دومین جلسه کارگاه انتقال تجربه در چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت توسط مریلا زارعی، بازیگر شناختهشده سینما در حضور اصحاب رسانه و علاقهمندان عصر امروز در پردیس ملت برگزار شد. به گزارش فارس، مریلا زارعی در این کارگاه گفت: فیلم سینمایی شیار 143 فراتر از آن اندازه حرکت کرد چون قهرمانش یک زن است و مادری که جنگ تحمیلی و شرایط موجود او را ناخواسته وارد فضای دیگری کرد و از نقطهای به نقطه دیگر رساند. در این فیلم مادر که نامش الفت است، از نارضایتی و اعتراض به یقین میرسد. این نقطه جایی است که رادیو را از کمر خود باز میکند و پیکر عزیزش به او میرسد. من بهعنوان یک بازیگر سینمای کمدی، اجتماعی و... را تجربه کردهام و البته بازیگر باید بتواند در تمام این جنبهها بازی کند. کاری که من میکردم فراتر از کارهای یک بازیگر بود که بهصورت معمول همواره انجام میشود. مثلاً بازیگر خودش را بهجای نقشهای مختلف مانند پزشک میگذارد و سعی میکند خودش را به آن نزدیک کند اما الفت در این فیلم چیزهایی داشت که به صورت معمول برای من قابلدسترس نبود. سعی میکردم پیش از اینکه با مادران شهدا حرف بزنم، روح و روان خودم را زنده کنم. به نظرم این حوزه شهودی است و باید از همه تجربهها استفاده میکردم. زارعی در ادامه افزود: با سینماگری چند وقت پیش صحبت میکردم، وی گفت قشنگترین وضو سینما را آنتونی کوئین گرفته است و این برای ما یک تأسف حیرتانگیز است. به نظرم وقتی در این حوزه وارد مباحث تکنیکی میشویم، خیلی کوچک نگاه میکنیم. واقعاً زمانی که بر سر سجاده مینشستم، خلاقیت نیز ظهور پیدا میکرد، الحق و الانصاف که این اتفاق میافتاد. وی گفت: نمیتوان برای ایفای نقشی چون الفت، در یک وعده غذایی باقالیپلو خورد و بعد در مقابل دوربین ظاهر شد و تنها با پیاده کردن تکنیکهایی، نقش را پیش برد. نگاه و حال من به عنوان یک بازیگر باید حال و نگاه الفت را پیدا میکرد. درواقع من با الفت پیر شدم و انتظار کشیدم. پیش از این توسط کارگردان گفته شده بود که من در زمان ایفای این نقش روزه بودم، با اینکه دوست نداشتم این مساله عنوان شود اما باید بگویم این درست است و آنجا روزه برایم مفهوم دیگری پیدا کرده بود اما موظف بودم به دلیل اعتقادی که داشتم این کارها را انجام دهم، در نتیجه شروع کردم به صیقل دادن خودم و بعد نشان دادن الفت. مریلا زارعی همچنین با بیان این مطلب که برای بازی کردن نقش دیگری همچون الفت به 20 سال فاصله زمانی نیاز دارم تا دوباره درون خودم را پر کنم، گفت: من برای این فیلم طراحی داشتم، برای نوع لباس و گریم هم پیشنهادهایی را میدادم، مثلاً در صحنهای که قرار بود الفت بعد از سالها انتظار استخوانهای پیداشده فرزند شهیدش را در آغوش بکشد، به گلاره عباسی گفتم به نظرم الفت در این صحنه به عنوان یک مادر گریه نمیکند و از تو میخواهم که بر سینه بکوبی و گریه کنی. درواقع میخواهم بگویم بازیام در این سکانس را از تابلوی عصر عاشورای استاد فرشچیان کمک و الهام گرفتم که در نهایت نیز پیشنهاد دادم الفت برای نزدیک شدن به تابوت فرزندش، کفشهایش را در مقابل در، دربیاورد یا اینکه از طراح صحنه خواستم دستهگلهایی را که در آن اتاق گذاشته بودند بردارند و همهچیز در حالت غریبانهای قرار بگیرد و غربت شهید و مادرش بیشتر به نظر برسد.
وی در پایان صحبتهایش خاطرنشان کرد: من برای ایفای نقش در شیار 143 از خدا خواستم به من کمک کند که چیزی را در درون آن وارد کنم که دوست و دشمن به احترام الفت بایستند و سلام نظامی بدهند. امیدوارم توفیق داشته باشم و بتوانم نقشهای اینچنینی را در فرصتهای دیگری بازی کنم.