printlogo


کد خبر: 164219تاریخ: 1395/7/5 00:00
دیپلماسی

ضرغامی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»:
منتظر آینده نمانید برجام همین حالا دارد قضاوت می‌شود
رئیس سابق صداوسیما می‌گوید قضاوت جامعه درباره برجام نیازی به گذشت زمان ندارد و اکنون جامعه در حال قضاوت برجام است. سید عزت‌الله ضرغامی در حاشیه برنامه تجلیل از خبرنگاران دفاع‌مقدس که در پاتوق خبر برگزار شد در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» در پاسخ به این سوال که از نظر شما تاریخ چه قضاوتی درباره برجام خواهد کرد، اظهار داشت: به اعتقاد من همین الان قضاوت‌ها دارد صورت می‌گیرد و اصلا نیازی نیست منتظر آینده بمانیم تا تاریخ بخواهد درباره برجام قضاوت کند.  وی ادامه داد: هم موافقان و هم مخالفان در همین برهه در حال قضاوت برجام هستند و این قابل مشاهده است و نیازی نیست زمان زیادی از آن بگذرد. ضرغامی درباره اهانت دولت به منتقدان مبنی بر همنوا خواندن منتقدان با صهیونیست‌ها نیز بیان داشت: این موضوع را بخوبی در خاطر دارم؛
مشابهت سازی‌هایی که خیلی صریح بود اما این حرف‌ها هیچ نفوذی ندارد. به عبارتی نه‌تنها اقناع نمی‌کند، بلکه یک استدلال خشک و خالی هم پشت سر اینگونه اظهارنظرها وجود ندارد و حتی یک قیاس سطحی هم نبوده و نیست که کسی بخواهد به آن استناد کند.  رئیس سابق صداوسیما درباره نحوه انعکاس نظرات درباره برجام در زمان مسؤولیتش بر رسانه ملی نیز گفت: همان موقع در حد خودش نقدهای عالمانه‌ای صورت می‌گرفت اما محدوده و سهم این موضوع با توجه به اقتضائات زمانی ممکن است متفاوت باشد.  وی در پاسخ به این سوال که اگر بخواهید برجام را در یک عبارت توصیف کنید چه عنوانی را به کار می‌برید؟ اظهار کرد: من درباره برجام در صفحه شخصی‌ام در اینستاگرام حرف زده‌ام و در پست‌های مختلف کاملا دقیق گفته‌ام و اگر به آن مراجعه کنید قابل مشاهده است. ضرغامی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در واکنش به تضعیف توان دفاعی کشور و مقایسه ایران با برخی کشورها مثل ژاپن و آلمان تاکید کرد: دفاع جزو فطرت انسان‌هاست و مقدس بودن در ذات دفاع قرار دارد؛ این مقوله از ابتدای خلقت بشر تا امروز در ذات یکایک انسان‌ها قرار داشته است. به همین دلیل چنین اظهاراتی که در جهت تضعیف دفاع کشور مطرح می‌شود پذیرشی از سوی مردم ندارد و بر خلاف فطرت انسان است.

جزایر سه‌گانه جزء لاینفک قلمرو سرزمینی ایران است
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به لزوم اتخاذ سیاست‌های واقع‌بینانه و ضدخشونت و تروریسم از سوی تمام کشورهای منطقه برای عبور از ناآرامی‌های کنونی، وزیر خارجه امارات را به واقع‌گرایی و اجتناب از تکرار اتهامات واهی و بی‌اساس دعوت کرد. بهرام قاسمی در واکنش به اظهارات عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات عربی متحده در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با رد اظهارات تکراری و بی‌اساس وی، اظهار داشت: تلاش وزیر خارجه امارات برای فرافکنی و متهم کردن دیگران  به بی‌ثبات  کردن  اوضاع منطقه در حالی صورت می‌گیرد که ابوظبی در سال‌های اخیر  نقش سنتی محافظه‌کارانه خود را به نفع بازیگران تندرو و جنگ‌افروز منطقه کنار گذاشته و به جای کمک به  کاهش تنش‌ها، مشوق عمیق‌تر شدن شکاف‌ها و گسترش جنگ‌افروزی بوده است. قاسمی با اشاره به اینکه جزایر سه‌گانه ایرانی جزء لاینفک قلمرو سرزمینی جمهوری اسلامی است، افزود: تکرار ادعاهای  بی‌اساس واقعیات تاریخی را تغییر نمی‌دهد.

گروهک تروریستی حزب دموکرات کردستان:
برجام باعث شد به آتش‌بس  20 ساله پایان دهیم
گروهک تروریستی موسوم به حزب دموکرات کردستان ادعا کرد توافق هسته‌ای دلیل پایان دادن این گروه به آتش‌بس 20 ساله با دولت مرکزی ایران است. به گزارش فارس، حسن شرفی، معاون این حزب در گفت‌وگو با خبرگزاری «روداو» دلیل ادعای خود را اینگونه اظهار کرد: «از زمانی که ایران توافق هسته‌ای را امضا کرد، گمان می‌کند هرکاری انجام دهد، دنیای بیرون به آن واکنش نشان نخواهد داد». حزب دموکرات کردستان این رویکرد را ماه مارس (ابتدای فروردین 95) اعلام کرده بود. شرفی در ادامه ادعاهایش گفت: «ما به این (پایان آتش‌بس) درگیری مسلحانه نمی‌گوییم. ما آن را حضور نیروهای پیشمرگ کنار مردم کردستان که تحت فشار دولت مرکزی ایران قرار دارند، می‌گوییم. نیروهای پیشمرگ برای حفاظت و حمایت از مردم ما در این منطقه (کردستان) حضور می‌یابند». در حالی که از ابتدای سال 95 تاکنون گزارشات متعددی از تجاوزات شبه‌نظامیان کرد به مرزهای ایران و حمله به پایگاه‌های مرزی ارائه شده اما وی ادعا کرد: «ما به هیچ موضع نظامی یا موسسه دولتی حمله نکردیم. نیروهای پیشمرگ ما از خودشان دفاع می‌کنند».
 


Page Generated in 0/0069 sec