printlogo


کد خبر: 163684تاریخ: 1395/6/25 00:00
پاسخ پلیس به شبهات مطرح شده درباره نقل‌وانتقال خودرو
برگ سبز خودرو سند مالکیت قانونی است
الزامی برای ثبت نقل‌وانتقال در دفترخانه وجود ندارد

گروه اجتماعی: معاون فنی و مهندسی پلیس راهور به شبهات و ابهامات ایجادشده درباره وضعیت نقل‌وانتقال خودرو پاسخ  داد. به گزارش تسنیم، سرهنگ سعید روحی، معاون فنی و مهندسی پلیس راهور در واکنش به اظهارات رئیس کانون سردفترداران و ایجاد شبهاتی درباره وجاهت قانونی سند خودروی صادره از سوی پلیس اظهار داشت: به ‌استناد ماده قانونی رسیدگی به تخلفات رانندگی، متعاملان موظفند برای بررسی اطلاعات خودرو، بررسی هویت متعاملان  و همچنین تخصیص پلاک به نام مالک جدید، به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند.
معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا عنوان کرد: براساس قوانین موجود تنظیم سند برای خودرویی که وجود نداشته یا فاقد اصالت است یا دستور قضایی برای ممنوعیت نقل‌وانتقال آن وجود دارد، فاقد وجاهت قانونی است، بنابراین قانونگذار در ماده 29 آیین‌نامه اجرایی تصریح کرده که تنها کارشناسان راهنمایی و رانندگی قادر به بررسی اصالت خودرو هستند.
سند خودروی صادر شده از سوی پلیس معتبر است
وی با تأکید بر اینکه سند خودروی صادره از سوی پلیس یک سند رسمی و معتبر است به سامانه‌های متصل به سامانه شماره‌گذاری خودرو اشاره کرد و افزود: در حال حاضر سامانه شماره‌گذاری پلیس به سامانه‌های آگاهی، سامانه اجرائیات و سامانه تصادفات متصل است و برای صدور سند خودروها تمام معیارهای قانونی را به‌دقت مورد بررسی قرار می‌دهد. روحی در پاسخ به ادعای رئیس کانون سردفتران درباره نا‌توانی پلیس در بررسی ممنوع‌المعامله بودن برخی افراد یا بررسی وجود حکم قضایی برای برخی خودروها  یادآور شد: در حال حاضر سامانه‌های پلیس به‌شکلی طراحی شده‌اند که می‌توانند به‌صورت خودکار از ارائه خدمات تعویض پلاک و شماره‌گذاری به افراد ممنوع‌المعامله یا خودروهایی که در توقیف قضایی قرار دارند جلوگیری کنند. بنابراین با توجه به اینکه سامانه‌های شماره‌گذاری پلیس سامانه‌های برخط هستند و ورود هرگونه اطلاعات جدید از هر نقطه از کشور به این سامانه قابل بهره‌برداری در سایر نقاط کشور است، می‌توان به‌صورت کامل اطلاعات متعاملان و اصالت خودرو را بررسی کرد. معاون فنی و مهندسی پلیس راهور با تأکید بر جامعیت سامانه پلیس در شماره‌گذاری و صدور سند خودرو تصریح کرد: با توجه به کامل بودن و جامع بودن این سامانه، سالانه بیش از 400 هزار فقره استعلام از این سامانه از سوی مراجع قضایی انجام می‌شود.
صدور برگ سبز یک خودرو برای چند مالک
سرهنگ روحی با اشاره به یکی دیگر از شبهات مطرح‌شده از سوی کانون سردفتران مبنی بر اینکه پلیس قادر به مشخص کردن سهم مالکیت یک خودرو برای چند نفر نیست، گفت: در سامانه‌های شماره‌گذاری از مدت‌ها قبل پیش‌بینی صدور سند مالکیت خودرو برای چند نفر انجام شده و قابلیت یادشده این امکان را می‌دهد تا یک وسیله نقلیه در مالکیت چند نفر قرار گیرد و به‌صورت دانگ دانگ مالکیت آن مشخص شود. وی افزود: در حال حاضر این امکان وجود دارد که در برگه سند سبز خودرو سهم هر یک از مالکان به‌صورت جداگانه و مجزا مشخص شود.
هزینه 100 هزار تومانی انتقال خودرو در مراکز پلیس
معاون فنی و مهندسی پلیس راهور با بیان اینکه هزینه صدور برگ سبز در مراکز شماره‌گذاری پلیس به‌مراتب کمتر از هزینه ثبت نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسنادرسمی است، خاطرنشان کرد: هزینه تعویض پلاک و صدور برگ سبز خودرو در مراکز شماره‌گذاری پلیس بین 50 تا 100 هزار تومان و براساس قیمت خودرو متغیر است و این در حالی است که هزینه ثبت نقل‌وانتقالات خودرو در دفترخانه‌ها چندین برابر این مبلغ بوده و افراد مجبورند هزینه‌های بسیاری را برای ثبت این نقل‌وانتقالات در دفترخانه‌ها پرداخت کنند.
ثبت نقل‌وانتقال در دفترخانه اختیاری است
روحی با تأکید بر کافی بودن دریافت سند مالکیت خودرو از سوی پلیس و مخیر بودن شهروندان برای ثبت نقل‌وانتقالات‌شان در دفاتر ثبت اسناد رسمی تصریح کرد: باید توجه داشت الزامی برای صدور 2 سند و ثبت نقل‌وانتقالات در 2 مرجع گوناگون وجود ندارد. به‌عنوان مثال همان‌طور که برگ سبز مالکیت خودرو برای خودروهای نوشماره و وارداتی که هیچ دفترخانه‌ای برای آنها سند صادر نمی‌کند کافی است، این سند سبز برای سایر خودروها نیز کفایت می‌کند.


Page Generated in 0/0060 sec