ابراهیم حاتمیکیا گفت: اینکه میگویند من فیلمساز ارزشی نیستم، یعنی چه؟ ارزشی بودن مگر بد است؟ مگر بد است کسی ارزشهای خود را داشته باشد؟ به گزارش تسنیم، کارگاه انتقال تجربه ابراهیم حاتمیکیا شنبه 3 مهرماه در سالن 3 پردیس سینمایی ملت با حضور علاقهمندان برگزار شد. ابراهیم حاتمیکیا در این کارگاه گفت: در دبستان الفبا را به شیوههای متفاوتی به ما آموزش میدادند، یکی از این شیوهها درس آن مرد آمد بود، حالا ما باید این درس را در الفبای فیلمسازی بهگونهای دیگر بیاموزیم، آن مرد چهشکلی بود؟ اسب آن مرد چه ویژگیهایی داشت؟ حالا اگر اساتید صبر و تحمل داشته باشند، دانشجو میتواند خودش و ایدههایش را در این الفبا بروز دهد و بخوبی ایدههایش را پیاده کند و جهانی را که درون خود دارد، چه خوب چه بد به نمایش برساند اما اگر اساتید از همان ابتدا به ما دیکته کنند که چهره مرد آفتابسوخته بود، لباسش آبی بود و اسبش ابلق بود، دیگر ما چیزی از خودمان نداریم و همه شبیه به هم میشویم. حاتمیکیا با ابراز اینکه «زمانی فکر میکردم نباید در تیتراژ، اسمی از من برده شود، مانند معماران آثار باستانی که بدون نام آثار زیبایی خلق میکردند»، اظهار کرد: درست در همان جشنواره بعد از نمایش فیلمم گفتند، فیلمش آنقدر بد بوده است که جرأت نکرده نامش را در تیتراژ بزند. بعدها فهمیدم سینما، نفس انسان است و هرچقدر این نفس تراشیدهتر و بر پایه اصول اخلاقی باشد فیلمی که شما میسازید، زیباتر است. کارگردان فیلم سینمایی «بوی پیراهن یوسف» با تذکر اینکه هرکسی ایدئولوژی مختص خود را دارد، گفت: مگر میشود بدون ایدئولوژی بود؟ هرکسی برای خود ایدئولوژی دارد. این حرف چرت است که میگویند سینماگر باید بدون ایدئولوژی باشد. این حرف که نباید ایدئولوژی داشت، نگاه افراد را سرکوب میکند و باعث میشود در قاعده سینما همه شبیه به هم شوند. هرکسی نگاه سیاسی خود را دارد، چه خوب چه بد اما همه باید این نگاه را داشته باشند. وی در ادامه افزود: اینکه میگویند «من فیلمساز ارزشی نیستم» یعنی چه؟ ارزشی بودن مگر بد است؟ مگر بد است کسی ارزشهای خود را داشته باشد؟ ما را به سمتی هل میدهند که خطرناک است. چرا اگر من از مدافعان حرم حرف بزنم، بد است؟ بر چه اساسی ایراد میگیرند؟