printlogo


کد خبر: 164104تاریخ: 1395/7/3 00:00
اخبار

احتمال دخالت عناصری از حاکمیت عربستان در حادثه منا
دبیر شورایعالی امنیت ملی گفت: رفتار دولت سعودی و عدم عذرخواهی از خانواده‌های داغدار و بی‌توجهی به شناسایی و معرفی افراد خاطی در بروز این فاجعه، ظن دخالت عناصری از حاکمیت عربستان در این رخداد را افزایش می‌دهد. علی شمخانی در حاشیه مراسم سالگرد شهادت شهید منا حاج عمار میرانصاری گفت: فاجعه منا و شهادت هزاران نفر از حجاج بیت‌الله‌الحرام در سرزمین امن الهی ننگی است که هرگز از دامن آل سلمان پاک نخواهد شد. نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره ضرورت عدم فراموشی این فاجعه دردناک اظهار داشت: رفتار دولت سعودی و عدم عذرخواهی از خانواده‌های داغدار و بی‌توجهی به شناسایی و معرفی افراد خاطی در بروز این فاجعه، ظن دخالت عناصری از حاکمیت عربستان در این رخداد را افزایش می‌دهد. شمخانی حمایت بی‌دریغ غرب از جنایات آل‌سعود و اتخاذ استانداردهای دوگانه در مواجهه با فجایع انسانی را عامل تجری دولت متحجر سعودی در ادامه جنایت در عرصه‌های مختلف عنوان کرد و اظهار داشت: امروز حکومتی که عامل اصلی جنایت‌ها و مسلمان‌کشی‌ها در یمن، سوریه و عراق است، شریک راهبردی غرب و اسرائیل در منطقه بوده و علامت سوال بزرگی بر ادعاها و شعارهای دروغین آمریکا در زمینه حقوق بشر است.

سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا:
دولت ایران از هواپیماها «درست» استفاده کند
سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا می‌گوید صدور مجوز صادرات هواپیماها ربطی به سفر روحانی به نیویورک نداشته ولی به‌هرحال بهتر است دولت ایران از این پرنده‌های آهنین «درست» استفاده کند. به گزارش فارس، «سحر نوروززاده» ساعتی پس از گلایه «حسن روحانی» رئیس‌جمهور اسلامی ایران از تعلل آمریکایی‌ها در اجرای برجام، پاسخ وی را داد. وی در پاسخ به این سوال که «آقای روحانی گفتند واشنگتن در اجرای تعهدات برجامی تعلل دارد؛ آیا از این نگرانی‌های دولت ایران آگاهید و آیا برنامه‌ای برای برطرف کردن این نگرانی‌ها دارید؟» گفت: «باید تأکید کنم آمریکا همه تعهدات برجامی خود را انجام داده است ولی با همکاری 1+5 و ایران تلاش‌های‌مان را ادامه می‌دهیم و تیم‌هایی از وزارت خارجه و وزارت خزانه‌داری با شرکت‌های بین‌المللی در تماس‌ هستند تا روشن کنند لغو تحریم‌ها یعنی چه و ما از تجارت مجاز با ایران جلوگیری نمی‌کنیم». سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا  به شکسته شدن تابوی مذاکره مستقیم و علنی با آمریکا در ضمن مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و با ربط دادن آن به بحث فروش هواپیما به ایران گفت: «این یکی از تعهدات آمریکا براساس برجام بود و یک اتفاق تاریخی است، چون تابوی دیگری شکسته شد، باید در نظر داشت چند دهه است این دو شرکت چنین فروشی به ایران نداشته‌اند». نوروززاده درباره نحوه استفاده از هواپیماها و آسایش ملت ایران توصیه‌هایی داشت و گفت: «امیدواریم دولت ایران از این فرصت استفاده کند و با استفاده درست از این هواپیماهای مسافری، باعث ایجاد بهبود در زندگی روزمره مردم ایران شود تا مردم ایران استفاده خوبی از این هواپیماها داشته باشند».

ممنوعیت پرداخت پول نقد به ایران در مجلس نمایندگان آمریکا
مجلس نمایندگان آمریکا طرح الزام دولت این کشور به اخذ تاییدیه کنگره پیش از هر پرداخت نقدی به دولت ایران حتی در صورت صدور رأی دادگاه‌های بین‌المللی را تصویب کرد. به گزارش فارس، مجلس نمایندگان آمریکا طرح پیشنهادی «اد رویس» رئیس کمیته روابط خارجی این نهاد برای ممنوع کردن پرداخت پول نقد به دولت ایران را تصویب کرد. براساس این طرح که 254 نماینده با آن موافقت و 163 نماینده دیگر مخالفت کردند، پرداخت هرگونه پول نقد به دولت ایران حتی اگر براساس رأی دادگاه‌های بین‌المللی باشد، باید ابتدا به تایید کنگره آمریکا برسد. این طرح برای تبدیل به قانون باید به تصویب کنگره و امضای رئیس‌جمهور آمریکا نیز برسد. تصویب این طرح، واکنشی است به پرداخت 7/1 میلیارد دلار پول بلوکه ایران در بانک‌های آمریکا. 400 میلیون دلار از این پول را شاه مخلوع ایران برای خرید سلاح به آمریکایی‌ها داده بود و 3/1 میلیارد دلار مابقی، سود انباشته شده آن است.


Page Generated in 0/0066 sec