حسن روانشید: قبل از غروب آفتاب تا ساعاتی از نیمهشب، بویژه ایام آخر هفته و تعطیلات رسمی، رفتوآمد ساکنان جنوب کلانشهر اصفهان و عزیمتکنندگان به خطه جنوبی کشور بویژه استانهای فارس و بوشهر به چالشی وصفناشدنی دچار میشود! عابران نقلیهسوار از هر دو سو باید وجود سرطانی به نام سیتیسنتر را در این منطقه حساس تحمل کنند. اگر یکی از ساکنان شهرکهای واقع در این محدوده نیازمند کمک پزشکی و آمبولانس باشد راهی جز استفاده از هلیکوپتر نیست که البته آنهم در دسترس شهرنشینان اصفهان نخواهد بود! این مجموعه بزرگ که روزبهروز در حال رشد است تجارتخانهای بیش نیست که اهم منافعش برای سهامداران اجنبی و عرب است! نهتنها هیچ نفعی برای مردم اصفهان نداشته و نخواهد داشت بلکه مضرات فراوان اقتصادی و اجتماعی را شامل میشود که بیان آن در این ستون جایز نیست و میتوان در صورت لزوم با مستندات لازم و متقن به آن اشاره کرد. اینجا نه امارات است نه جزیرههای قشم و کیش که مسافران برای خرید کالاهای خارجی و برند بهسوی آن بشتابند! اینجا اصفهان است که خود یکی از شهرهای صنعتی بزرگ و مطرح کشور قلمداد میشود و اگر قرار باشد مجموعهای در این قالب ایجاد شود باید به فروش تولیدات خودش بپردازد نه برندهای خارجی! اینجا اصفهان است و شهر هنر و فرهنگ اسلامی، و گردشگری که پا به آن میگذارد به هر منظور که آمده از دیدن آثار تاریخی غافل نخواهد شد. هنوز آثار تخریب سقف پارکینگ این مجموعه و انهدام اتومبیلهای پارک شده در آن التیام نیافته و علت آتشسوزی مهیب در عمق آن روشن نشده است! میتوان گفت کل این پروژه تحمیلی بوده به شهر تاریخی و قلب فرهنگ اسلامی ایران و جهان که حالا به معضلی برای آسایش شهروندان و جیب خالی ساکنان آن تبدیل شده و روزبهروز فراختر میشود! قسمت اعظمی از مدخل بزرگراه اصفهان به جنوب که برای تسهیل عبور و مرور و اتصال استانهای شمال و مرکز با جنوب کشور احداث شده دربست در تصرف ورود و خروج فوج وسایط نقلیه به سیتیسنتر است و اگر قرار باشد روزی فاز بعدی این مجموعه در ضلع شرقی بزرگراه احداث و بهوسیله یک گذر هوایی به یکدیگر متصل شود آنوقت چه بلایی بر سر شهر میآید، باید منتظر ماند و شاهد بود! اما درحالیکه هنوز مسؤولان عالیرتبه و جامعه فرصت نکردهاند حضور این مجموعه مغایر با اقتصاد مقاومتی و شأن اصفهان را هضم کنند، سنتر دیگری همچون قارچ، آنهم در قلب سنتی شهر با چراغ خاموش در حال روییدن است! مسؤولان میراث فرهنگی این استان که قبل از احداث جهاننما در خواب بوده یا خودشان را به خوابزده بودند، اکنون که سالهاست این مجتمع عظیم و پرهزینه که با اندوخته ناچیز سهامداران عام و تحت مدیریت شرکت سامانگستر احداث شده و تهدید سازمان جهانی میراث فرهنگی را پیرامون خارج کردن میدان نقشجهان از ثبت جهانی به دنبال داشته است، دور خود میچرخند و نمیدانند چه باید کرد. حالا نزدیک 3 سال است باز هم آثار خوابزدگی 30 سال پیششان نمود یافته ولی این بار گویا در کما فرورفتهاند تا سنتر تازهای قد علم