printlogo


کد خبر: 163686تاریخ: 1395/6/25 00:00
روستاهای کوهدشت آب دارند اما نمی‌توانند استفاده کنند
«بین‌النهرین» لرستان تشنه شد!

شهرستان کوهدشت را بین‌النهرین لرستان می‌نامند؛ شهرستانی که میان 2 رودخانه خروشان سیمره و کشکان در عطش خشکسالی، اراضی‌اش خشکیده و مردمانش تشنه هستند. افت شدید منابع آبی در شهرستان کوهدشت طی سال‌های اخیر نمود خود را در خودسوزی دشت‌ها و فرونشست زمین نشان داده و این در حالی است که مشکل آب شرب و کشاورزی در کوهدشت به‌عنوان سومین شهرستان پرجمعیت لرستان تنها به روستاها محدود نشده تا شهرهای کوهدشت نیز درگیر بی‌آبی شوند. کم‌آبی در کوهدشت از مرز بحران عبور کرده و این روزها با خشک شدن رودخانه‌ها، چشمه‌ها و حتی چاه‌های آب دشت کوهدشت دیگر رمقی برای اراضی و باغات کشاورزی باقی نمانده است.
زنگ خطر بحران آب در کوهدشت
حالا زنگ خطر بحران آب در کوهدشت به صدا درآمده تا احسان فتاپور، مدیر امور آب شهرستان کوهدشت در گفت‌وگو با مهر بگوید: تعداد
۷۳۲ حلقه چاه در کوهدشت با مجوز برداشت
4/94 میلیون مترمکعب وجود دارد که ۸۵ درصد آنها برای بحث کشاورزی در نظر گرفته ‌شده است. وی با بیان اینکه متأسفانه عدم مطالعه دقیق، تناسب و توازن لازم بین حجم سفره‌های آب زیرزمینی و میزان حجم اختصاص‌یافته موجب افت شدید سطح این سفره‌های زیرزمینی شده است، عنوان کرد: این امر موجب شده در شهرستان کوهدشت به شرایط نگران‌کننده‌ای رسیده‌ایم. کامران یوسف‌وند، مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان کوهدشت نیز در این رابطه اظهار داشت: در حال حاضر ۱۸ روستای شهرستان کوهدشت با کمبود آب آشامیدنی لازم مواجه هستند. از این تعداد ۱۰ روستا به‌طور ثابت و 8 روستا به‌طور موقت دچار کم‌آبی شده‌اند.
۱۰ روستای کوهدشت آب ندارند
وی بیان کرد: مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان کوهدشت تصریح کرد: در حاضر ۱۰ روستای این شهرستان به‌طور مطلق بی‌آب هستند و از طریق تانکر آبرسانی می‌شوند. یوسف‌وند با بیان اینکه روزانه حدود ۱۲۰ مترمکعب از طریق تانکر به روستاها آبرسانی می‌شود، گفت: با توجه به اینکه در چند سال اخیر چند حلقه چاه را در شهرستان وارد مدار کرده‌ایم به ۴۸۳ لیتر در ثانیه استحصال آب رسیده‌ و توانستیم تا حدودی وضعیت موجود را کنترل کنیم. حمیدرضا کرم‌وند، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان نیز با اشاره به اینکه وضعیت آب در استان لرستان وضع همگنی نیست و در نقطه‌ای آب زیاد و در نقطه دیگر با کمبود آب و بحران مواجه هستیم، اظهار داشت: متأسفانه آب شرب هیچ شهری در لرستان از طریق سد تأمین نمی‌شود و این ‌یک مشکل است.
افت شدید آب‌های زیرزمینی در کوهدشت
وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم به آب پایدار و سالم دست پیدا کنیم، تصریح کرد: ما روی سلامت آب هیچ ملاحظه‌کاری نخواهیم کرد و حتی حاضریم شهرها را با قطعی آب مواجه کنیم اما آب غیرسالم به مردم ندهیم. در کوهدشت چاه‌ها یکی پس از دیگری از مدار خارج می‌شوند و مجبوریم به‌صورت متناوب برای تأمین آب مردم چاه حفاری کنیم. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان لرستان با تأکید بر اینکه باید شهرها را به آب پایدار متصل کنیم، افزود: برای تأمین آب شهرها باید از چند منبع استفاده کنیم که اگر یکی از منابع از دست رفت شهرها با چالش مواجه نشوند. کرم‌وند بابیان اینکه امروز با افت شدید آب‌های زیرزمینی در شهرستان کوهدشت مواجه هستیم، تصریح کرد: در کوهدشت چاه‌ها یکی پس از دیگری از مدار خارج می‌شوند و مجبوریم به‌صورت متناوب برای تأمین آب مردم چاه حفاری کنیم.
شهرهای لرستان وارد بحران می‌شوند
وی یادآور شد: این چاه‌ها نیز چاه‌هایی نیستند که بتوان برای ۵ سال یا بیشتر روی آنها حساب باز کرد و برای یک سال هم جواب نمی‌دهند اما مجبوریم به خاطر مردم چاه حفاری کنیم. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان لرستان با اشاره به اینکه طی سال گذشته و سال جاری ۱۰ حلقه چاه در کوهدشت از مدار خارج‌شده است، افزود: در شهر «چالان چولان» نیز یک حلقه چاه از مدار خارج‌ شده است. کرم‌وند با بیان اینکه در سپیددشت نیز یک حلقه چاه به دلیل کیفیت آب و شور بودن آن از مدار خارج‌شده است، تصریح کرد: با ادامه خشکسالی‌ها شهرها پشت‌سر هم وارد بحران آب می‌شوند. سطح آب شهرستان کوهدشت ۶۰ تا ۷۰ متر است. بنابر این گزارش، بحران آب بویژه در روستاهای استان لرستان به سریالی تکراری تبدیل‌شده است، سریالی که هر بار در روایتی مشابه در یکی از شهرستان‌های استان اکران می‌شود تا هرساله کم‌وبیش مردم و مسؤولان با این معضل درگیر باشند و تدابیر اندیشیده شده تنها نقش مُسکن را بازی کند. این در حالی است که استان لرستان به‌رغم دارا بودن ۱۱ درصد آب‌های جاری کشور سهمی کمتر از یک درصد در مهار آب‌ها داشته است.


Page Generated in 0/0055 sec