فروش هواپیماهای آمریکایی مثل بوئینگ به ایران منوط به بهبود روابط آمریکا و ایران است و تا زمانی که رابطه عادی نشود به ما هواپیما نمیفروشند. نورالله رضایی نیارکی در گفتوگو با نسیمآنلاین، گفت هواپیماهای تولیدی میتسوبیشی ژاپن فاقد یک عقبه روشن و واضح بوده و هنوز این هواپیماها امتحانهای لازم را پس ندادهاند. رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه هواپیمای میتسوبیشی ژاپن آزمایشات خوبی را سپری نکرده، توصیه کرد نباید به یکباره وارد چرخه خرید این نوع از هواپیما شد. به دنبال طولانیتر شدن کش و قوس مذاکرات برای عرضه هواپیماهای مسافری پهنپیکر از 2 شرکت ایرباس و بوئینگ، ایران اکنون در اندیشه خرید پرندههای آهنی از شرکت میتسوبیشی ژاپن بوده که در واقع مدتهاست مذاکرات 2 طرف برای خرید 25 فروند جت مسافری از شرکت مذکور به ارزش 500 میلیون دلار کلید خورده است. شرکت میتسوبیشی ژاپن در تولید و عرضه این جتها با مشکلات جدی روبهرو بوده و تاریخ ورود این محصول به بازار تاکنون چندینبار به تعویق افتاده است. دسامبر گذشته شرکت میتسوبیشی ژاپن اعلام داشت نخستین سری این جتها سال 2018 به بازار عرضه میشود اما تاکنون از به تعویق افتادن آن تا سال 2019 میلادی هم سخن به میان آمده است. نتایج آخرین بررسیها نشان داده شرکت میتسوبیشی ژاپن درطول سالهای گذشته بخشی از بالهای هواپیماهای بوئینگ را تأمین میکرده و اینک با افزایش توان تکنولوژیک خود برساخت هواپیمای مسافرتی (جت میتسوبیشی) متمرکز شده است. رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه سابقه هواپیماهای تولیدی ژاپن ثابتشده نیست، افزود: به طور قطع ژاپن این هواپیماها را نمیسازد، زیرا موتور آن آمریکایی است یا فرانسوی. وی بیان داشت ژاپن درصنایع هایتک حملونقل هوایی چندان هم پیشرفته نبوده و قطعات داخلی هواپیماهای ژاپنی، رادارها و موتور آن به طور قطع آمریکایی است. وی همچنین احتمال داد با این وضعیت، فروش هواپیمای ژاپنی به ایران هم به بن بست خواهد خورد. رضایی نیارکی گفت: تا زمانی که اطلاعات ساخت هواپیماهای ژاپنی مشخص نشود کسی سراغ خرید این هواپیماها نخواهد رفت. در سفر بهمنماه سال گذشته مدیرعامل شرکت فرانسوی - ایتالیایی «ایتیآر» به ایران، قرارداد خرید 20 فروند هواپیمای کوتاه برد «ایتیآر72» با این شرکت منعقد شد. رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد در حال حاضر یک ایرلاین داخلی از این هواپیماها استفاده میکند اما مسافران، سوار آن نمیشوند و افزود استفاده از این هواپیماها در مسیرهای پروازی طولانی مسافر را بیچاره میکند. در سفر اخیر رئیسجمهوری ایران به فرانسه تفاهمنامه اولیه خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس به ارزش دستکم 5/10 میلیارد دلار به امضا رسید که قرار شد 45 فروند هواپیمای ایرباس 320 و 321، 45 فروند ایرباس 330، 16 فروند ایرباس 350 و 12 فروند هواپیمای ایرباس A380 در مدت زمان 5 سال در اختیار شرکت دولتی هواپیمایی «هما» قرار گیرد.