printlogo


کد خبر: 164002تاریخ: 1395/7/1 00:00
معاون دادستان کل کشور با اشاره به ضرورت استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی عنوان کرد
هشدار به سازمان‌ها درباره استفاده از تلگرام

گروه اجتماعی: معاون دادستان کل کشور با توجه به ضرورت استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی به سازمان‌های دولتی درباره استفاده از تلگرام هشدار داد. به گزارش «وطن امروز»، عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون قضایی دادستان کل کشور درباره جایگزینی شبکه‌های اجتماعی داخلی با شبکه‌های اجتماعی خارجی اظهار داشت: شبکه‌های اجتماعی داخلی را باید جایگزین شبکه‌های اجتماعی خارجی کنیم  و به طور جدی زمینه آن را از وزارت اطلاعات درخواست داریم.  وی افزود: ما از طریق دادستانی کل کشور که عضو کارگروه فضای مجازی است موضوع جایگزینی شبکه اجتماعی داخلی را با شبکه‌های اجتماعی خارجی پیگیری می‌کنیم. خرم‌آبادی گفت: به طور جدی آماده شدن زمینه این کار را از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطالبه می‌کنیم اما چون شورایعالی فضای مجازی درگیر این موضوع است ما از طریق دادستان کل کشور که عضو شورایعالی فضای مجازی است این درخواست را پیگیری می‌کنیم. این مطالبه ما به قوت خود باقی است و هرگز از شدت آن کاسته نمی‌شود.
پیگیری حمله سایبری به تأسیسات هسته‌ای
وی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت پیگیری حمله سایبری به تاسیسات هسته‌ای خاطرنشان کرد: در این‌باره نامه‌ای به رئیس سازمان انرژی اتمی نوشته شده و از وی خواسته شده است با کمک وزارت امور خارجه و معاونت امور حقوقی و بین‌المللی ریاست‌جمهوری این قضیه را به طور جدی پیگیری کند.
بنابر اظهارات خرم‌آبادی، این موضوع مورد مطالبه رهبر انقلاب نیز قرار دارد و ایشان فرمودند  موضوع حمله سایبری به تاسیسات هسته‌ای کشور یک جنایت است و می‌تواند در مراجع بین‌المللی مورد تعقیب قرار گیرد که متأسفانه این کار انجام نشده است. معاون دادستان کل کشور یادآور شد: پس از صحبت‌های رهبری، دادستان کل کشور جلسه‌هایی را با برخی نهادها تشکیل داد و نتیجه این شد که این موضوع در اجرای قانون آیین دادرسی کیفری از نهادها مطالبه شود و هم‌اکنون منتظر پاسخ سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه هستیم و به طور قطع این موضوع را پیگیری می‌کنیم. 
استفاده از تلگرام زیر ذره‌بین
وی درباره استفاده دستگاه‌ها و نهادهای دولتی از شبکه‌های اجتماعی خارجی از جمله تلگرام گفت: بعضی بانک‌ها از شبکه‌های اجتماعی خارج از کشور استفاده می‌کردند که به آنها تذکر داده شد و ما این موضوع را تخلف می‌دانیم و اگر استفاده از شبکه‌های اجتماعی خارج از کشور منجر به خروج اطلاعات از کشور شود موضوع جنبه قضایی پیدا می‌کند و ما آن را پیگیری می‌کنیم. به گفته وی، از طرف دفتر ریاست‌جمهوری (افتا) بخشنامه‌ای درباره استفاده سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی از شبکه اجتماعی تلگرام صادر شده  و این موضوع تخلف اعلام شده است.
هشدار به نهادهای دولتی متخلف
خرم‌آبادی هشدار داد: اگر استفاده از شبکه‌های خارجی مانند تلگرام توسط سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی منجر به خروج اطلاعات از کشور شود به نحوی که بیگانگان بتوانند از این اطلاعات سوءاستفاده کنند، جنبه کیفری پیدا می‌کند و اگر ما مطلع شویم که بعضی از نهادها امور اداری خود را از این طریق انجام می‌دهند به طور قطع علیه‌ آنها اعلام جرم و به طور جدی برخورد می‌کنیم. خرم‌آبادی تصریح کرد: شنیده‌ام که برخی مدارس برای ارتباط با انجمن اولیا و مربیان و همچنین ارتباط با دانش‌آموزان از تلگرام استفاده می‌کنند که تذکر می‌دهیم از این پیام‌رسان خارجی استفاده نکنند و از پیام‌رسان‌های داخلی که امنیت‌شان هم قابل توجه است استفاده کنند و همه نهادها باید تلاش کنند که پیام‌رسان‌های داخلی جایگزین پیام‌رسان‌های خارجی شود.
وی تصریح کرد: صداوسیما می‌تواند مهم‌ترین نقش را در این موضوع داشته باشد اما متاسفانه پیش از این دیده ‌شده که به طور آشکار شبکه‌های خارجی اجتماعی توسط صداوسیما تبلیغ شده است که این کار درست نیست.

Page Generated in 0/0049 sec