printlogo


کد خبر: 164129تاریخ: 1395/7/4 00:00
اخبار

8 مهر؛ نشست خبرگان رهبری با حضور آیت‌الله جنتی
نشست اعضای مجلس خبرگان رهبری به منظور بررسی و تبادل نظر پیرامون دومین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری هشتم مهرماه برگزار خواهد شد. به گزارش فارس، نشست اعضای مجلس خبرگان رهبری به منظور بررسی مسائل روز و تبادل نظر پیرامون دومین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم، متشکل از هیات رئیسه، مسؤولان و اعضای کمیسیون‌ها و آیت‌الله جنتی رئیس مجلس خبرگان هشتم مهرماه برگزار خواهد شد.  دومین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری روزهای 23، 24 و 25 آذرماه سال جاری در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. افتتاحیه اولین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری دوره پنجم روز چهارم خردادماه برگزار شد که طی آن آیت‌الله جنتی برای یک دوره دوساله ریاست مجلس خبرگان رهبری را برعهده گرفت.

اخطار دوباره پدافند هوایی به هواپیمای جاسوسی U2 آمریکا
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) گفت: در روزهای اخیر هواپیمای جاسوسی U2 آمریکا قصد تجاوز به مرزهای هوایی کشورمان را داشت که به آن اخطار دادیم. امیر فرزاد اسماعیلی در مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس که در گلزار شهدای سولقان برگزار شد، گفت: دشمن از سلاح و تجهیزات ما ترسی ندارد، آنچه ترس و وحشت را به دل دشمن انداخته عزم و اراده ملت ایران و خانواده شهداست. وی گفت: رزمندگان ما در قرارگاه پدافند هنگامی که در روزهای گذشته هواپیمای جاسوسی یو 2 آمریکا قصد تجاوز به مرزهای هوایی کشورمان را داشت به او اخطار دادند و آنها مجبور به تغییر مسیر خود شدند یا همین دلاورمردان در سال 93 هواپیمای ایساف را با 108 سرنشین به زمین نشاندند و اجازه تردد بدون مجوز را به هیچ پرنده‌ای در آسمان نمی‌دهند. اسماعیلی افزود: امروز هم برخی مسؤولان اروپایی برای اینکه از آسمان کشور ما عبور کنند موظف به کسب اجازه هستند و در مواردی ساعت‌ها برای ورود به مرز هوایی ایران منتظر مانده‌اند.

«خودتحریمی» پیش‌شرط فروش 17 هواپیمای ایرباس به ایران
در حالی برخی رسانه‌های همسو با دولت، صدور مجوز فروش 17 هواپیما به ایران از سوی آمریکا را پیروزی می‌نامند که خبرها حکایت از پذیرش پیش‌شرط خودتحریمی در این قرارداد از سوی ایران دارد. به گزارش «وطن‌امروز»، اولین نشانه‌های خودتحریمی در ایران به همایش ایران کانکت و پیش‌شرط عدم حضور مقامات و سازمان‌های ایرانی تحریم شده در آن بازمی‌گردد. پس از آن ماجرای قرارداد  FATF و الزام بانک‌های ایرانی به تحریم نهادهای اثرگذار جمهوری اسلامی ایران طرح شد و اکنون نیز این روند در قالب صدور مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا برای فروش 17 هواپیمای ایرباس به ایران ادامه یافته است. هر چند پس از اعلام این خبر، رسانه‌های همسو با دولت صدور مجوز خرید هواپیما را پیروزی می‌نامند، اما کارشناسان می‌گویند تعهد بی‌قید و شرط آمریکا به فروش هواپیما به ایران طبق برجام، تبدیل به تعهدی مشروط شده است. براساس این گزارش، سال گذشته با سفر حسن روحانی به فرانسه، پیش‌قرارداد خرید 118 فروند انواع هواپیمای ایرباس به امضای طرفین رسید. در آن زمان ایران براساس بند 22 مقدمه برجام که طی آن فروش هواپیمای مسافری به همراه قطعات و خدمات آن را از جمله تعهدات طرف آمریکایی به ایران می‌دانست و همچنین الزام آمریکا مطابق با بند 17 پیوست 5 در «روز اجرای برجام» به عملیاتی کردن این تعهدات و اعلام عدم وجود مانع در فروش هواپیما، قطعات و خدمات آن به ایران، خواهان خرید هواپیما شد. به گزارش رجا، اما پس از گذشت 8 ماه از اجرای برجام، مجوز خرید تنها 17 ایرباس فرانسوی برای ایران صادر شده و فعلا هم خبری از دیگر تعهدات آمریکا در این زمینه یعنی فروش قطعات و فروش خدمات پس از فروش وجود ندارد. این در حالی است که آگاهان سیاسی از شروط طرف آمریکایی برای واگذاری این هواپیماها به ایران خبر می‌دهند. در همین زمینه، سیدیاسر جبرائیلی کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا  برای فروش بوئینگ و ایرباس به دولت روحانی نوشت: دولت آمریکا فروش این هواپیماها را مشروط به این کرده است که این هواپیماها به افراد و نهادهای ایرانی تحت تحریم آمریکا خدمات ندهند. بر این اساس، اگر آمریکا به این نتیجه برسد که هواپیماها به استفاده وزارتخانه‌های اطلاعات، دفاع، ارشاد، صدا و سیما، سپاه و ۱۸۲ فرد و نهاد ایرانی دیگر تحت تحریم آمریکا رسیده است، در هر فرودگاهی امکان داشته باشد، اقدام به ضبط هواپیماها خواهد کرد.


Page Generated in 0/0050 sec