printlogo


کد خبر: 163715تاریخ: 1395/6/27 00:00
رویدادها

بهروز افخمی در کارگاه جشنواره فیلم «چهلچراغ»:
طرح موضوعات مذهبی نباید دچار تناقض باشد
بهروز افخمی، فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما معتقد است برای نگارش فیلمنامه‌ای درباره امام حسین(ع) جهان فیلمنامه‌نویس و فیلمساز باید سازگار و سزاوار با موضوع باشد تا در روند کار درگیر تناقض نشود.  به گزارش فارس، بهروز افخمی در دومین کارگاه از مجموعه کارگاه‌های آموزشی در حوزه سینما با موضوع فیلمنامه‌نویسی در جشنواره «چهلچراغ» درباره نگارش فیلمنامه گفت: باید داستانی نوشت تا تماشاچی را در سالن تاریک سرگرم کند و خسته نشود. ضمن اینکه سرگرم کردن در سینما با سرگرمی در برنامه‌های تلویزیونی متفاوت است.  کارگردان فیلم «شوکران» ادامه داد: نخستین فاکتوری که در نگارش فیلمنامه نیاز است، توجه به سرگرمی مخاطب است. وی ادامه داد: سرگرم کردن مخاطب در سینما فعالیتی قابل دفاع است و فیلمنامه‌نویس نباید نگران این باشد که فقط سرگرم می‌کند، بزرگ‌ترین استادان سینما در قدم اول قصد سرگرم کردن مردم را داشتند اما چون فیلم‌ها را با جان و دل ساختند این آثار به شاهکارهایی در این هنر تبدیل شده ‌است. غالبا فیلم‌های بزرگ که ارزش هنری پیدا کرده ‌است، سازندگان آن گفته‌اند بیش از یک سرگرمی نساخته‌اند. وی در ادامه با اشاره به ساخت فیلم‌های مذهبی گفت: وقتی می‌خواهیم فیلم مذهبی بسازیم باید ببینیم با چه مسائلی روبه‌رو هستیم. قطعا برای ساخت فیلم‌های مذهبی باید فراتر از سرگرمی فیلم ساخت و ملاک‌های زیبایی‌شناسی در نظر گرفته شود.

مستندساز آمریکایی با فیلم «جنگ پیرامون ما» به ایران می‌آید
عبدالله اومیش، مستندساز آمریکایی که با فیلم «جنگ پیرامون ما» در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره فیلم مقاومت حضور دارد، همزمان با جشنواره طی روزهای ۲ تا ۹ مهرماه به ایران سفر می‌کند. به گزارش مهر، عبدالله اومیش، برنده جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره فیلم «ساحل نیوپورت» و جایزه بهترین فیلم بلند جشنواره بین‌المللی فیلم «فعالان حقوق بشر» است. وی درباره فیلم «جنگ پیرامون ما» می‌گوید: «برخلاف مستند اشغال ۱۰۱ که تماما مبتنی بر اعداد، ارقام، اخبار و آمار بود، این فیلم نمایشگر بعد انسانی جنگی است که وقتی او دست به ساختنش زد تقریبا همه به جهت تکراری بودن محتوای آن را فراموش کرده بودند در حالی که ژورنالیست‌ها خود همه چیز را به چشم دیده بودند». اومیش پیش از این مستندی با نام «شاهد لیبی» درباره یک عکاس جنگی به نام مایکل کریستوفر براون در لیبی را برای HBO و با همکاری فیلمساز نامزد جایزه اسکار مایکل مان به‌عنوان تهیه‌کننده اجرایی، ساخت.

داوود فتحعلی‌بیگی:
استقبال مردم از اجرای نقالان علوی امیدوارکننده است
هنرمند برجسته تئاتر کشور گفت: با اینکه در دوره اول جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر هستیم اما استقبال مردم از اجرای نقالان علوی امیدوارکننده بود و بنده چنین پیش‌بینی‌ای قبل از جشنواره نداشتم. داوود فتحعلی‌بیگی، هنرمند برجسته و پیشکسوت تئاتر کشور در رابطه با نخستین جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر گفت: شاید در ابتدای برگزاری این جشنواره فکر می‌کردم پرده‌خوانی دیگر نتواند جمعی را دور خود جمع کند و در زمان حال به دلیل وجود سرگرمی‌های فراوان از فضای مجازی گرفته تا انواع و اقسام رسانه‌های تصویری و شنیداری احساس می‌شود برخی آیین‌های سنتی دیگر به چشم نمی‌آید اما با برگزاری این جشنواره در چند روز اخیر شاهد بودیم خوشبختانه این هنر اصیل و مردمی همچنان جایگاه خودش را میان مردم دارد و باعث خوشحالی و امیدواری بیشتر به آینده است. وی تصریح کرد: البته نباید از به‌روزرسانی خودمان هم غافل شویم و طبیعتا متن‌ها و قصه‌ها نیز متناسب با روز اصلاح شوند و باید متناسب با دانش و فرهنگ امروز و توجه به مبانی اعتقادی‌مان اصلاحاتی صورت گیرد. رئیس کانون نمایش‌های آیینی و سنتی درباره استقبال خوب مردم از اجرای نقالان علوی اظهار داشت: در حد اینکه بخواهیم مانند یک نمایش خیابانی جمعیت را جمع کنیم خیلی خوب بود اما نباید فراموش کنیم برای مردمی‌تر شدن این اقدام باید نقطه‌یابی بیشتری داشته باشیم و در مکان‌های مختلفی نقالان به اجرای برنامه بپردازند.  نخستین جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر (نقالان علوی) 22 تا 29 شهریورماه به دبیری کورش زارعی در تهران
برگزار می‌شود.
 


Page Generated in 0/0055 sec