printlogo


کد خبر: 164229تاریخ: 1395/7/5 00:00
گزارش «وطن امروز» از خلف وعده وزارت راه و شهرسازی در تکمیل مسکن مهر
تجمع متقاضیان مسکن‌مهر

اسدالله خسروی: پس از تجمع اعتراض‌آمیز هفته گذشته متقاضیان مسکن‌مهر مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی در پی افزایش غیرمعقول و غیرقانونی قیمت مسکن‌مهر و سهل‌انگاری وزارت راه‌وشهرسازی نسبت به رسیدگی این موضوع، دیروز شماری از متقاضیان مسکن‌مهر در اعتراض به افزایش خارج از دستورالعمل شماره ۳ وزارت راه‌وشهرسازی و عدم پایبندی شرکت عمران شهرهای جدید درباره تحویل واحد‌های ساختمانی این بار مقابل وزارت راه‌وشهرسازی تجمع کردند. بنا به این گزارش، اگر به نابسامانی در سرانجام طرح مسکن‌مهر و ناملایمتی مسؤولان وزارت راه‌وشهرسازی در قبال  متقاضیان بی‌پناه و ضعیف این نوع مسکن در دولت یازدهم نگریسته شود، خواهیم دید عدم تکمیل واحد‌های مسکونی و بی‌توجهی به مشکلات مسکن مهری‌ها شاید ریشه در عداوت چند ساله شخص وزیر راه‌وشهرسازی و مجموعه دست‌اندرکاران کنونی آن در این وزارتخانه به طرح مسکن‌مهر دارد، چرا که آخوندی، وزیر محترم راه‌وشهرسازی در حدود 3 سال اخیر به موجب «مزخرف بودن» این طرح از دید وی، هیچ‌گاه تاکنون برای افتتاح پروژه‌های مسکن‌مهر شرکت نکرده است و طی این مدت فقط یک بار برای اولین‌بار و آخرین‌بار آن هم اوایل سکانداری‌اش در این وزارتخانه از پروژه مسکن‌مهر پردیس بازدید کرده است. البته کاش وزیر راه‌وشهرسازی همان یکبار هم از پروژه مسکن‌مهر پردیس بازدید نمی‌کرد تا اکنون سپری برای دفع آماج انتقادات مردم و نمایندگان مجلس به نحوه عملکردش در قبال افزایش قیمت و تکمیل دیرهنگام پروژه‌های مسکن‌مهر داشت! اما از آنجایی که آخوندی در آن روزهای ابتدایی سکانداری وزارت خود در بازدید از مسکن‌مهر پردیس به صراحت اعلام کرد دولت مکلف و موظف به تکمیل مسکن‌مهر بوده و هیچ‌گونه افزایش قیمتی در این طرح رخ نمی‌دهد، اکنون باید پاسخگو باشد، چرا که نه تنها نابسامانی در مسکن‌مهر بیداد می‌کند، بلکه قیمت برخی واحدهای مسکونی در این طرح نیز به نسبت آورده اولیه متقاضیان به 2 برابر رسیده است. بنا به این گزارش اگر چه نباید طرح جامع مسکن‌مهر را به دور از اشکال دانست، چرا که این طرح مشکلات خود را در بخش مکان‌یابی درست، تامین زیرساخت‌ها، دسترسی آسان به شبکه حمل‌ونقل و... دارد اما باید به این نکته مهم نیز توجه داشت که زمانی شخصی برای قبول هر نوع مسؤولیتی آستین بالا می‌زند و مردم و مجلس نیز به او اعتماد می‌کنند باید توان مدیریتی حل مشکلات را داشته و با چاره‌اندیشی به‌دنبال مسیر درست در راستای حل مشکلات باشد، نه اینکه هر بار اسمی از طرح مسکن‌مهر آورده شود آن را زیر باد شلاق انتقاد قراردهد و تمام مشکلات را به دوران گذشته نسبت دهد.
تجمع مقابل وزارت راه‌وشهرسازی
