printlogo


کد خبر: 164131تاریخ: 1395/7/4 00:00
دیپلماسی

درخواست‌های آمریکا برای مذاکره با ایران درباره تحولات منطقه
دبیر شورایعالی امنیت ملی دلیل درخواست‌های مکرر آمریکایی‌ها برای مذاکره با ایران درباره تحولات منطقه را احساس خطر آنها مبنی بر شکست برنامه‌ها و محاسبات‌شان خواند و حمایت پنهان و آشکار آنها از تروریسم را مانع این گفت‌وگو برشمرد. علی شمخانی با حضور در جمع خانواده‌های شهدا و ایثارگران جنگ تحمیلی و در آستانه سالروز شکست حصر آبادان به تشریح واقعیت‌های حاکم بر معادلات منطقه‌ای و جهانی از جمله حضور گسترده عناصر تروریست و تفکرات تروریست‌پرور پرداخت و گفت: خطاهای تاریخی غرب در بکارگیری ابزاری تروریسم و حمایت از تفکرات انحرافی برای مقابله با تفکر اسلام ناب و انقلابی و استانداردهای دوگانه در مقابله با تروریسم منجر به وضعیت مخاطره‌آمیز کنونی شده است. وی دلیل درخواست‌های مکرر آمریکایی‌ها برای مذاکره با ایران در موضوع تحولات منطقه را احساس خطر آنها مبنی بر شکست برنامه‌ها و محاسبات‌شان دانست و تاکید کرد: اما نکته‌ای که مانع گفت‌وگو با آمریکا شده حمایت پنهان و آشکار آنها از دولت‌ها و گروه‌هایی است که مستقیما موجب تقویت تروریسم می‌شوند. دبیر شورایعالی امنیت ملی با تاکید بر بی‌اعتمادی به آمریکا بر مبنای بدعهدی‌های مکرر، رویکردهای دوگانه و منافع متضاد آنها با انقلاب اسلامی، افزود: مهم‌ترین عامل قدرت ساز و امنیت‌ساز ما که موجب حفظ کشور از آسیب‌های گوناگون و توطئه‌های خارجی شده است درایت ولایت فقیه، بصیرت و فداکاری مردم و هوشیاری دستگاه‌های مختلف نظامی و امنیتی در نظام اسلامی است.

تهدید نظامی را موشک‌ها دور کردند نه لبخند دیپلمات‌ها
نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: آقایان می‌گویند ما با برجام تهدید حمله را برداشتیم، تهدید حمله را مانورهای موشکی پیامبر اعظم(ص) برداشته است، تهدید نظامی را قایق‌های تندرو در خلیج‌فارس کان‌‌لم‌یکن کرده است نه لبخند دیپلمات‌های ما با آقای کری و مذاکره‌کنندگان غربی. حجت‌الاسلام
علی سعیدی در گفت‌وگو با فارس افزود: آن چیزی که باعث شد آمریکایی‌ها به این کشور حمله نکنند، قدرت دفاعی و قدرت نظامی ما بود، قدرت وحدت ملی و انسجام ملی ما بود، نه مذاکره. وقتی دشمن بتواند از طریق مذاکره خواسته‌های خود را عملی کند چه نیازی به تهدید نظامی دارد؟ وی با بیان اینکه از نظر آمریکا در قضیه برجام، ما سرمایه قابل توجهی را از دست دادیم یعنی از دست دادن غنی‌سازی20 درصد، فردو، آب سنگین اراک و کاهش سانتریفیوژها، تصریح کرد: این سرمایه‌هایی بود که نباید بسادگی در وهله اول در اختیار آنان قرار می‌دادیم، باید این امتیازات را مرحله‌ای واگذار می‌کردیم. سعیدی تصریح کرد: دولت در داخل کشور به دنبال این بود در پناه برجام بحث ارتباط با آمریکا را حل کند. این مساله مهمی بود که به اساس انقلاب برمی‌گردد. دولت دنبال ارتباط با آمریکا و  گذشتن از بسیاری از سرمایه‌ها بود.

دولت با تعیین ضرب‌الاجل آمریکا را مجبور به اجرای تعهداتش کند
عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: دولت باید از طریق اهرم‌های بین‌المللی و تعیین ضرب‌الاجل، آمریکا را مجبور به اجرای تعهداتش کند تا حقوق ملت ایران ستانده شود. آیت‌الله محسن حیدری در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل و درخواست از آمریکا برای اجرای تعهداتش در برجام اظهار داشت: اگر مقصود از این درخواست‌ها به عنوان یک راهبردی باشد که روی آن حساب باز کرده و به آمریکا اعتماد کنند تا به خواهش آنها پاسخ مثبت دهد، با توجه به سابقه آمریکا در برجام یک خیال خام است. آیت‌الله حیدری با بیان اینکه اگر مقصود رئیس‌جمهور از این درخواست‌ها اتمام‌حجت با آمریکا باشد باید بدانند که در این شرایط راهی جز این نداریم، یادآور شد: آقایان معتقد هستند باید از مسیرهای بین‌المللی پیش رفت و از کشورهایی که به تعهدات خود در برجام عمل نمی‌کنند باید شکایت کنیم.


Page Generated in 0/0071 sec