احداث یک مسیر بزرگراهی برای بخش
کهک - قم که روستاهای ییلاقی را در خود جای داده، از وعدههای قدیمی مدیران است که در طول سالها عملی نشده است. وقتی شهر قم برخی روزها جزو گرمترین شهرهای کشور است و در شرایطی که ریزگردها گردشهای تابستانی داخل شهر را به آرزویی برای کودکان و نوجوانان تبدیل کرده، عجیب نیست اگر جادههای ییلاقی قم، در روزهای تعطیل و آخر هفته جایی برای سوزن انداختن نداشته باشد. مسیر قم - کهک یکی از این مسیرهاست که اگر آخر هفته به آن سری بزنید احتمالا از شلوغیاش کلافه خواهید شد. با این حال این مسیر به وضوح ظرفیت مسافران کنونی را ندارد و هم به توسعه و تعریض نیاز دارد و هم به ایمنسازی و اصلاح هندسی در تقاطعها. مدیران استان قم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دورههای مختلف وعدههای متعددی را در رابطه با احداث این مسیر مطرح کردهاند که همچنان به نتیجه نرسیده و گاهی مطرح میشود که این مسیر در مقایسه با دیگر مسیرهای خطرزا برای استان در اولویت نیست. مدیر ساخت و توسعه راههای ادارهکل راهوشهرسازی استان قم در گفتوگو با مهر، در رابطه با اقداماتی که برای حل معضلات این مسیر انجام شده، میگوید: برای بهسازی مسیر کهک و ورجان مشاور انتخاب و ۲ مسیر طراحی شده است. عباس فراهانی اظهار داشت: از میدان ورجان - پردیسان تا ورودی کهک مسیر به طول تقریبی 5/3 کیلومتر اصلاح میشود که بخشی از زمینها مربوط به آستانه است که هماهنگی لازم انجام شده و مابقی زمینها نیز برای چهاردونگه است که با دهیاری سیرو و ورجان هماهنگی لازم انجام شده است. وی با بیان اینکه برای اصلاح مسیر داخل ورجان با بنیاد مسکن جلساتی برگزار شده و هماهنگی لازم انجام گرفته است، گفت: اصلاح این مسیر به بیش از 5 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که جزو پیشنهادات برای تأمین اعتبار بوده است. مدیر ساخت و توسعه راههای ادارهکل راهوشهرسازی استان قم بیان کرد: درصورتی که بحث تأمین اعتبار و تملکات برطرف شود، قیر برای آسفالت توسط وزارت راهوشهرسازی تأمین میشود. وی ادامه داد: پروژه ابتدا باید در استانداری مصوب شود و پس از تأمین اعتبار و ابلاغ اعتبار با آزادسازی مسیر و انتخاب پیمانکار اقدامات لازم برای اصلاح انجام میشود. رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان قم هم با اشاره به مشکلاتی که این مسیر دارد، بیان کرد: علت بیشتر تصادفات در محور کهک و ورجان انحراف به چپ و واژگونی بوده است که علت آن افزایش حجم ترافیک بویژه در روزهای تعطیل و کم عرض بودن محور و همچنین نداشتن شانه خاکی است. سرهنگ اردشیر جمشیدی راد در گفتوگو با مهر، گفت: 2 تیم پلیس در روزهای غیر تعطیل و ۶ تیم در روزهای تعطیل در مسیر کهک حضور یافته و با تخلفات رانندگی برخورد میکنند. وی عنوان کرد: با توجه به اینکه بهترین نقطه خوش آب و هوای قم بخش کهک است، لازم است این مسیر دوبانده شود. رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان قم اظهار کرد: در روزهای جمعه در بخش کهک بار ترافیکی سنگینی را شاهد هستیم زیرا داخل بخش کهک کمعرض است و خودروهای بسیاری نیز برای خرید توقف میکنند که این امر برای پلیس نیز مشکلات بسیاری را فراهم میآورد. از اقداماتی که میتواند موجب کمتر شدن خسارات مالی و جانی به مردم در این مسیر شود، بهسازی مسیر است که به گفته سرپرست راهداری اداره کل راهوشهرسازی استان قم در حال انجام است. داوود طلوعی درباره بهسازی مسیر کهک بیان کرد: خطکشی و روکش آسفالت کل مسیر انجام شده که این امر در کاهش تصادفات نقش موثری داشته است زیرا چالهها و خرابیهای آسفالت جاده وجود ندارد. وی گفت: خطکشی مسیر کهک به صورت 3 خطه از لنگرود به سمت شهر کهک انجام شده است. سرپرست راهداری اداره کل راهوشهرسازی استان قم افزود: نزدیک به 5/2 میلیارد تومان برای بهسازی این مسیر هزینه شده است.