نماینده متقاضیان مسکن‌مهر در‌باره تجمع مقابل وزارت راه‌و شهرسازی به تسنیم، گفت: طی 2 هفته اخیر چندین جلسه را با مدیران شرکت عمران پردیس برگزار کرده‌ایم که در هر جلسه قیمت واحدهای مسکن‌مهر پردیس (بویژه فاز 8) تغییر کرده است. قدیری با بیان اینکه در نخستین جلسه که اواسط شهریور بود سهم آورده متقاضیان برای یک واحد مسکونی 107 متری (متراژ مفید) حدود 61 میلیون تومان اعلام شد، تصریح کرد: این در حالی بود که کمتر از یک هفته بعد در جلسه‌ای دیگر شرکت عمران پردیس سهم آورده را حدود 4 میلیون افزایش داد و آن را 65 میلیون تومان اعلام کرد. وی با تاکید بر اینکه اواخر شهریورماه نیز یکبار دیگر برای پیگیری مشکلات متقاضیان مسکن‌مهر با مدیران عمران پردیس جلسه‌ای برگزار شد، یادآور شد: در این جلسه نیز در کمال تعجب زمانی که درباره سهم آورده متقاضیان فاز 8 صحبت می‌کردیم شرکت عمران آن را 68 میلیون تومان اعلام کرد. نماینده متقاضیان مسکن‌مهر پردیس با تاکید بر اینکه براساس دستورالعمل‌های وزارت راه حدود 110 هزار تومان به قیمت مسکن‌مهر افزوده شده است، گفت: قیمت ساخت هر مترمربع واحد مسکن‌مهر براساس قرارداد حدود 330 هزار تومان است که با احتساب 110 هزار تومان حدود 440 هزار تومان می‌شود، این در حالی است که شرکت عمران از متقاضیان برای هر مترمربع حدود یک میلیون تومان مطالبه کرده است. قدیری با بیان اینکه برای پیگیری مصائب متقاضیان مسکن‌مهر مقابل ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی تجمع کردیم، افزود: سه‌شنبه هفته جاری(فردا) نیز مقابل ساختمان مجلس تجمع می‌‌کنیم تا نمایندگان مردم به ظلم‌هایی که به متقاضیان مسکن‌مهر می‌شود رسیدگی کنند. وی همچنین از تجمع مقابل شرکت عمران پردیس برای پیگیری این مساله طی روزهای آینده خبر داد.
مقصر افزایش نجومی قیمت مسکن‌مهر پردیس هم دولت قبل اعلام شد
در تداوم نسبت دادن تمام مشکلات اقتصادی کشور به دولت قبل، مقصر افزایش اخیر قیمت مسکن‌مهر پردیس تا مرز ۸۰ میلیون تومان هم دولت قبل اعلام شد. غفوری، مدیرعامل شرکت عمران پردیس گفت: با بررسی‌های انجام شده براساس دستورالعمل  شماره 3 وزارت راه‌وشهرسازی که در سال 92 ابلاغ شده است، قیمت نهایی در فازهای  5 و 9 جدید بین 46 تا 47 میلیون تومان و در فاز 8 با توجه به متراژ متفاوتی که وجود دارد از 65 تا 79 میلیون تومان تعیین شده است. وی با بیان اینکه تاکنون هر چیزی که اعلام شده بود علی‌الحساب بوده است، افزود:  این قیمت‌ها  باید در همان سال 92  محاسبه و به مردم اعلام می‌شد که مدیران وقت در اعلام آن کوتاهی کرده‌اند. غفوری گفت: قیمت پایه برای واحدهای مسکن‌مهر در کل کشور متری  330 هزار تومان تعیین شده بود که براساس دستورالعمل شماره 3 با توجه به‌ موقعیت  زمین و کارهای اضافه‌ای که در ساخت بناها انجام شده است قیمت‌ها به‌علاوه مشاعات محاسبه و اعلام شد. مدیرعامل شرکت عمران پردیس با اشاره به افزایش متفاوتی که در  قیمت‌های فاز 8 دیده می‌شود، گفت:  در این فاز به دلیل اینکه واحدها با متراژها و مشاعات زیادی وجود دارد اختلاف قیمت‌ها بالا خواهد بود، زیرا واحدهایی در این فاز وجود دارد که متراژ آن 3 برابر معمول واحدهای مسکن‌مهر در دیگر فازهاست.
 


Page Generated in 0/0052 sec