کند! همانگونه که جهاننما و سیتیسنتر در زمینهای وقفی نتوانسته دوام بیاورد، حالا نوبت یکی از بانکهاست تا در قلب شهر تاریخی و سنتی اصفهان و در محدودهای که در تمام طول سال درگیر هوای آلوده و ترافیک است و تنها نیازمند فضای سبز و پارک با درختان پربرگ و پارکینگ است ستونهای سیمانی را علم کند و به ساخت برج و بارو، هتل، مجتمع تجاری، شهربازی و رستوران بپردازد، البته اگر باز هم سازمان جهانی میراث فرهنگی این پروژه غیراصولی را «وتو» نکند! طرح جدید به خاطر اینکه از سیتیسنتر عقب نماند میخواهد مجموعه ۸۸۶۷ مترمربعی خود را که در 2 طرف یک خیابان اصلی نوساز قرار دارد بهواسطه یک پل هوایی با کاربرد رستوران به یکدیگر متصل کند تا بتواند از نمای جذاب فرنگی استفاده کرده و در بافت سنتی مقابل هتل عباسی و چند قدمی میدان نقشجهان، مجموعه عباسی، بازار هنر، مدرسه و مسجد چهارباغ، خیابان چهارباغ عباسی و کاخ هشتبهشت سمبل تمدن غرب را به نمایش بگذارد؛ همانگونه که برج ساعت در جوار حرم امن الهی عرضاندام میکند! جالب اینکه این طرح بدون توجه به مسائل موجود در این منطقه ازجمله ایابوذهاب توریستهای خارجی که منحصراً برای دیدن بافت سنتی و آثار تاریخی به اصفهان میآیند در دست احداث است و همچنان به ساخت خود ادامه میدهد! در حال حاضر سیتیسنتر جدید در مراحل اولیه سفتکاری قرار دارد اما تا این زمان جز اصل پروژه که وصله این شهر بویژه این بافت نیست، 12 مورد از اجرائیات آن مغایر با ضوابط ساخت در این محدوده است که به شرح زیر است: ۱-ارتفاع غیرمجاز ۲- سطح اشغال 90 درصد ۳- پیشزدگی از 2 طرف به سمت خیابان اصلی ۴- فاقد مجوز و مصوبه از سازمانهای مربوطه و تأثیرگذار ۵- عدم استعلام از ادارات کل میراث فرهنگی و راهوشهرسازی ۶- عدم رعایت ضوابط طرح بازنگری مصوب و ابلاغشده سال نود ۷- عدمتایید طرح پیشنهادی در مراجع قانونی ۸- عدم بررسی مسائل ترافیکی تأثیرگذار در بافت تاریخی با توجه به زیربنای پروژه ۹- احداث پل با کاربری رستوران جهت ارتباط دو ساختمان از روی خیابان اصلی ۱۰-نداشتن مشاور واجد صلاحیت از میراث فرهنگی درباره طراحی در بافت تاریخی ۱۱- کاهش عرض و کاهش دید خیابان حدفاصل از طبقه دوم به بعد با توجه به پیشزدگی ۲ متری از دو طرف خیابان ۱۲-کسر پارکینگ به تعداد قابلتوجه نسبت به وسعت پروژه. البته آنچه بیش از همه اهمیت دارد و قابل ذکر است، اینکه محدوده مرکزی بافت سنتی شهر اصفهان در حال حاضر ازنظر هتل و اماکن اقامتی با مازاد نیاز روبهرو است و بیشتر مجموعههای هتلینگ آن با ظرفیت پایین کار میکنند زیرا به علت آلودگی هوا و صوت و همچنین ترافیک نیازمند پارکینگ، پارک و فضای سبز پروسعت است و احداث اینگونه اماکن معضلات موجود را دوچندان میکند و نوستالژی بافت را از بین خواهد برد. این موضوع قبل از صدور رأی از سازمان جهانی میراث فرهنگی، ورود مقامات ارشد استان و کشور را میطلبد تا از افتادن سنگی دیگر و حتی بزرگتر از جهاننما و سیتیسنتر به چاه غفلت جلوگیری کنند.
*روزنامهنگار پیشکسوت