printlogo


کد خبر: 163814تاریخ: 1395/6/28 00:00
در برنامه تلویزیونی «هفت» مطرح شد
انتقاد افخمی به انتخاب «فروشنده» برای اسکار

برنامه سینمایی «هفت» این هفته با موضوع سینمای جنگ و با حضور احمدرضا درویش و حبیب احمدزاده روی آنتن شبکه 3 سیما رفت. بهروز افخمی در ابتدای این برنامه با اشاره به نقد صورت یافته برای فیلم‌های «فروشنده» و «لانتوری» در برنامه هفته گذشته و واکنش برخی رسانه‌ها بیان داشت: برخی گمان کردند سینما هم جای سیاست است و می‌توانند با فشار و ارعاب مانع ورود ما به برخی مباحث شوند. افخمی افزود: بویژه درباره فیلم «فروشنده» به نظر الان فشارهای زیادی است که این فیلم به عنوان نماینده ایران در اسکار معرفی شود. فضای تهدیدآمیزی است و برخی گمان می‌کنند با تهدید، ارعاب و فحاشی می‌توانند ما را وادار به عقب‌نشینی کنند. ما اگر قرار به ترسیدن بود اصلا شروع نمی‌کردیم.
ضعیف‌ترین فیلم فرهادی
مجری «هفت» درباره فیلم «فروشنده» که این روزها در حال اکران است، عنوان کرد: حقیقت این است که فیلم «فروشنده» فرهادی فیلم بسیار بدی است و در میان 5 فیلم اخیر ایشان بدترین و ضعیف‌ترین فیلم به حساب می‌آید و در فضای بین‌المللی و میان منتقدان جهانی نیز همین تصور ایجاد شده است. این فیلم اشتباهات فیلمنامه‌نویسی فاحش و بزرگی دارد. منتقدان خارجی نیز نظر خوبی به این فیلم ندارند و آن را ضعیف‌ترین فیلم فرهادی می‌دانند. افخمی برای اثبات سخنانش به یکی از سایت‌های جهانی مرجع نقد اشاره کرد و امتیاز فیلم‌های فرهادی در این سایت را با دیگر آثارش مقایسه کرد؛ جایی که «جدایی نادر از سیمین» امتیاز 95، «گذشته» 85 و «فروشنده» امتیاز 75 گرفته است. افخمی درباره فیلم «فروشنده» اضافه کرد: امروز این گمان پیش آمده که برخی می‌توانند با گرایشات سیاسی و فضاسازی‌های سیاسی مانع انتشار نقد درباره این فیلم شوند! اما ما به عنوان یک برنامه تخصصی سینمایی صریح‌تر درباره این فیلم صحبت خواهیم کرد تا فیلم بهتری به اسکار معرفی شود. مجری «هفت» اضافه کرد: اما باید گفت کوشش برای خوب جلوه دادن فیلم «فروشنده» کوششی بیهوده است و سبب  تضییع حق فیلم‌های دیگر این لیست خواهد شد. تقریبا تمام این لیست 8 تایی بهتر و لایق‌تر از «فروشنده» برای حضور در اسکار هستند.  افخمی درباره انتخاب فیلم نماینده ایران در اسکار امسال اضافه کرد: هرچند اخبار رسیده حاکی از انتخاب «فروشنده» برای معرفی به اسکار است اما خواهیم دید موفقیتی کسب نمی‌کند. در دوره‌ای که خودم عضو هیات انتخاب معرفی فیلم به اسکار بودم، شاهد بودم چطور با همین توجیهات که «گذشته» شانس بیشتری دارد و فرهادی شناخته‌شده است، حق فیلم «دربند» را در مقابل فیلم «گذشته» خوردند و در نهایت دیدیم رای نیاورد. حالا برخی هرقدر جوسازی کنند ما هم جوابشان را خواهیم داد!
گلایه‌های درویش از دولت تدبیر و امید
احمدرضا درویش در بخش بررسی سینمای دفاع‌مقدس روبه‌روی افخمی در برنامه «هفت» نشست و ضمن ارائه خاطراتی از دوران کودکی و حضور در جنگ و فیلمسازی‌اش درباره سینمای دفاع‌مقدس گفت: «هر فیلم جنگی خوبی در جهان ساخته شود حتما استقبال می‌شود. اینکه چرا در سینمای ما ادامه نیافت و دنبال نشد باید از زوایای مختلف پیگیری شود. یکی از دلایلش این است که ساخت فیلم جنگی باید در میدان و صحنه جنگ ساخته شود که این نیاز به اراده‌ای دارد و این اراده باید در درون این سینما باشد. وقتی سینمای ایران از نظر شخصی من ملی نیست و طبق آمار رسمی 40 میلیون تماشاگر از دسترسی به سینما محروم هستند، دیگر ملی نیست. این یعنی بنیه سینما نحیف است و با این بدنه نحیف نمی‌توان وارد سینمای پرهزینه‌ای مثل سینمای جنگی، کودک، انیمیشن و... شد.  وی افزود: من 2 آرزو بعد از «دوئل» داشتم که یکی ساخت «رستاخیز» بود، یکی هم «فتح خرمشهر». ولی الان فکر می‌کنم غیرممکن است برای فتح خرمشهر یک فیلم بزرگ بیگ‌پروداکشن باعظمت برای آن اتفاق بزرگ تولید کرد. کلا ساحت سینما آنقدر کوچک و فقیر شده که در چنین سینمایی به لحاظ نیروی انسانی و سرمایه نمی‌توان تولید کرد.  درویش در ادامه با انتقاد از رفتار مسؤولان دولت «تدبیر و امید» درباره پایین کشیدن فیلم «رستاخیز» از اکران سینمایی عنوان کرد: به هر صورت با اتفاقی که افتاد شأن قوانین سینما زیر سوال رفت و آقایان گفتند به دلیل جشن هسته‌ای توقیف کردیم. مقطع اکران این فیلم با توافق هسته‌ای همزمان شد. چون جشن هسته‌ای در پیش بود آقایان گفتند ما نمی‌خواستیم حواشی‌ای که برای این فیلم پیش آمده این جشن را تحت‌الشعاع قرار دهد اما بالاخره رای دادگاه صادر شد و دولت را مقصر اعلام کرد.
 عدم اقتباس سینمایی از داستان‌های دفاع‌مقدس
«هفت» در ادامه میزبان حبیب احمدزاده، نویسنده و فیلمنامه‌نویس بود. این نویسنده که با خود چند جلد از کتاب‌های دفاع‌مقدس را به برنامه آورده بود، ضمن گلایه از اهالی سینما بابت عدم توجه به اینگونه آثار بیان داشت: بسیاری از افراد حتی اینگونه کتاب‌ها را نمی‌خوانند چه برسد به اینکه از آن اقتباس کنند! این نویسنده آثار دفاع‌مقدسی افزود: برخی اتفاقات فیلم‌ها باعث شد بین جامعه و رزمندگان شکاف به وجود‌ آید و این رابطه دچار سیاست‌زدگی هم بشود، از جمله اینکه در برخی فیلم‌ها گفته می‌شد رزمنده بعد از جنگ با شهری مواجه می‌شود که دیگر ارزش‌های گذشته را ندارد. در حالی که این موضوع به نظر من کاملا دروغ است.


Page Generated in 0/0065 sec