printlogo


کد خبر: 163676تاریخ: 1395/6/25 00:00
اخبار

 گلناز کرمان هم تعطیل شد
کارخانه صنایع غذایی گلناز کرمان به دلیل نداشتن مواد اولیه و عدم همکاری بانک در پرداخت وام تعطیل شد. به گزارش تسنیم، بیش از 300 نفر از کارگران کارخانه صنایع غذایی گلناز کرمان معروف به کارخانه روغن نباتی گلناز با تجمع در محل ورودی کارخانه خواستار دریافت حقوق معوقه خود شدند. یکی از اعضای شورای کارگری کارخانه با اشاره به اینکه کارگران در خرداد آخرین حقوق خود را از کارخانه دریافت کردند، گفت: 80 درصد کارگران را اخراج کردند و حقوق هم ندادند. وی با بیان اینکه به ما گفتند مواد اولیه نداریم ولی انبار کارخانه پر است، افزود: در 3 ماه گذشته چندین بار تجمع کردیم اما کسی پاسخگو نیست. وی با بیان اینکه قرارداد روزانه با کارگران بستند، تصریح کرد: هر روزی که سر کار باشیم بیمه ما رد می‌شود. علیرضا رحمان‌نژاد، رئیس اداره صنایع غیرفلزی اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز در این‌باره گفت: مشکل کارخانه عدم تامین مواد اولیه و واردات آن است. وی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی مجوز واردات روغن خام کارخانه را لغو کرده است، افزود: کارخانه برای واردات با مشکلات تامین مالی نیز روبه‌رو است که از حدود 2 ماه پیش در جلسات کارگروه رفع موانع تولید استان کرمان این مساله مطرح شده است. وی با بیان اینکه در این جلسه پرداخت تسهیلات 5 میلیارد تومانی از طریق یکی از بانک‌ها برای رفع مشکلات این کارخانه تصویب شد، افزود: متاسفانه هنوز این وام پرداخت نشده و مسؤولان کارخانه صحبت از عدم همکاری بانک می‌کنند.


همسان‌سازی حقوق کارگران اجرا شود
دولت باید مصوبه همسان‌سازی حقوق کارگران را اجرایی کند، چراکه تفاوت دریافتی ۶ برابری برخی کارگران با انجام یک فعالیت مشخص، پذیرفتنی نیست. غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این‌باره به تسنیم اظهار داشت: شکاف زیاد دریافتی کارگران یک موضوع ملی بوده و در واقع کسی به‌فکر این مهم نیست و من جرقه آن را از کارگران شرکت بهره‌برداری نفت گچساران زدم. وی با اشاره به اینکه در زمینه همسان‌سازی حقوق کارگران به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نامه نوشتم ولی توجهی نکرد، افزود: در مکاتبات انجام شده با مسؤولان نوشتم در صورتی که مساله همسان‌سازی حقوق کارگران درست نشود امکان اصلاح به شکل دیگری که شما با مشکل روبه‌رو شوید، وجود دارد. تاجگردون با تاکید بر اینکه تفاوت دریافتی زیاد برخی کارگران با یک فعالیت مشابه تنها مختص شرکت نفت گچساران نیست، تصریح کرد: تفاوت بین دریافتی رانندگان شرکتی و غیرشرکتی مجلس نیز وجود دارد. وی با بیان اینکه برای همسان‌سازی حقوق کارگران متنی کارشناسی آماده کردم که به تصویب کمیسیون رسید، افزود: امیدوارم این مهم نیز به تصویب مجلس برسد.


میانگین سود بین‌بانکی؛ 18/7درصد
بانک مرکزی میانگین نرخ سود بین‌بانکی در شهریور امسال را 7/18 درصد اعلام کرد. به گزارش بانک مرکزی، عملکرد بازار بین‌بانکی نشان می‌دهد دامنه نرخ سود معاملات بازار از ۲۴ الی ۳۰ درصد در  5 ماهه اول سال ۱۳۹۴ به ۱۷ تا ۲۲ درصد در 21 شهریور رسیده است. حداقل نرخ سود بازار، مربوط به معاملات یک‌شبه و به میزان ۱۷ درصد بوده است. اگرچه در این دوره، نرخ سود بازار بین‌بانکی ریالی در دامنه ۱۷ تا ۲۲ درصد حرکت کرده است، ولی میانگین موزون نرخ سود در این تاریخ 7/18 درصد بوده و بیانگر آن است که اغلب معاملات بازار با نرخ‌های نزدیک به حداقل (نه حداکثر) نرخ سود بازار امضا شده‌اند، بنابراین وجود نرخ ۲۲ درصدی در بازار، از نظر حجم معاملات با این نرخ به عنوان مشاهده محدود و کم‌اثر است. از سوی دیگر متوسط ارزش هر معامله در بازار بین‌بانکی ریالی با افزایش 5/32 درصدی از ۹۳۹ میلیارد ریال در دوره مشابه پارسال به ۱۲۴۴ میلیارد ریال در 5 ماهه اول ۱۳۹۵ رسید. علاوه بر این نرخ سود موزون بازار در این مدت با 9/8 واحد درصد کاهش نسبت به مدت مشابه پارسال به 2/18 درصد رسید. این نرخ در مرداد امسال معادل 7/18 درصد بوده است، بنابراین عملکرد بازار بین‌بانکی نشان می‌دهد دامنه نرخ سود معاملات بازار از ۲۴ تا ۳۰ درصد در 5 ‌ماهه اول  ۱۳۹۴ به ۱۷تا ۲۲درصد در 21 شهریور امسال رسیده است.


Page Generated in 0/0048 sec