printlogo


کد خبر: 163698تاریخ: 1395/6/25 00:00
چهارگوشه

سیاسی‌ترین دورهمی‌ آل‌سعود در منا
پادشاه سعودی و خاندان غاصب حجاز که مدعی سیاسی کردن فریضه حج توسط ایران هستند، روز سه‌شنبه خود علنا دست به این کار زدند و اقدام به برگزاری یک همایش کاملا سیاسی در سرزمین مقدس «منا» کردند.  به گزارش تسنیم، سلمان بن عبدالعزیز در مراسمی که در کاخ اختصاصی‌اش در منا ‌در قالب ضیافت ناهاری برگزار شد در یک حرکت آشکار در جهت سیاسی کردن فضای حج امسال، برای میهمانان خود از گوشه و کنار جهان یک سخنرانی کاملا سیاسی و جهت‌دار کرد تا آنها «خاطرات خوشی از میهمان‌نوازی خادم‌الحرمین»! داشته باشند. آل‌سعود که هیچ حرمتی برای اماکن مقدس وحی بویژه در مشاعر مقدسه و بیت‌الله‌الحرام قائل نیستند، برای خوشگذرانی و راحتی خود، کاخ‌های مجللی در مشعر «منا» و در جوار مسجدالحرام بنا کرده‌اند. این خاندان جائر که به سبب ناکارآمدی، سوء‌مدیریت و سهل‌انگاری در مدیریت موسم حج و ناتوانی در تامین امنیت صدها هزار حاجی باعث فاجعه سال گذشته و قل‌عام چند هزار حاجی در منا شد، با آنکه در معرض موج گسترده انتقادها و اعتراضات امت اسلام قرار گرفت، نه تنها هرگز حاضر به عذرخواهی از خانواده‌های جان‌باختگان آن حادثه تلخ نشد، بلکه قربانیان بیگناه را در بروز این حوادث مقصر دانسته بود. در تناقض با آن رفتار، سلمان در مراسم سیاسی روز سه‌شنبه منا، با ذکر آیه‌ای از قرآن کریم درباره حج مدعی شد «پادشاهی آل‌سعود افتخار می‌کند به حرمین شریفین و زائران آن خدمت می‌کند، ما قاطعا با تبدیل حج به ابزاری برای تحقق اهداف سیاسی یا مذهبی مخالف هستیم». او همچنین بر ادامه حمایت آل‌سعود از فرقه وهابیت تاکید کرد و نظامیان متجاوز سعودی در جنگ علیه مردم مظلوم یمن را شهید خواند. این ادعای سلمان در واقع واکنشی بود به یکی از شیوخ الازهر مصر که گفته بود کشته‌شدگان آل‌سعود و دیگر متجاوزان به یمن، نه تنها شهید نیستند بلکه همه آنها به جهنم خواهند رفت.  در این دورهمی سیاسی شاه سعودی، مقاماتی همچون ممنون حسین رئیس‌جمهور پاکستان، حسبو محمد عبدالرحمن معاون رئیس‌جمهور سودان، بریجی رافینی نخست‌وزیر نیجر، هانی الملقی نخست‌وزیر و وزیر دفاع اردن، موسی مارا نخست‌وزیر سابق مالی، اسماعیل کهرمان رئیس پارلمان ترکیه، ایساقا سیدیبی رئیس مجمع ملی مالی، الحاج آدی قمرالدین رئیس پارلمان اندونزی، محمد علی حمد رئیس پارلمان جیبوتی، فضل مسلمیار رئیس مجلس سنای افغانستان، داتوک فیگنسوان رئیس مجلس سنای مالزی، عبدالله مسیح محمد رئیس پارلمان مالدیو، حامد برهان رئیس سابق پارلمان کومور و برخی مسؤولان دیگر و نیز لشکر شاهزادگان و نورچشمی‌های آل‌سعود حضور داشتند.


حمله سعودی‌ها به یک مدرسه در صعده
جنگنده‌های سعودی بامداد دیروز بار دیگر یک مدرسه در استان صعده در شمال یمن را هدف قرار دادند.  به گزارش المسیره، این مدرسه که در منطقه آل عقاب در بخش سحار قرار داشت در اثر بمباران جنگنده‌های ائتلاف متجاوز به طور کامل تخریب و خسارات سنگینی به منازل مجاور وارد شد. متجاوزان همچنین یک پمپ بنزین را در همین منطقه هدف قرار دادند. همچنین به گزارش المنار، سعودی‌ها ساختمان امنیت ملی یمن در صنعا را بمباران کرده‌اند.

پیام شیخ سلمان از زندان به شورای حقوق بشر
دبیر کل جمعیت الوفاق بحرین که هم‌اکنون دوره 9 ساله زندان را طی می‌کند، از جامعه بین‌الملل خواست از خواسته‌های دموکراتیک ملت بحرین حمایت کند.  به گزارش مرآت البحرین، شیخ علی سلمان طی پیامی که در سی‌وسومین نشست شورای حقوق بشر قرائت شد، اعلام کرد بحرین بویژه پس از سلب تابعیت از آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان و محاکمه وی که در واقع محاکمه همه شیعیان است، شاهد تشدید خشونت و سرکوب علیه پیروان مذهب تشیع است. سلمان در این پیام از جامعه حقوقی بین‌الملل خواست رژیم آل‌خلیفه را ملزم به اجرای تعهدات بین‌المللی‌اش کرده و حق ملت بحرین در انتخاب دموکراتیک دولت را به صراحت اعلام  و مقدمات آغاز گفت‌وگوی ملی جدی را برای رسیدن به ثبات فراهم کنند.


Page Generated in 0/0053 sec