printlogo


کد خبر: 164130تاریخ: 1395/7/4 00:00
بازخوانی کمپین سفارشی 6 کارگردان؛ «هر توافقی از عدم توافق بهتر است»
آقای ظریف! خودکرده را تدبیر نیست

انتقادات محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان از دولت آمریکا به خاطر بدعهدی در اجرای تعهداتش در برجام و اشاره او به افزایش بی‌اعتمادی مردم ایران نسبت به آمریکا واقعیت دارد. آمریکایی‌ها اگرچه روی کاغذ متعهد به اجرای برجام شده‌اند اما در عمل مانع اجرای این تعهدات هستند و متاسفانه به گفته مقامات وزارت امور خارجه، این مانع‌تراشی آمریکا مغایرت آشکار با برجام نیز ندارد.
به گزارش «وطن‌امروز»، با این حال اما خوشبختانه یا متاسفانه، انتقادات صریح ظریف درباره وضعیت توافق هسته‌ای، یادآور برخی توصیه‌های دلسوزانه‌ای است که در جریان مذاکرات هسته‌ای و پس از مشاهده برخی اشتباهات مهلک، با تیم مذاکره‌کننده در میان گذاشته شد اما در مقابل، نه‌تنها این توصیه‌ها شنیده نشد، بلکه توهین‌هایی نظیر «کاسبان تحریم» و «همراهی با اسرائیل» علیه توصیه‌کنندگان مطرح شد. اکنون که هم آقای روحانی و هم آقای ظریف در نیویورک صراحتا موارد بدعهدی آمریکا در اجرای برجام را تشریح کردند، اکنون که آقای روحانی از دولت اوبامای باهوش و باادب گلایه می‌کند، اکنون که آقای ظریف صراحتا می‌گوید هیچ بانک بزرگ اروپایی با ایران همکاری نمی‌کند و دولتمردان کابینه اوباما شرکت‌های اروپایی را از تجارت با ایران منصرف می‌کنند، خوب است برخی رفتارها و اقدامات اشتباه آقای ظریف که نقش اساسی در بسترسازی و چارچوب‌دهی به توافق هسته‌ای داشته است یادآوری شود؛ به این امید که وزیر امور خارجه از این پس به جای متهم کردن منتقدان به همراهی با اسرائیل، کمی عاقلانه‌تر ماهیت انتقادات را بررسی کند. اوایل مهرماه 93، خبر آمد 6 کارگردان مطرح سینمای ایران در راستای حمایت از توافق هسته‌ای یک کمپین را راه‌اندازی و مدیریت می‌کنند. این کارگردان‌ها عبارت بودند از عباس کیارستمی، اصغر فرهادی، مجید مجیدی، رخشان بنی‌اعتماد، رضا میرکریمی و محمدمهدی عسگرپور. اما آنچه در همان بدایت امر باعث تعحب شد، یکی از شعارهای پوستر این کمپین بود:
«There Is No Deal That Is Worse Than “No Deal». معنای این شعار این است که هیچ توافقی از توافق نکردن بدتر نیست. یا به عبارت دیگر، «هر توافقی از توافق نکردن بهتر است». البته همین شعار، سفارشی بودن این کمپین را فاش کرد، چراکه چند روز قبل از رونمایی از این کمپین، محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با رادیو ملی آمریکا گفت: «من فکر می‌کنم اگر شما حصول هر نوع توافق را با عدم توافق قیاس کنید، باید بگویم آشکار است که حصول یک توافق بسیار بهتر است». این یکسانی شعار و اظهارنظر عجیب ظریف، باعث شد رسانه‌ها در ایران نسبت به سفارشی بودن کمپین کارگردان‌ها گمانه‌زنی کنند که البته بلافاصله مجید مجیدی ضمن انتقاد از این شعار گفت این کمپین، سفارش وزارت امور خارجه بوده و حتی پوستر آن نیز توسط وزارت امور خارجه طراحی شده است. مجیدی گفت: «چند روز پیش از سوی آقای ظریف، وزیر امور خارجه با ما تماسی گرفته و خواسته شد عده‌ای از هنرمندان که وجهه بین‌المللی دارند در مسیر مذاکرات هسته‌ای، برای احقاق حقوق حقه مردم ایران، دولت را یاری رسانند و به همین منظور پوستری از سوی وزارتخانه آماده شد که ما نیز آن را تایید کردیم و موکدا تشکیل یک کمپین را رد می‌کنم». وی افزود: «من بشدت این تعبیر غلط که شعار «هیچ توافقی بدتر از عدم توافق نیست» را به حرکت ما نسبت داده است، رد می‌کنم و این سوال را می‌پرسم که کدام عقل سلیمی می‌پذیرد ایران به هر قیمتی بر سر پرونده هسته‌ای با غرب به توافق برسد که اگر قرار بود هر آنچه آنها می‌گویند ما بپذیریم، مذاکرات تاکنون چندین بار به نتیجه رسیده بود». همان زمان کارشناسان و دلسوزان خطاب به وزیر امور خارجه تاکید کردند با این قبیل شعارها و انگاره‌های ذهنی، نمی‌توان منتظر یک توافق خوب و عزتمندانه بود، چراکه وقتی هدف توافق باشد و نه «توافق خوب»، آنگاه نمی‌توان انتظار یک توافق کارآمد را داشت.  حالا 8 ماه پس از برجام، آقای ظریف از بی‌توجهی آمریکا به مفاد برجام گلایه و البته این گلایه‌ها را در شرایطی مطرح می‌کند که خود او نیز می‌گوید این بدعهدی‌ها خلاف متن برجام نیست!  حالا باید به آقای ظریف گفت وقتی با انگاره «هر توافقی بهتر از عدم توافق است» انشای برجام صورت می‌گیرد، اکنون باید منتظر این بدعهدی‌ها و گلایه‌های نافرجام بود. آقای ظریف اکنون چه انتظاری دارد؟ خودکرده را تدبیر نیست.


Page Generated in 0/0088 sec