printlogo


کد خبر: 164033تاریخ: 1395/7/1 00:00
چرخش نومحافظه‌کاران و جنگ‌طلبان به سوی نامزد دموکرات‌ها عیان شد
بوش حامی هیلاری

شبکه سی‌ان‌ان فاش کرد بوش‌ پدر، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا از حزب جمهوری‌خواه از هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات 8 نوامبر حمایت می‌کند.  به گفته منابع نزدیک به جورج هربرت واکر بوش چهل‌ویکمین رئیس‌جمهور ایالات متحده، این سیاستمدار جمهوری‌خواه دوشنبه پیش گفته است به هیلاری کلینتون رأی می‌دهد. البته این نخستین باری نیست که بوش‌ پدر از قصد خود برای رأی دادن به نامزد حزب دموکرات پرده برمی‌دارد. او در جمعی 40 نفره از اعضای بنیاد دوحزبی «پوینتس آو لایت» در حالی که با کاتلین هارتینگتون کندی تاونسند، برادرزاده جان اف‌کندی و معاون سابق فرماندار ایالت مریلند صحبت می‌کرد، این موضوع را مطرح کرده است. هواداری بوش ‌اول از هیلاری کلینتون فصل جدیدی از 3 دهه روابط پیچیده 2 خانواده سیاسی بوش و کلینتون در تاریخ سیاسی آمریکا به نمایش می‌گذارد. این اقدام سیاسی چهل‌ویکمین رئیس‌جمهور آمریکا آن هم درست 49 روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌‎جمهوری در ایالات متحده و کمتر از یک‌ هفته پیش از برگزاری اولین مناظره دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه با هیلاری کلینتون، رقیب دموکراتش بسیار قابل‌ توجه است. در عین حال نشان می‌دهد پیش‌بینی‌ها درباره چرخش نومحافظه‌کاران و جنگ‌سالاران سیاسی آمریکا- که بوش پدر در زمره پدرخوانده‌های سابق آنان است– به سمت دموکرات‌ها تا چه حد درست بوده است. این طیف افراطی در آمریکا معتقد به برتری نژاد آنگلوساکسون– و نژادهای سفید شمال اروپا– و همچنین پیرو صهیونیسم مسیحی همانند همتایان بریتانیایی‌شان– در داخل حزب محافظه‌کار انگلیس- از نظر سیاسی همچنان از برنارد لوییس، پدر معنوی بریتانیایی و یهودی‌تبارشان و مکتب او در دانشگاه پرینستون نیوجرسی خط می‌گیرند. آنها که رابطه‌ای نزدیک با نهادهای اطلاعاتی و محافل صهیونیستی آمریکا دارند، برای نخستین بار با نظر دیوید راکفلر و به مدیریت گروهی از جمهوری‌خواهان به رهبری بوش پدر در دوران معاونت او در سازمان سیا به منظور نزدیک کردن مواضع آنگلوساکسون‌های سفید به‌عنوان حاکمان سنتی آمریکا و بانکداران یهودی صهیونیست در عرصه سیاست به وجود آمدند و عجیب آنکه امروز بسیاری از پست‌های کلیدی را حتی در دولت دموکرات باراک اوباما اشغال کرده‌اند که از جمله آنها مشاور امنیت بین‌الملل کاخ سفید، سامانتا پاور است. 
کلینتون‌ها نیز همواره ارتباط نزدیکی با نومحافظه‌کاران داشتند و مثلا در جریان حمله آمریکا به افغانستان و عراق، بخش مهمی از دموکرات‌ها را در کنگره به سوی مواضع جنگ‌طلبانه بوش پسر کشاندند. اتفاقا نقطه پیوند دموکرات‌ها با نومحافظه‌کاران ذاتا جمهوری‌خواه، انتخابات ریاست‌جمهوری 1992 بود که آنها پشت بوش پدر به‌عنوان رئیس‌جمهور وقت را خالی کردند و به کارزار بیل کلینتون پیوستند. حال حمایت بوش پدر از همسر کلینتون، آن هم پس از آشتی 16 سال پیش او با نوچه‌های سابق نومحافظه‌کارش– در جریان نخستین انتخاب پسرش به ریاست جمهوری آمریکا- می‌تواند به معنای تشکیل همان کابینه‌های جنگی خودش و پسرش با ورود هیلاری به کاخ سفید باشد. 
کلیان کانوی، رئیس‌ ستاد انتخاباتی ترامپ سه‌شنبه در واکنش به حمایت بوش از هیلاری به شبکه سی‌ان‌ان گفت برای «رئیس‌‎جمهور اسبق و 92 ساله آمریکا» احترام قائل است و به تصمیم وی احترام می‎گذارد اما ادامه داد: «جالب است که او به همسر کسی رأی خواهد داد که وی را از دور انتخابات حذف کرد».  پس از سخنان روز دوشنبه بوش‌پدر، کاتلین کندی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی فیس‌بوک، تصویری از خود در کنار بوش‌ اول منتشر کرد و نوشت: «رئیس‌جمهور [اسبق] به من گفت به هیلاری رأی خواهد داد!»پس از انتشار این خبر جیم مک گراث، سخنگوی خانواده بوش‌، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «رئیس‌جمهور بوش مانند یک شهروند عادی حدود 50 روز دیگر رأی خواهد داد و درباره این انتخابات اظهارنظر نمی‌کند». سپس سی‌ان‌ان به نقل از منابع آگاه نزدیک به خانواده بوش نوشت، آنها از اینکه کندی یک گفت‌وگوی خصوصی را منتشر کرده است، ناراحت هستند. بوش ‌پدر که در سال‌های 1989 تا 1993 ریاست‌جمهوری آمریکا را برعهده داشت، پیش‌تر نیز مخالفت خود را با انتخاب ترامپ به‌عنوان نماینده نهایی حزب جمهوری‌خواه، بیان کرده و حتی از شرکت در همایش ملی جمهوری‌خواهان انصراف داده بود. 
 

Page Generated in 0/0064 sec