printlogo


کد خبر: 163647تاریخ: 1395/6/24 00:00
پسا برجام

نامه 6 نماینده مجلس به روحانی
امضای  FATF خارج از اختیارات دولت است
6 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور ضمن تاکید بر پرهیز از اتخاذ تصمیم به جای مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای قانونی، خواستار پاسخگویی سریع به نامه FATF شدند. به گزارش ایسنا، در بخشی از نامه حسین‌زاده‌بحرینی، دهقان، امیرآبادی فراهانی، فرهنگی، فولادگر و شکری به حسن روحانی با اشاره به مسدود کردن دارایی‌های افراد تعیین‌شده در قطعنامه‌های شورای امنیت، آمده است: با این نحوه تعامل با گروه اقدام مالی FATF توسط دولت محترم، ایران متعهد می‌شود نسبت به تحریم گروه‌هایی که شورای امنیت سازمان ملل در آینده آنها را تروریست اعلام کند، اقدام نماید. مطابق این الزام، اگر در آینده شورای امنیت برخی از نهادهای داخلی کشور را به دلیل حمایت مستشاری از گروه‌های مقاومت مشمول تحریم قرار دهد دولت و کشور با چالش بزرگی در درون مواجه می‌شوند. این نامه پذیرش FATF را خارج از  اختیارات دولت و در حوزه اختیارات مجلس شورای اسلامی و شورایعالی امنیت ملی و رهبر معظم انقلاب دانست و افزود: از دولت جنابعالی انتظار می‌رفت به جای اینکه بعد از امضای چنین تعهداتی مراتب به مراجع ذی‌صلاح کشانده شود  قبل از هرگونه تصمیم‌گیری در این حوزه‌های حساس دستگاه‌های مسؤول در جریان امر قرار گرفته و پس از اخذ مجوز قانونی از آنها اقدام قانونی به عمل می‌آمد. در پایان این نامه از روحانی خواسته شده است اجزای دولت تدبیر و امید به جای مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای قانونی تصمیمات فاقد اعتباری که از حوزه اختیارات آنها خارج است اتخاذ نکنند و در اسرع وقت پاسخ نامه FATF داده شود و برخی الزامات خطرناک اعلام شده توسط آن گروه مورد رد و طرد قرار گیرد.

احتمال ارائه گزارش شمخانی از «FATF» به وکلای ملت
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از احتمال ارائه گزارش دبیر شورایعالی امنیت ملی از جمع‌بندی این شورا درباره «FATF» به وکلای ملت خبر داد. اکبر رنجبرزاده در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به جمع‌بندی شورایعالی امنیت ملی درباره FATF گفت: محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت دیروز(سه‌شنبه) اعلام کرد شورایعالی امنیت ملی درباره قرارداد FATF به جمع‌بندی رسیده است. وی تصریح کرد: در همین راستا احتمالاً از دریابان شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی دعوت شود تا با حضور در مجلس درباره این جمع‌بندی گزارشی به وکلای ملت ارائه کند. نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وکلای ملت نگران تکرار برجامی دیگر در کشور هستند، ادامه داد: با توجه به بدعهدی‌های طرف غربی در نحوه اجرای برجام، نمایندگان مجلس در قراردادهایی که طرف مقابل آن آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها باشند، حساسیت خاصی به خرج می‌دهند.

دولت روحانی وضعیت ایران را نگران کننده کرده است
آیت‌الله اسلامی با تأکید بر اینکه وضعیت معیشتی مردم خوب نیست، گفت: دولت نتوانست نه در داخل به اقتصاد رونق ببخشد و نه از خارج سرمایه‌گذار جذب کند. نماینده استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه «وضع‌ کنونی ما در جهان جای نگرانی دارد و کشورهای بی‌اهمیت و بی‌شخصیتی که جایگاهی در جهان ندارند نیز ما را تحقیر می‌کنند»، گفت: با پاسپورت ایرانی برخورد بدی می‌کنند. امیدواریم دولت به این مساله توجه کند که در دنیا وضعیت خوبی نداریم و این وضعیت را جبران کند، اگر نه در تاریخ ایران ثبت می‌شود که انقلاب اسلامی در این مقطع بسیار تضعیف و تحقیر شد. عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه مساله اقتصاد نخستین مساله زندگی مردم است، خاطرنشان کرد: توده مردم وضع اقتصادی‌شان بد است. تولید داخلی کنار گذاشته شده و کالاهای قاچاق از خارج وارد می‌شود. بالاترین رقم ارز برای جنس قاچاق مصرف می‌شود. وی با بیان اینکه «من به آقای روحانی احترام می‌گذارم و ایشان همکار ما در مجلس خبرگان است»، متذکر شد: مجموعه اقتصادی دولت موفق نبوده و کسانی نیستند که بتوانند مشکلات را حل‌و‌فصل کنند. روحانی یک تیم اقتصادی قوی و ماهر در اختیار ندارد و باعث شده بسیاری از مشکلات فراوان‌تر شود و به مردم فشار بیاورد.


Page Generated in 0/0048 sec