printlogo


کد خبر: 163753تاریخ: 1395/6/27 00:00
دیپلماسی

نامه عربستان علیه ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد
عربستان سعودی با ارائه نامه‌ای به شورای امنیت، مدعی شد ایران قطعنامه 2216 درباره یمن را نقض کرده است. به گزارش ایسنا، در حالی که عربستان از یک سال و نیم پیش حملات مستمر و همه‌جانبه‌ای را علیه مردم یمن آغاز کرده، اکنون با ارائه نامه‌ای به شورای امنیت مدعی شد ایران قطعنامه 2216 یمن را نقض کرده است. خبرگزاری رسمی عربستان (واس) تأکید کرد: «عبدالله بن یحیی المعلمی» نماینده دائم عربستان در سازمان ملل، این نامه را عصر پنجشنبه به رئیس شورای امنیت داد. براساس گزارش «العالم» عربستان در این نامه مدعی شده است ایران سلاح و مهمات در اختیار یمنی‌ها قرار می‌دهد. عربستان همچنین از شورای امنیت خواسته ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را به خاطر ادامه حملات به عربستان، بازخواست کند. سازمان ملل متحد چندی پیش نام ائتلاف عربستان را در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان در جنگ‌ها و درگیری‌ها قرار داد و اعلام کرد 60 درصد کودکان یمنی در حملات این ائتلاف کشته شده‌اند اما مدت کوتاهی پس از آن، عربستان به سازمان ملل فشار آورد اگر نام این ائتلاف را از فهرست خارج نکند، کمک‌های مالی به این سازمان را متوقف خواهد کرد و همین فشارها باعث شد دبیرکل سازمان ملل نام این ائتلاف را از فهرست خارج و سپس در کنفرانس مطبوعاتی به این فشارها اذعان کند.

ایران و روسیه با درک مشترک سران به روابط راهبردی رسیده‌اند
معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه با اشاره به همگرایی‌های مسکو و تهران در منطقه گفت: روابط ایران و روسیه براساس درک مشترک سران در مسیر راهبردی قرار گرفته که یکی از موارد آن تحولات در کشورهای عربی خاورمیانه است. حسین جابری‌انصاری در نشست خبری پایان سفر خود به مسکو و مذاکره با مقام‌های روسیه درباره بحران‌های خاورمیانه، گفت: تهران و مسکو از مواضع مشترک قطع مداخله خارجی، مبارزه با تروریسم، رعایت آتش‌بس در سوریه و از سرگیری مذاکرات سوریه برخوردارند. وی ادامه داد: ایران و روسیه طی سال‌های گذشته در چارچوب سیاست‌های مرتبط با بحران‌های منطقه‌ای از جمله سوریه هماهنگی دارند و در مذاکرات اخیر مسکو نیز در این باره گفت‌وگو شد. با توجه به گستردگی و عمق تحولات در خاورمیانه، انجام رایزنی‌های همیشگی بین ایران و روسیه ضروری‌تر از همیشه است. جابری‌انصاری با اشاره به مذاکرات خود با میخاییل بوگدانف، معاون وزیر خارجه و نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه گفت: در این دیدار مسائل مختلفی بررسی شد که با توجه به اهمیت تحولات، تداوم این گفت‌وگوها بویژه برای سوریه ضروری است. وی اظهار کرد: در گفت‌وگوی 4 ساعته، اوضاع سوریه، بحران یمن و نیز مسائل عراق، بحرین، فلسطین و لیبی بررسی شد و با توجه به راهبرد
سران 2 کشور تلاش می‌کنیم همگرایی‌های منطقه‌ای را افزایش دهیم.
 
منطقه و جهان در شرایط مناسبی به سر نمی‌برد
 روحانی با تاکید بر اینکه متاسفانه امروز منطقه و جهان در شرایط مناسبی به سر نمی‌برد، خاطرنشان کرد: همگان باید به دنبال برقراری صلح، ثبات و امنیت در منطقه و جهان باشند. رئیس‌جمهور که به منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای گروه غیرمتعهدها، مذاکرات دوجانبه در کوبا و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل صبح دیروز عازم قاره آمریکا شد، پیش از عزیمت با بیان اینکه شرکت و سخنرانی در هفتادویکمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به منظور بیان دیدگاه‌ها و نظرات جمهوری اسلامی ایران از جمله اهداف این سفر خواهد بود، افزود: دیدار با علما و متفکران اسلامی و سیاسیون و گفت‌وگو با رسانه‌ها نیز از دیگر برنامه‌های سفر به نیویورک است. وی با بیان اینکه برای ما امنیت ملی کشورمان در درجه اول و پس از آن امنیت منطقه و جهان حائز اهمیت است، ادامه داد: موضوع و دستور کار اجلاس هفدهم سران غیرمتعهدها که با عضویت ١٢٠ کشور دومین مجمع جهانی پس از سازمان ملل متحد به شمار می‌رود، صلح، حاکمیت و همبستگی است.  روحانی تاکید کرد: صلح، عدم مداخله در حاکمیت ملی کشورها و رایزنی و همفکری در راستای حل‌وفصل مسائل جهان در حال توسعه برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است.
 


Page Generated in 0/0055 sec