printlogo


کد خبر: 163803تاریخ: 1395/6/28 00:00
دیپلماسی

صالحی: غرب واقعاً به تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل نکرد
رئیس سازمان انرژی اتمی که در نشست شورای روابط خارجی اروپا از احتمال مخاطرات جدی در اجرای برجام توسط دولت بعدی آمریکا ابراز نگرانی کرده است، گفت: تا به اینجا نیز غرب در انجام تعهدات خود در قالب توافق هسته‌ای با ایران پایبند نبوده است. علی‌اکبر صالحی در گفت‌وگو با گاردین گفت: ایران به صورت کامل به تعهدات خود در توافق هسته‌ای پایبند بود اما 8 ماه پس از رفع رسمی تحریم‌ها، غرب در عمل به تعهدات خود موفق نبود. وی اعلام کرد: برای صدمه ندیدن توافق هر دو طرف باید به تعهدات خود پایبند باشند. صالحی ادامه داد: طرف مقابل واقعاً به تعهدات خود عمل نکرده اینکه  تحریم‌ها رفع شده، مبادلات بانکی به حالت عادی برگشته، تجارت تقویت شده و روابط اقتصادی بهبود یابد. این موارد به اندازه‌ای که مد نظر ما بود عملی نشد. رئیس سازمان انرژی اتمی که توافق هسته‌ای را یک موفقیت دیپلماتیک می‌داند، نسبت به تلاش‌هایی برای بازنویسی توافق و اعمال درخواست‌های بیشتر در آن هشدار داد و گفت: برخی اوقات می‌بینیم درخواست‌هایی از طرف مقابل مطرح می‌شود که آن درخواست‌ها تا اندازه‌ای فراتر از برجام هستند.

ایران حمله به مسجدی در پاکستان را محکوم کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه حمله انتحاری به مسجدی در پاکستان را که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از مردم و نمازگزاران بی‌گناه شد بشدت محکوم کرد. بهرام قاسمی ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت کشور دوست و همسایه پاکستان به بازماندگان  قربانیان این حاثه غمبار تسلیت گفت. وی تأکید کرد: وقت آن است همه کشورهای منطقه با هوشیاری، تعاون و تعامل، عزم خود را برای مبارزه جدی با ریشه‌ها و عوامل آشکار و نهان این پدیده شوم جزم کرده و منطقه و جهان را از این بلیه قرن برهانند.

عملکرد آل‌سعود  عربستان را به ناکجاآباد می‌برد
حسین شیخ‌الاسلام گفت: امروز عربستان در ارتباط با ایران به یک جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی دست زده است که به ناکجاآباد ختم خواهد شد و هیچ دستاوردی برای مقامات این کشور در پی نخواهد داشت. مشاور وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با میزان، ضمن ابراز بی‌اطلاعی از نامه اعلام برائت مقامات عربستانی از سخنان مفتی اعظم عربستان پیرامون ایرانیان گفت: عربستان متاسفانه طی سال‌های اخیر با حمایت از گروه‌های تروریستی و
کشت و کشتار در کشورهایی همچون یمن و سوریه وجهه خود را بین مسلمانان از دست داده است از این رو این‌گونه اظهارات مفتی‌های عربستان نیز هیچ‌گونه وجاهت و اساسی ندارد. مشاور وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه عربستان لیاقت اداره حرمین شریفین را ندارد، تصریح کرد: حتی سناتورهای آمریکایی نیز که خودشان مسبب بسیاری از جنایت‌ها در جهان بوده‌اند امروز از اقدامات وحشیانه آل‌سعود در یمن صدای‌شان درآمده است.

گزارش ۶ ماهه ممکن است به توقف اجرای برجام منتهی شود
مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: گزارش مجلس از آنچه در 6 ماه نخست اجرای برجام گذشته، ممکن است در صورت لزوم به تصمیم نظام برای عدم اجرای برجام نیز منتهی شود. منصور حقیقت‌پور در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به نزدیک شدن موعد ارائه گزارش 6 ماهه اجرای برجام از سوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به صحن بهارستان اظهار داشت: آنچه مشخص است، این است که ما در اجرای برجام صادقانه به تعهدات خودمان عمل کرده‌ایم اما طرف مقابل به بخش قابل توجهی از تعهدات خود عمل نکرده است. وی ادامه داد: جزئیات این عهدشکنی طرف مقابل و ایفای تعهدات ما باید معلوم شود؛ این کار به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس واگذار شده تا براساس 2 گزارش 3 ماهه وزارت امور خارجه و نیز دریافت گزارش‌های کارشناسان، جزئیات این مساله را مشخص کند. مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در گزارش 6 ماهه اجرای برجام اگر جزئیات عهدشکنی‌های آمریکا مشخص شود آن وقت نظام درباره وضعیت آینده برجام تصمیم خواهد گرفت.


Page Generated in 0/0064 sec