printlogo


کد خبر: 163667تاریخ: 1395/6/25 00:00
واکنش نمایندگان مجلس به حمایت آمریکا از منافقین در گفت‌وگو با «وطن امروز»:
قطعاً دولت کاری نمی‌کند!

آخرین بازمانده‌های گروهک تروریستی منافقین با حمایت‌های آمریکا، پایگاه لیبرتی عراق را به مقصد کشور آلبانی و چند کشور دیگر اروپایی ترک کردند تا پرونده حضور منافقین در عراق پس از چند دهه بسته شود.  به گزارش «وطن امروز» طی چند ماه گذشته کشورهای مرتجع منطقه با حمایت و پشتیبانی آمریکا و کشورهای غربی تلاش‌هایی را برای احیای گروهک تروریستی منافقین در دستور کار خود قرار دادند. برگزاری نشست منافقین در پاریس و حضور ترکی الفیصل یکی از شاهزاده‌های سعودی در این نشست و اعلام حمایت از این گروهک تروریستی، نشان داد آل‌سعود برای اعلان دشمنی با ایران دیگر قائل به مصلحت‌های رایج حکومتداری نیست.  حالا پس از خروج کامل منافقین از عراق، وزیر خارجه آمریکا که کشورش طی چند سال گذشته وظیفه تامین امنیت و حفاظت از این گروهک تروریستی را برعهده داشته است، بار دیگر بر تعهد کشورش بر حفظ امنیت و جان منافقین تاکید کرد.
جان کری فرآیند انتقال 280 عضو منافقین را «ابتکار» واشنگتن در تکمیل حفظ امنیت و جان منافقین خواند و آن را «دستاورد مهم دیپلماتیک برای آمریکا» دانست. مساله منافقین چنان برای آمریکا حائز اهمیت بوده که جان کری در سفر به آلبانی در این زمینه رایزنی‌هایی با طرف آلبانیایی داشته است. رایزنی‌هایی که کری نتیجه آن را «ایفای نقش محوری» آمریکا بیان کرده است. در همین راستا، حجت‌الاسلام والمسلمین  مجتبی ذوالنور در گفت‌وگو با «وطن امروز» با اشاره به حمایت جان کری از انتقال منافقین از عراق به اروپا و
« دستاورد مهم دیپلماتیک» خواندن این موضوع برای آمریکا در دوران پسابرجام گفت: آمریکا در سیاست خارجی خود همواره به این شکل عمل کرده که یک پاشنه آشیل از کشور مقابلش در دست داشته باشد و توسط این پاشنه آشیل در مواقع مورد نیاز به آن کشور فشار وارد کند. این مساله به برجام و پسابرجام ارتباط ندارد و ناشی از روحیه استکباری آمریکا است که همواره تلاش دارد اهرم‌های فشار علیه کشورها در دست داشته باشد. وی درباره واکنش ایران به این اقدام با تاکید بر اینکه قطعا این دولت در این زمینه اقدامی نخواهد کرد، افزود: به نظر من باید این مساله را از منظر جنایات حقوق بشری منافقین که غرب مدعی آن است، پیگیری کرد. باید پرونده حقوقی منافقین را در دادگاه‌های بین‌المللی پیگیری و جنایات این گروهک را  به صورت مستند جمع‌آوری کرد.  عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: مجلس می‌تواند دولت را مجاب کند در مقابل این اقدام آمریکا، مقابله به مثل کند و از برخی نهادها و گروه‌های آزادیخواه غربی حمایت کند.
مرتضی صفاری‌نطنزی، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی نیز در گفت‌وگو با «وطن امروز» با بیان اینکه حمایت آمریکا از منافقین تازگی ندارد، گفت: آمریکا سال‌ها قبل تلاش کرد نام این گروهک را از لیست گروه‌های تروریستی خارج کند، در همین راستا مقاماتی از آمریکا در نشست منافقین شرکت می‌کنند. پس از حمله به عراق هم آمریکا از منافقین حفاظت کرد و اکنون نیز با خروج منافقین از عراق، نگرانی آمریکا در این زمینه رفع شد. وی درباره چرایی حمایت آمریکا از این گروهک گفت: طبیعتا منافقین در اندازه‌ای نیستند که بخواهند اقدامی را در ایران عملیاتی کنند و همچون سال‌های ابتدایی دهه 60، جنایت کنند. جدای از این، هم منافقین و هم آمریکا بخوبی می‌دانند این گروهک در ایران جایگاهی ندارد و  مردم تنفر شدیدی نسبت به منافقین دارند. عضو کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: حمایت آمریکا از منافقین بیشتر جنبه نمایشی دارد که از طریق آن بر ایران فشار وارد کند. صفاری افزود: آمریکا در دوران پسابرجام نیز همان روحیه سابق خود را حفظ کرده است. آنها می‌گویند مشکلات‌شان با ایران همچنان در سایر مسائل پابرجاست. در آمریکا طیف‌های تندرو مدعی هستند برجام به ضرر آنها تمام شده است. همین هم باعث شده به این مسائل دامن بزنند. ضمن اینکه در این زمینه لابی صهیونیسم و عربستان‌سعودی نقش‌آفرینی ویژه‌ای دارد و هزینه‌های سنگینی برای افزایش فشار بر ایران صرف می‌کنند.
واکنش امیرعبداللهیان به اظهارات کری
علاوه بر نمایندگان مجلس، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل نیز به حمایت آمریکا از منافقین واکنش نشان داد. حسین امیر عبداللهیان با انتقاد از اظهارات اخیر جان کری درباره انتقال آخرین بازماندگان منافقین از عراق به اروپا گفت: مروری بر رفتار و گفتار دولتمردان آمریکا به روشنی اثبات می‌کند این کشور با افتخار از تامین امنیت منافقین تروریست سخن می‌گوید.
دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل افزود: کاخ سفید از یک سو با تلاش برای برقراری آتش‌بس در حلب به دنبال نجات تروریست‌های تحت محاصره ارتش سوریه است و از سوی دیگر از تامین امنیت منافقین تروریست سخن می‌گوید.
وی یادآور شد: مردم فوعه و کفریا در سوریه طی ماه‌های اخیر در محاصره کامل تروریست‌ها و بحران جدی انسانی شامل قطع کامل برق و کمبود شدید آب آشامیدنی، دارو و غذا بسر می‌برند اما آمریکا هیچ توجهی به این فاجعه انسانی و جنایت علیه بشریت ندارد و بدتر آنکه سازمان ملل نیز با ملاحظه رفتار واشنگتن، توان تحرک را برای کمک به رفع محاصره فوعه و کفریا ندارد. امیرعبداللهیان همچنین گفت: در شرایطی که امنیت جانی و نوامیس مردم مسلمان این 2 شهر در سوریه و همچنین مردم عراق مورد بی‌اعتنایی کامل آمریکاست، جان کری با افتخار از تامین امنیت منافقین تروریست سخن می‌گوید.


Page Generated in 0/0051 sec