او چنان ارتباط تنگاتنگی با خاندان‌های صهیونیست پشت‌سر حزب دموکرات دارد که بعید است زور کسی حتی اوباما به او  برسد تا مجبورش کند استعفا دهد. تنها اهرم فشار بر او نظرسنجی‌های معتبری است که حاکی از شکست مفتضحانه او به عنوان یک مرده متحرک نامزد ریاست‌جمهوری از ترامپ باشد، البته در این صورت دیگر خیلی دیر می‌شود و کار از کار می‌گذرد. به همین دلیل به نظر می‌رسد راکفلرها در مقام پدرخوانده‌های دولت سایه آمریکا، پروژه عبور از مهره سوخته‌شان را آغاز کرده باشند. آنها هیلاری را به کناره‌گیری واخواهند داشت و همزمان تیم اجرایی او به ریاست مهره تازه معرفی شده‌شان «تیم کین»، به عنوان قدرتمند‌ترین سیاستمدار (سناتور و فرماندار  سابق)  ایالت ویرجینینا، مقر سازمان سیا، به نامزد جدید دموکرات‌ها تحمیل خواهد شد؛ یعنی برنی سندرز یا جو بایدن.
پیش‌تر اعلام حمایت سندرز مدعی اخلاق از کلینتون متقلب در جریان کنگره حزب دموکرات موجب سردرگمی هواداران او شده بود و حالا چرخش دوباره او، هوادارانش را بیشتر پریشان خواهد کرد اما به نظر می‌رسد راکفلرها پیش‌بینی وخامت حال زنی را که از سوی مهم‌ترین رقیبش «فاقد قدرت و استقامت برای تصدی ریاست‌جمهوری» خوانده می‌شود، کرده بودند.
بدین ترتیب کمیته ملی حزب دموکرات پس از استعفای کلینتون جلسه‌ای را برای بررسی نامزدها برگزار خواهد کرد و سپس درباره نامزد نهایی رأی‌گیری می‌شود. البته این کمیته پیش از این یک بار نشان داده به هیچ قیمتی حاضر به نامزدی سندرز نیست. رایانامه‌های افشاشده از اعضای کمیته شاهد روشنی بر تبانی اعضا برای کنارگذاشتن سندرز است.  بنابراین احتمالا تنها گزینه مطرح، جو بایدن مهم‌ترین مهره اجرایی دموکرات‌ها طی 8 سال اخیر و معاون اول اوباماست که اگرچه نمی‌تواند جایش را مستقیما با رئیسش در کاخ سفید عوض کند اما اوباما را در سمتی مهم در واشنگتن نگاه خواهد داشت و در عین حال موظف است با تیم تعیین‌شده راکفلرها به معاون اولی «تیم کین» دولت را اداره کند تا 4 سال بعد دوباره نوبت به اوباما برسد. این همان احتمالی است که «وطن امروز» سال گذشته در مقاله شماره دوم شهریورماه 1394 مطرح و پیش‌بینی کرد اوباما- بایدن به مدل روسی پوتین- مدودف روی خواهند آورد.
اما سوال اینجاست که آیا جو بایدن با توجه به افسردگی شدید یک سال اخیر متعاقب مرگ پسرش، شرایط لازم برای پذیرش مسؤولیت‌های سنگین ریاست‌جمهوری را دارد؟ همچنین آیا با رو شدن نام بایدن به عنوان مدودف اوباما، آیا افشاگری‌های جدید ترامپ و سایرین علیه او دردسرهای تازه‌ای برای دموکرات‌ها نخواهند آفرید؟ و سرانجام اینکه آیا ترامپ موفق می‌شود، بایدن را هم پس از کلینتون از میدان به در کند؟


Page Generated in 0/0033 sec