printlogo


کد خبر: 164278تاریخ: 1395/7/6 00:00
دیپلماسی

آمریکا در آتش‌بس سوریه فریبکاری کرد
رئیس مجلس گفت: اخیراً آمریکایی‌ها داشتند سر عقل می‌آمدند که توافقی را در زمینه حل بحران سوریه انجام دهند اما باز هم فریبکاری کردند. به گزارش تسنیم، علی لاریجانی صبح روز دوشنبه در نشست خبری با خانم «هدیه خلف‌عباسی» رئیس مجلس نمایندگان سوریه، اظهار کرد: امروز سوریه به عنوان کشوری مبارز در مقابل تروریست‌ها قرار دارد و در جلسه امروز[دیروز] بحث‌های گوناگونی در این زمینه مطرح شد. وی در ادامه گفت: در این جلسه درباره همکاری پارلمانی بین دو کشور و در سطح بین‌المجالس اسلامی صحبت‌هایی انجام شد و در زمینه توسعه روابط خارجی دو کشور نیز گفت‌وگوهایی نیز صورت پذیرفت. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتدا در مسائل سوریه دخیل بود، عنوان کرد: همه معتقدیم راه‌حل سوریه نظامی نیست و باید با نگاه سیاسی این بحران حل شود. اخیراً آمریکایی‌ها داشتند سرعقل می‌آمدند که توافقی را در زمینه حل بحران سوریه انجام دهند. اما باز هم فریبکاری کردند و با بمباران‌هایی که علیه ارتش سوریه انجام دادند، حیله خود را نشان داده و کاملاً به جهان نشان دادند طرفدار جریان تروریسم هستند. رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: آمریکایی‌ها به دروغ موضوع مبارزه با تروریسم را مطرح می‌کنند. برخی زمان‌ها ما شاهدیم گفته می‌شود در سوریه باید دموکراسی برقرار شود و ما با ایجاد این بحران‌ها برای حل مشکلات سوریه این راه را انتخاب کرده‌ایم. جای تعجب است کشورهایی که در منطقه این حرف‌ها را عنوان می‌کنند، حتی تجربه یک انتخابات در کشور خود را ندارند.

ایران 38 تن آب سنگین به روسیه تحویل داده است
مدیر روس‌ اتم اعلام کرد ایران در ماه جاری میلادی 38 تن آب سنگین به مسکو تحویل داده است. به گزارش فارس، «سرگئی کرینکو» مدیر اجرایی آژانس هسته‌ای «روس‌ اتم» روسیه روز دوشنبه (دیروز) اعلام کرد ایران در ماه جاری میلادی، 38 تن آب سنگین به روسیه تحویل داده است. بنا به گزارش اسپوتنیک، کرینکو در جلسه مقدماتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: «من می‌توانم تایید کنم همکاران ایرانی ما 38 تن آب سنگین را در 2 پرواز 13 و 20 سپتامبر تحویل داده‌اند». وی ادامه داد روسیه قصد دارد از انتخاب مجدد «یوکیا آمانو» به‌عنوان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت کند. مدیر روس اتم در این‌باره توضیح داد: «ما از آمانو که به طور کلی موفق شده است یک رویکرد کاملاً متوازن را در موقعیت‌های مختلف حفظ کند، حمایت می‌کنیم... ما قصد داریم از انتخاب وی برای دوره سوم حمایت کنیم».

دولت در مقابل بدعهدی آمریکا چاره‌ای جز مذاکره ندارد
عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه مذاکرات دوباره برای تحقق دستاوردهای برجام تنها راه دولت است، گفت: بازگشت به نقطه قبل از برجام شکست تمام عیار برای دولت محسوب می‌شود. سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اعتراف اخیر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه مبنی بر حاصل نشدن دستاوردهای برجام، اظهار داشت: مکانیزم‌های پیش‌بینی‌ شده در برجام در راستای داوری خیلی ضعیف است و کاری از تیم مذاکره‌کننده برنمی‌آید، جز مذاکره مجدد. وی افزود: دولت برای اینکه بتواند دستاوردهای برجام را به دست آورد، باید طرف مقابل را از لحاظ سیاسی قانع کند که به او کمک کند، اگر نه ابزار بین‌المللی و حقوقی در اختیارشان نیست که با فشار یا توسط آن ابزار بتوانند به حقوق‌شان برسند. عضو هیأت رئیسه مجلس در ادامه تصریح کرد: این موضوع در برجام دیده نشده و نقطه ضعف برجام هم همین است، منتقدان برجام از ابتدا همین موضوع را یادآوری می‌کردند که اگر روزی طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند، شما هیچ ابزاری جز اینکه کلا زیر برجام بزنید و به نقطه اول برگردید، نخواهید داشت. قاضی‌زاده‌هاشمی همچنین تأکید کرد: دولت طبیعتاً نمی‌خواهد این کار را انجام دهد و نمی‌خواهد بگوید برجام لغو و ما به نقطه اول و قبل از برجام برمی‌گردیم، چون چندین میلیارد دلار سرمایه‌گذاری به دست خودشان نابود شده است. وی خاطرنشان کرد: ابزار کافی برای محقق کردن دستاوردهای برجام در اختیار دولت نیست، لذا دولت چاره‌ای ندارد و باید از همین روش مذاکره، گفت‌وگو، فضاسازی و صحبت برای تحقق این دستاوردها استفاده کند و آنها هم همین کار را انجام می‌دهند، این تنها کاری است که از دست دولت برمی‌آید.


Page Generated in 0/0050 sec