printlogo


کد خبر: 164156تاریخ: 1395/7/4 00:00
چهارگوشه

اوباما مصوبه 11 سپتامبر را وتو کرد
رئیس‌جمهور آمریکا مصوبه کنگره این کشور را که به موجب آن خانواده قربانیان حملات 11 سپتامبر می‌توانند علیه عربستان سعودی اقامه دعوی کنند، وتو کرده است. باراک اوباما جمعه اعلام کرد طرح موسوم به «عدالت در برابر حامیان تروریسم» به منافع آمریکا و همپیمانان اصلی این کشور لطمه خواهد زد. عربستان سعودی تهدید کرده بود اگر این مصوبه به قانون تبدیل شود دارایی‌های خود را در آمریکا به ارزش 750 میلیارد دلار خواهد فروخت. با این‌ حال، انتظار می‌رود کنگره همین سه‌شنبه به وتوی رئیس‌جمهوری آمریکا پاسخ دهد.

ناپدید شدن یک نظامی صهیونیست
در پی ناپدید شدن یک کهنه‌سرباز اسرائیلی در اراضی اشغالی، نظامیان این رژیم  به نابلس در شمال کرانه باختری یورش برده و این شهر را به محاصره خود درآورده‌اند. منابع فلسطینی گزارش دادند که سربازان اسرائیلی در برخی از محله‌های شهر نابلس تصاویر تمام دوربین‌های مدار بسته را بررسی کردند. سایت اسرائیلی ارئیل نوشت نظامیان اسرائیلی می‌گویند افراد مسلح فانتساب دیمیتری، کهنه‌سرباز 60 ساله اسرائیلی را ربوده و به شهر نابلس برده‌اند.

12 کشته در انفجارهای تکریت
پیش از ظهر شنبه 3 انفجار تروریستی در مرکز استان صلاح‌الدین در شمال عراق به کشته شدن دست‌کم ‌12 تن منجر شد. در همین راستا، یک منبع امنیتی گفت یک خودروی بمب‌گذاری‌شده در یک ایست بازرسی در ورودی شهر تکریت در استان صلاح‌الدین منفجر شد و در پی آن 2 عامل انتحاری کمربندهای انفجاری خود را منفجر کردند. این انفجارها در حالی روی داده‌است که پایگاه خبری الاعلام‌الحربی از آغاز عملیات آزادسازی مناطق شمالی استان صلاح‌الدین عراق از اشغال گروه تروریستی داعش خبر داده است.

تظاهرات حامیان شیخ زکزاکی
در نیجریه
تظاهرات مسالمت‌آمیز شمار زیادی از شیعیان نیجریه علیه ارتش و نیروهای امنیتی درشهر آبوجا (پایتخت) برای آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی،‌ رهبر شیعیان این کشور همچنان ادامه دارد و تظاهرکنندگان خواستار آزادی فوری این عالم دینی و اصلاح رفتار نیروهای امنیتی نیجریه با شیعیان شدند. براساس اعلام منابع محلی، پلیس ضدشورش آبوجا، روز جمعه با راهپیمایان برخورد و چند نفر از آنها را دستگیر کرد.

4 هزار غیرنظامی قربانی جنگ یمن
 سخنگوی کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد: از 26 مارس 2015 تا 22 سپتامبر 2016، یعنی از آغاز تجاوز ائتلاف سعودی به یمن، 3890 غیرنظامی در یمن کشته و 6909 تن دیگر نیز زخمی شده‌اند. وی گفت که آمار کشته‌شدگان در ماه آگوست گذشته بسیار بالا بوده است، طوری که در این ماه 180 غیرنظامی کشته و 268 تن دیگر زخمی شدند. این سخنگو بار دیگر از سازمان ملل خواست کمیته مستقلی را برای تحقیقات درباره کشته شدن غیرنظامیان در جنگ یمن تشکیل دهد.

استعفای نخستین وزیر کابینه می
در بحبوحه تنش‌ها در دولت محافظه‌کار ترزا می، وزیر خزانه‌داری انگلیس از مقام خود استعفا کرد. جیم اونیل، اقتصاددان سابق شرکت بانکداری چندملیتی «گلدمن ساکس» از سمت وزیر خزانه‌داری انگلیس استعفا کرد و گفته می‌شود که اختلافاتی با ترزا می، ‌نخست‌وزیر انگلیس بر سر رویکرد او در قبال چین داشته است. جیم اونیل، اولین وزیری است که از کابینه خانم می‌ استعفا می‌کند.

کره‌جنوبی به دنبال ترور اون
وزیر دفاع کره‌جنوبی در پارلمان سئول از آماده‌باش گروهی از سربازان نخبه برای ترور رهبر کره‌شمالی خبر داد. اظهارات هان مین کو، وزیر دفاع کره‌جنوبی در حالی مطرح شد که پیونگ‌یانگ در حال پیگیری برنامه هسته‌ای خود است و قطعنامه‌های بین‌المللی را همچنان نقض می‌کند.  سی‌ان‌ان اعلام کرد، همچنان تردیدها درباره چنین طرحی وجود داشت اما پاسخ صریح وزیر دفاع کره‌جنوبی برخی را غافلگیر کرد.


Page Generated in 0/0053 sec