۱۵۵ هزار دانشآموز خراسان جنوبی سال تحصیلی جدید را در حالی آغاز کردند که با مشکل کمبود فضای آموزشی دست به گریبانند و این وضعیت شرایطی بحرانی را در شهرکهای اقماری رقم زده است. مهر، ماه مدرسه است. مهر که میشود دانشآموزان فوج فوج همراه با کولهپشتی خود به سمت مدارس میروند تا در فضایی آرام و زیبا به یادگیری علم و دانش بپردازند. از این رو بدیهی است که مدرسه نیز باید فضایی بینظیر برای حضور صدها کودک باشد این در حالی است که خراسان جنوبی از کمبود مدارس رنج میبرد. بنا به گفته مسؤولان، قریب به ۱۵۵ هزار دانشآموز خراسان جنوبی تنها در بیش از 2 هزار و ۶۰۰ مدرسه، بهار تعلیم و تربیت را جشن گرفتند. نکته جالب در این است که از این تعداد مدرسه برخی فرسوده بوده و نیاز به توجه و بررسی دارند، چرا که آمار و محاسبات مدیران اجرایی نشان از افزایش هر ساله دانشآموزان دارد. روشن است که دوشیفت کردن مدارس کاری از پیش نمیبرد و باید چارهای قبل از وقوع بحرانی بزرگتر اندیشید. هماکنون بسیاری از والدین از شرایط مدارس کنونی رضایت چندانی ندارند و خواستار رفع برخی معضلات در فضای آموزشی هستند. مدیرکل آموزشوپرورش خراسان جنوبی در گفتوگو با مهر، اظهار کرد: این استان از کمبود فضای آموزشی رنج میبرد. عباس لامعی با بیان اینکه هماکنون خراسان جنوبی نیازمند ساخت ۴۰۴ کلاس درس است، گفت: احداث ۲۴ آموزشگاه در سطح استان تا حدودی مشکل کمبود فضای آموزشی را مرتفع میکند. وی با بیان اینکه شهرکهای اقماری خراسان جنوبی با بحران فضای آموزشی مواجه هستند، افزود: تمام مدارس این شهرکها بهصورت دوشیفت هستند. لامعی جلوگیری از مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها را یکی از روشهای حل مشکل فضای آموزشی دانست و افزود: مهاجرت به حاشیه شهرها و شهرکهای اقماری باعث به وجود آمدن بسیاری از مشکلات میشود. مدیرکل آموزشوپرورش خراسان جنوبی ادامه داد: باید با ایجاد صنایع تولیدی کوچک و اقتصادی در روستاها از روند مهاجرت روستاییان جلوگیری کرد. لامعی با بیان اینکه در مهر جاری قریب به ۱۵۵ هزار دانشآموز به استقبال سال تحصیلی جدید رفتند، افزود: از این میزان ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر کلاس اولی بودند. وی از رشد 25/1 درصدی تعداد دانشآموزان خبر داد و گفت: از این تعداد ۷۹ هزار نفر پسر و ۷۶ هزار تن دختر هستند. مدیرکل آموزشوپرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه باید برای تأمین فضای آموزشی چارهاندیشی کنیم، افزود: از دستگاههای اجرایی خواستارم آن دسته از زمینهایی را که از مدرسه در اختیار دارند تخلیه کنند. لامعی با بیان اینکه در حال حاضر مشکل فضای آموزشی استان با احداث ۲۴ آموزشگاه مرتفع میشود، افزود: تا سال تحصیلی آینده 8 آموزشگاه با ۱۴۳ کلاس درسی احداث میشود. وی با اشاره به مدارس عشایری خراسان جنوبی، بیان کرد: تعداد ۱۰ هزار و ۴۸۸ دانشآموز خراسان جنوبی در ۲۵۹ آموزشگاه عشایری استان مشغول تحصیل هستند. لامعی با بیان اینکه این میزان قریب به 8 درصد دانشآموزان خراسان جنوبی را تشکیل میدهد، گفت: ۸۰ کلاس عشایری در کانکس برگزار میشود. لامعی با بیان اینکه برخی مناطق خراسان جنوبی با کمبود معلم روبهرو هستند، گفت: در سال تحصیلی جدید ۲۵۰ نفر تایید صلاحیت را برای متصدی پستهای مدیریتی آموزشوپرورش داشتهایم. وی ساماندهی و سازماندهی نیروهای انسانی با توجه به نیازها را یکی از دغدغههای آموزشوپرورش استان دانست و گفت: آغاز به کار ۴۷۰ نفر از فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان و پذیرفتهشدگان استخدامی مهر ۹۵، بخشی از مشکلات نیروی انسانی را مرتفع کرده است. لامعی ادامه داد: افزایش بهرهوری نیروی انسانی در راستای اقتصاد مقاومتی، ارتقای کیفیت فعالیتهای آموزشی، توسعه عدالت آموزشی و بهبود شاخصهای آماری در آموزشوپرورش از مهمترین اهداف سازماندهی نیروی انسانی است. همچنین مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱۴ درصد مدارس استان نیاز به بازسازی دارند، گفت: تاکنون ۲۰ درصد مدارس نوسازی شدهاند. محمدرضا بیکی با انتقاد از کمبود اعتبارات سازمان نوسازی و مدارس خراسان جنوبی، بیان کرد: باید توجه بیشتری به بخش اعتباری این سازمان صورت گیرد. وی اظهار کرد: با توجه به خشکسالیهای اخیر، بخش آموزش خراسان جنوبی در زمینه منابع مالی کمتر موردتوجه قرار گرفته است. بیکی خواستار مشارکت مردمی در امر به اتمام رساندن پروژههای آموزشی استان شد و افزود: از سال ۸۴ تاکنون میزان ۸۴ میلیارد تومان تعهد خیران را داشتهایم. مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی مهاجرت و جابهجایی افراد را از چالشهای پیش روی آموزش دانست و افزود: این امر باعث خالی شدن فضای آموزشی در برخی روستاها شده است. خراسان جنوبی در حالی با مشکل کمبود فضای آموزشی و مدارس فرسوده دستوپنجه نرم میکند که این موضوع بویژه در برخی مناطق باعث افزایش تراکم دانشآموزان در کلاسهای درس و در نهایت کاهش کیفیت آموزش میشود و نیازمند توجه مسؤولان و خیران است.