گروه اقتصادی: هماکنون با فعالسازی کریدور شمال- جنوب، بازار حدود ۶۰۰ میلیون نفری کشورهای همسایه و کشورهای حوزه CIS میتواند در دسترس ما قرار بگیرد. به گزارش «وطن امروز» محمد سعیدی، رئیس هیات مدیره و مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در آیین افتتاح بیستوچهارمین همایش هماهنگی ارگانهای دریایی در اینباره گفت: طبق راهبرد اقتصاد مقاومتی آنچه که باید برای پیشرفت کشور به دست بیاوریم از طریق واردات نیست بلکه کسب فناوریهای نوین و توسعه اقتصاد دانشبنیان است. سعیدی استفاده از ظرفیتهای داخلی، منطقهای و بینالمللی را یک ضرورت دانست و افزود: با احیای جاده ابریشم و ایجاد مسیر ارتباطی غرب به شرق، ایران میتواند کانال اصلی این ارتباط باشد. مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به فرصتهای شکل گرفته در پسابرجام خاطرنشان کرد: با تدبیر و هوشمندی دولت، تیم مذاکرهکننده و مدیریت استراتژیک رهبری و رئیسجمهوری هماکنون در نقطه روشنی از تاریخ کشور هستیم. وی ادامه داد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بهرهگیری از این فرصت توانست با 5 خط بزرگ بینالمللی ضمن امضای تفاهمنامههای همکاری مشترک وارد فعالیت عملیاتی مشترک شود، علاوهبر این به دنبال مشارکت با شرکتهای معتبر بینالمللی برای ترمینال اپراتوری در جهت رفع عقبماندگیهای فعلی در اینحوزه هستیم. سعیدی یکی از اتفاقات بزرگ در پسابرجام را احیای ارتباط با شرکتهای بزرگ و معتبر رتبهبندی بینالمللی دانست و اظهار داشت: با این حال ما به این شرکتها اعلام کردهایم شرط لازم برای توسعه فعالیتهای آنها در ایران همگرایی با شرکتهای داخلی است. وی درباره احیای پوششهای بیمه اتکایی کشتیها گفت: ما توانستیم پوشش بیمهای ۵۸۰ میلیون دلاری را در ابعاد مختلف برای ناوگان ملی فراهم کنیم. وی با اعلام اینکه در ماههای آینده اخبار خوشی از بخش دریایی به گوش خواهد رسید، تاکید کرد: با قاطعیت میگویم هماکنون ۹۵ درصد مشکلات پیشین از پیش پای ناوگان ملی برداشته شده و 5 درصد باقیمانده نیز با مذاکراتی که در جریان است رفع خواهد شد. سعیدی احیای شبکه نمایندگیهای خارجی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را بهعنوان یکی از دستاوردهای دوران جدید اعلام کرد و گفت: در زمان تحریم تنها خط فعال کشتیرانی ما خط آسیای شرقی بود اما در پسابرجام همه نمایندگیها احیا و نمایندههای جدید در بنادر مختلف بینالمللی فعال شدهاند به طوری که برای توسعه سرویسهای بینالمللی، شرکتهای مشترکی را در بنادر ایتالیا، هامبورگ آلمان، سنگاپور و چین ایجاد کرده و بتازگی نیز با بزرگترین خط کشتیرانی ترکیه وارد همکاری مشترک شدهایم.