printlogo


کد خبر: 163982تاریخ: 1395/7/1 00:00
دیپلماسی

اروپا به بانک‌های بزرگ برای همکاری با ایران اطمینان دهد
رئیس‌جمهور با اشاره به تعهدات طرف غربی در برجام می‌گوید تا برخی مشکلات فنی در زمینه بانک و بیمه حل نشود، تعهدات طرف مقابل به انجام نرسیده است.  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در دیدار خانم «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تصریح کرد: ایران به‌طور کامل به تعهدات خود عمل کرده و تا زمانی که طرف مقابل به تعهداتش پایبند باشد، ما هم پایبند خواهیم بود. روحانی بهره‌مندی ایران از فضای مثبت اقتصادی را جزو تعهدات برجام برشمرد و اظهار داشت: تا برخی مشکلات فنی در زمینه بانک و بیمه حل نشود، تعهدات طرف مقابل به انجام نرسیده و دولت‌های اروپایی باید به بانک‌های بزرگ برای همکاری با ایران اطمینان دهند و لندن می‌تواند قدم اصلی را در این زمینه بردارد. خانم «ترزا می» در این دیدار با ابراز خرسندی از توسعه روابط 2 کشور در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی طی سال‌های اخیر گفت: از افزایش سطح مناسبات 2 کشور در همه عرصه‌ها حمایت می‌کنیم. وی با بیان اینکه «برای حل مشکلات بانکی و بیمه‌ای و بهره‌مندی اطمینان‌بخش ایران از فرصت‌های اقتصادی در حال هماهنگی با طرفین برجام برای اقدامات لازم هستیم»، اعلام کرد: بریتانیا یک هیات بانکی را برای مذاکرات و همکاری‌های فنی با بانک مرکزی ایران راهی تهران می‌کند.
 
تلاش کنگره آمریکا برای جاسوسی از همکاری‌های ایران و روسیه
یک کمیته فرعی در کنگره آمریکا طرحی را برای جاسوسی از همکاری‌ها میان ایران و روسیه ارائه داده است. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کمیته فرعی خاورمیانه و شمال آفریقا در کنگره آمریکا با ابتکار عمل مایک پامپئو، نماینده جمهوری‌خواه طرحی را ارائه داده است که به موجب آن پنتاگون به طور قانونی موظف است سالانه گزارشی را از همکاری‌های تهران- مسکو به کنگره ارائه کند. این گزارش باید شامل توضیحات و شرح کامل چگونگی و سطح این همکاری‌ها و تاثیر آن بر امنیت ملی آمریکا و منافع استراتژیک باشد. این گزارش علاوه بر این، مواردی را در ارتباط با یکسری زمینه‌های همکاری ایران- روسیه از جمله مرکز اشتراک اطلاعات تشکیل شده توسط ایران، روسیه و سوریه در بغداد، همکاری میان نیروهای دریایی ایران و روسیه، همکاری روسیه با حزب‌الله در سوریه، لبنان و عراق و منافع مشترک ایران- روسیه در آمریکای لاتین در برمی‌گیرد.
 
جزئیات سفر مخفیانه سناتور آمریکایی به تهران
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سفر مخفیانه اخیر سناتور آمریکایی به کشورمان، گفت: لازم است وزیر اطلاعات جزئیات معمای پیچیده حضور سناتور آمریکایی در تهران را درحالی که‌ هرگونه مذاکره سیاسی با آمریکایی‌ها ممنوع است، تشریح کند. جواد کریمی‌قدوسی در گفت‌وگو با خانه ملت تصریح کرد: سفر مخفیانه یک سناتور آمریکایی به تهران و درز خبر این حضور بعد از خروج وی از ایران، معمای پیچیده‌ای است که جزئیات آن باید برای اذهان عمومی تشریح شود لذا هفته آینده از وزیر اطلاعات در این باره سوال خواهیم کرد. وی افزود: در کنار حضور سناتور آمریکایی، اخیرا یک هیأت علمی نیز سفری به مشهد داشت که در دانشگاه مشهد در همایشی نیز حضور پیدا کرد که بیشتر این افراد آمریکایی و وابسته به صهیونیست‌ها بودند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: پروژه نفوذ غرب از طریق سفر هیأت‌های علمی به کشورمان در حال پیگیری است که مسؤولان رده‌بالای نظام نیز در این باره بارها هشدار داده‌اند، چرا که در این هیأت‌ها افسران خاصی با دانشمندان همراه می‌شوند و کارهای جمع‌آوری خبر و جاسوسی را انجام می‌دهند. 

Page Generated in 0/0060 sec