printlogo


کد خبر: 163734تاریخ: 1395/6/27 00:00
وام‌های جدید تأثیری بر تحرک‌بخشی مسکن نداشت!
شکست ۸۷ درصدی آخوندی در خانه‌دار کردن مردم

گروه اقتصادی: شواهد نشان می‌دهد مردم به طرح سپرده‌گذاری خرید مسکن در دولت یازدهم که وزیر راه‌وشهرسازی مبدع آن بوده است رای منفی داده و از آن استقبال نکردند! منابعی که می‌تواند تاثیر بسزایی در رونق تولید مسکن داشته باشد و حداقل زمینه‌ساز تولید ۲ میلیون واحد مسکونی برای جوانان و افراد بی‌مسکن شود، صرف کسری منابع وام خرید خواهد شد! تنها سیاست دولت یازدهم در بخش مسکن، سیاست تحریک تقاضا از طریق افزایش تسهیلات خرید بوده است که تاکنون با استقبال مناسبی از سوی متقاضیان مواجه نشده است. به گزارش «نسیم آنلاین»، هرچند کارشناسان اقتصاد مسکن معتقدند سیاست تحریک تقاضا بدون توجه به سیاست‌های حمایت از تولید می‌تواند اثرات تورمی داشته باشد اما عدم همخوانی شرایط تسهیلات خرید مسکن با توان اقتصادی خانوارها سبب شده است که تاکنون مردم استقبال زیادی از این طرح نداشته باشند. دولت که در ابتدا و توسط سخنگوی خود اعلام کرد قصد دارد سالانه 300 هزار فقره تسهیلات مسکن ارائه کند، بعد از عدم استقبال مردم، هدف‌گذاری خود را به 150 هزار فقره کاهش داد! این در حالی است که پس از گذشت 3 سال از این طرح تنها 65 هزار نفر برای دریافت تسهیلات مسکن سپرده‌گذاری کرده‌اند. سپرده‌گذاری سالانه 20 هزار فقره در بانک مسکن نشان می‌دهد آنچه محقق شده با آنچه مورد برنامه‌ریزی واقع شده اختلافی 87 درصدی دارد. شکست در این طرح برای وزیر راه‌وشهرسازی که خود را مبدع این طرح بعد از انقلاب می‌داند، جنبه حیثیتی پیدا کرده است و دولت سعی می‌کند که از هر راهی شده جذابیت بیشتری برای تسهیلات خرید ایجاد کند، بنابراین دولت برای افزایش جذابیت تصمیم گرفت با استفاده از تمام امکانات ممکن نرخ سود تسهیلات را کاهش دهد. ساختار صندوق‌های پس‌انداز که از گذشته زیان‌ده بوده و با کسری منابع مواجه می‌شدند با کاهش نرخ تسهیلات در خطر کسری منابع شدیدتری قرار گرفته‌اند. بانک مرکزی در 2 مقطع نرخ تسهیلات را از 13 به 11 درصد و در مرحله بعدی به 5/8 درصد تنزل داده است که این خطر کسری منابع را دوچندان می‌کند. به همین منظور بانک مرکزی دوره استمهال منابع برگشتی مسکن‌مهر را برای جبران کسری منابع صندوق تسهیلات یکم از 3 سال به 10 سال افزایش داده است. این منابع در حال حاضر بیش از 12 هزار میلیارد تومان است که در صورت تکمیل مسکن‌مهر تا 60 هزار میلیارد تومان نیز افزایش خواهد داشت. منابعی که می‌تواند تاثیر بسزایی در رونق تولید مسکن داشته باشد و حداقل زمینه‌ساز تولید 2 میلیون واحد مسکونی برای جوانان و افراد بی‌مسکن شود، به علت عدم توجه دولت به نظرات کارشناسان، صرف کسری منابع وام خرید خواهد شد تا به صورت غیرواقعی و دوپینگی سیاست تحریک تقاضا را به موفقیت ظاهری برسانند.
