کد خبر: 163910تاریخ: 1395/6/31 00:00
مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی در گفتوگو با «وطن امروز»:
تولیدکنندگان قزلآلا بازار صادرات را دراختیار میگیرند
گروه اقتصادی: تولیدکنندگان ماهیان سردآبی عزم خود را برای ورود به بازارهای صادراتی جزم کردهاند. آنها در تلاش هستند تا قزل آلای تولید ایران را به کشورهای هدف صادراتی بفرستند و از اینرو علاوهبر تولید به صادرات نیز میاندیشند. آرش نبیزاده، مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکتهای تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی در گفتوگو با «وطن امروز» از ورود تولیدکنندگان قزلآلا به بازارهای جدید صادراتی خبر داد و گفت که در روزهای آینده خبرهای خوبی برای این بخش از اقتصاد کشور در راه است. نبیزاده با خوب ارزیابی کردن شرایط تولید ماهی قزلآلا در ایران، یادآور شد که قزلآلا، ماهی بسیار خوب و باکیفیتی است و سبب برندسازی برای ایران میشود. به گفته وی، حدود 30 تا 35 درصد تولید قزلآلا در ایران در آبهای چشمهای است که ارزش آب معدنی دارد، بنابراین هر کیلو ماهی قزلآلا برحسب ارزش آبی که در آن پرورش پیدا میکند برای تولیدکننده 90 تا 100 هزار تومان تمام میشود. وی در همین راستا با اشاره به ماهی سالمون نروژ، ادامه داد که باید قیمت این نوع ماهی در ایران پایینتر از قزلآلای ایرانی باشد در حالی که الان در ایران کیلویی حدود 43 هزار تومان به فروش میرسد. وی در اینباره توضیح داد که سالمون در دریا تولید میشود و شرایط در آن قابل کنترل نیست، چراکه جیوه، سرب و آلودگیهای دریایی وجود دارد اما قزلآلا در آبهای چشمه تولید میشود که ارزش آب معدنی دارد و این ماهی با این کیفیت کیلویی 12 تا 15 هزار تومان به فروش میرسد. وی باور دارد که باید روی برندسازی، بستهبندی و عرضه قزلآلا به بازار کار کرد. وی تصریح کرد: آمدن تیلاپیا، تولیدکنندگان قزلآلا را به سمت فرآوری و صادرات برد و انگیزه ایجاد کرد، چراکه نوع بستهبندی تیلاپیا تازه بود؛ اینکه بتوانی ماهی را پس از بیرون آوردن از پاکت، طبخ کنی و بخوری. به اظهار نبیزاده، اگر کسی تیلاپیا را به دلیل شرایط اقتصادی انتخاب و مصرف میکند، ایرادی ندارد. وی با بیان اینکه قزلآلا از جمله ماهیهای لوکس بوده و در کشورهای دیگر هم جزو ماهیهای گران است، درباره نوسان قیمت آن تصریح کرد: قیمت قزلآلا در طول سال خیلی بالا و پایین میشود بهطوریکه قیمت عمده آن در بهار و تابستان حدود 9 هزار تومان و در پاییز و زمستان، کیلویی تا 16 هزار تومان است. بهگفته وی، این نوسان قیمت برای تولیدکنندگان زیانآور است و یکی از دلایل اینکه مراکز عمده خرید و مصرف ماهی به جای قزلآلا به سمت تیلاپیا میروند همین نوسان قیمت است. او یادآور شد: 2 فصل فروش و کمفروشی داریم؛ در 6 ماه اول سال مصرف ماهی به دلیل اینکه هوا گرم است و فرهنگ خوراکی مردم از آن استقبال نمیکند، کم میشود و در 6 ماه دوم بر اثر افزایش تقاضا، قیمت بالا میرود، بنابراین اتحادیه باید بتواند در فصلهایی که قیمت پایین است، ماهی را بخرد و آن را انبار یا صادر کند تا بتواند بازار را کنترل کند اما این کار نیازمند اختیارات تصدیگری است که البته اتحادیه به دنبال آن است و شیلات هم استقبال میکند. وی یکی از مشکلات اتحادیه تولیدکنندگان ماهیان سردآبی را در اختیار گرفتن تمام اختیارات صادرات از سوی صادرکنندگان دانست. بهگفته وی، از آنجا که اتحادیه ماهیان سردآبی اتحادیهای تولیدی، خدماتی و صادراتی است، پس بازار مصرف داخل و صادرات را نیز در دست دارد. نبیزاده با بیان اینکه اتحادیه همه زنجیرههای تولید را دارد و مزرعهدارانی هم هستند که کارخانه فرآوری، تجارت بینالمللی و برند دارند در نتیجه تولیدکننده از اتحادیه میخواهد بازار صادراتی را برایش فراهم کند، گفت: هر کجا هم که نیاز باشد ما میخواهیم صادرکنندگان کمک کنند و در کنار تولیدکننده باشند ولی نباید انحصار باشد. وی مشکل را اینجا میداند که فرآوریکننده و صادرکننده میخواهد قزلآلا را ارزان بخرد و از آن سو در صادرات سود بیشتری ببرد تا آنجا که برخی صادرکنندگان تا 60 درصد سود میبرند ولی این سود باید در زنجیرههای تولید تقسیم شود. وی یکی دیگر از کارهای اتحادیه را تنظیم بازار دانست و گفت: توان تنظیم بازار را داریم اما ابزارهایی مانند کدرهگیری، صدور گواهیهای بهداشتی و رتبهبندی کالا هنوز روی قزلآلا انجام نشده است اما اتحادیه برای همه آنها برنامهریزی کرده و در آینده اجرایی میکند. وی از کسانی که دستی در تولید آبزیان ندارند خواست در این حوزه سخن نگویند و نگذارند بیان سخنان غیرکارشناسی به آن صنف و صنعت ضربه بزند. به باور وی، برخی افراد صلاحیت گفتوگو درباره همه آبزیان را ندارند.