اثرگذاری ناچیز وام‌های جدید مسکن از طرفی در حالی مسؤولان وزارت راه‌وشهرسازی همچنان بر طبل اثرگذاری اقدام دولت یازدهم در افزایش سقف وام خرید مسکن می‌کوبند که در برخی مناطق تهران با وام ۱۶۰ میلیون تومانی می‌توان ۱۰ متر آپارتمان خریداری کرد! در فاصله چند روز مانده تا پایان تابستان بازار مسکن همچنان در رکود به سر می‌برد اما در این وضعیت مسؤولان و دست‌اندرکاران به سبک و سیاق 3 سال اخیر همچنان بر ورود این بخش به دوره رونق اصرار می‌کنند. معاون وزیر راه‌وشهرسازی در جدیدترین اظهارنظر خود افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن را عاملی تاثیرگذار در ایجاد رونق معاملات مسکن دانسته و گفته است: تا قبل از دولت یازدهم سهم تسهیلات مسکن از قیمت آن بسیار ناچیز بود و خانوارها مجبور بودند با اتکا به پس‌اندازهای گذشته و تامین منابع مالی گران‌قیمت و پرریسک از بازارهای غیررسمی، اقدام به خرید مسکن کنند. حامد مظاهریان بیان کرد: با افزایش سقف تسهیلات خرید در دولت یازدهم اکنون درصد قابل قبولی از قیمت مسکن با این تسهیلات تامین می‌شود که منجر به تقویت قدرت خرید خانوار و ایجاد رونق نسبی در بازار مسکن می‌شود. به گزارش تسنیم، در وضعیتی که معاون امور ساختمان و مسکن آخوندی همچنان حرف‌های امیدوارکننده‌ای درباره بازار مسکن می‌زند اما واقعیت چیز دیگری است. بر این اساس قیمت یک واحد مسکونی 100 متری واقع در نیاوران حدود 900 میلیون تومان است، یعنی دقیقا برای هرمترمربع از این آپارتمان 15 سال ساخت خریدار باید 9 میلیون تومان پرداخت کند. با اقدامات دولت یازدهم در افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن یک زوج جوان می‌توانند 17درصد از قیمت ملک مذکور را پس از یک‌سال سپرده‌گذاری تامین کنند، البته به شرطی که تا شهریور ماه سال آینده قیمت مسکن ثابت بماند. قیمت هر مترمربع واحد 75 متری نوساز در فرمانیه حدود 5/13 میلیون تومان است. به عبارت دیگر این آپارتمان تقریبا یک میلیارد و 12 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده که با وام جدید می‌توان 8/15 درصد آن را تامین کرد و احتمالا خریدار باید برای تامین وجه باقیمانده دست به دامان پدر، مادر یا برادر خود شود. یک واحد 65 متری 10 سال ساخت واقع در زعفرانیه 676 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده یعنی هر متر مربع حدود 10 میلیون و 400 هزار تومان و با وام 160 میلیونی می‌توان 15 متر از این خانه را خریداری کرد. یک واحد آپارتمان 60 متری واقع در قیطریه 480 میلیون تومان است.
انبوه‌سازان وارد پیش‌فروش ساختمان نمی‌شوند
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان تهران نیز با بیان اینکه در قانون پیش‌فروش ساختمان فقط به خریداران توجه شده، گفت: عده‌ کمی از انبوه‌سازان و سازنده‌ها به قانون جدید پیش‌فروش ساختمان تن خواهند داد. حسن محتشم تصریح کرد: قانون پیش‌فروش ساختمان یک طرفه و به نفع خریداران مسکن تدوین شده است، بنابراین معمولا سازنده‌ها سعی خواهند کرد وارد پیش‌فروش ساختمان نشوند، چرا که اگر به تعهدات خود عمل نکنند تضامین سختگیرانه‌ای برای آنها در نظر گرفته شده‌است.
 


Page Generated in 0/0080 sec