printlogo


کد خبر: 164339تاریخ: 1395/7/7 00:00
زیان شدید غول‌های خودروسازی کشور
رانت خودرویی هم چاره‌ساز نشد

گروه اقتصادی: بررسی صورت‌های مالی ایران‌خودرو نشان می‌دهد که این شرکت بیش از 2000 میلیارد تومان زیان انباشته دارد و حتی رانت دولتی برای خرید خودرو با وام 25 میلیون تومانی هم نتوانسته صنعت خودرو را نجات دهد. گروه صنعتی  ایران‌خودرو به‌رغم افزایش تولید در سال‌های اخیر در دولت یازدهم با افزایش زیان انباشته مواجه شده است.  سال‌های فعالیت دولت یازدهم برای 2 غول بزرگ خودروسازی کشور به‌خوبی سپری نشد. رکود فراگیر اقتصاد ایران به دلیل سیاست‌های اقتصادی غلط دولت تدبیر و امید و تمرکز بیش از حد روحانی و یارانش روی مساله مذاکرات هسته‌ای و برجام، شرایطی فراهم کرد که مهم‌ترین صنعت فعال در کشور با یک رکود بی‌سابقه روبه‌رو شود. از طرف دیگر کاهش کیفیت برخی از خودروها و بی‌توجهی مدیران شرکت‌های بزرگ خودروسازی به این مساله باعث شد کمپینی بر ضد خودروهای داخلی ایجاد شود که باعث تشدید رکود در این صنعت شد. دولت روحانی سال گذشته سعی کرد با اعطای وام 25 میلیونی خرید خودرو قدری از این رکود بکاهد اما این وام هم گره صنعت خودروی کشور را باز نکرد و خودروسازان همچنان شرایطی بحرانی را تجربه می‌کنند. در حال حاضر چند ماه از انعقاد این قراردادها هم می‌گذرد اما هیچ نشانی از آنها در صنعت خودروی کشور دیده نمی‌شود و خودروسازان همچنان در رکود به حیات خود ادامه می‌دهند.
زیان شدید ایران‌خودرو در دولت روحانی
طبق بررسی‌ها شرکت ایران‌خودرو از سال 91 زیان‌ده شده و همچنان با افزایش زیان مواجه است. زیان انباشته گروه صنعتی ایران‌خودرو در سال 92 نسبت به 91 بیش از 5/2برابر شده و از 580 میلیارد به 1430 میلیارد تومان رسیده است. به‌رغم 5/2 برابر شدن زیان تلفیقی ایران‌خودرو در سال 92 نسبت به 91، قیمت هر سهم این شرکت صرفا به خاطر مسائل سیاسی و حباب‌سازی دولت در بورس تهران از 75 تومان به 230 تومان رسیده و بیش از 3 برابر شده است. همچنین طبق آمارهای بورس تهران این وضعیت در سال 93 یعنی دومین سال فعالیت دولت یازدهم هم تداوم داشته است. زیان انباشته گروه ایران‌خودرو در سال 93 به‌رغم رشد مثبت اقتصادی و افزایش تولید باز هم بیش از یکهزار میلیارد تومان بوده است. همچنین زیان انباشته گروه ایران‌خودرو در سال 94 نسبت به 93 با افزایش 15/2 برابری از 1080 میلیارد تومان به 2322 میلیارد تومان رسیده است. به‌رغم 15/2 برابر شدن زیان تلفیقی ایران‌خودرو در سال 94 نسبت به 93، قیمت هرسهم این شرکت به بهانه برجام و فشار پول‌های سیاسی در بورس تهران  از 250 تومان به 440 تومان رسیده و بیش از 76/1 برابر شده است. با احتساب سرمایه 1530 میلیارد تومانی امروز ایران‌خودرو، برای هر سهم این شرکت 152 تومان زیان انباشته تلفیقی وجود دارد. زیان انباشته تلفیقی ایران‌خودرو در پسابرجام، 50 درصد بیشتر از سرمایه 1530 میلیارد تومانی این شرکت شده است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت گروه صنعتی  ایران‌خودرو به‌رغم افزایش تولید در سال‌های اخیر در دولت یازدهم با افزایش زیان انباشته مواجه شده است. به عبارت دیگر تولید بیشتر خودرو برای این گروه خودروسازی در دولت تدبیر و امید برابر با ضرر و زیان بیشتر بوده است.
بیشترین زیان تلفیقی صنعت خودروسازی کشور در دولت روحانی رقم خورد
جالب اینجاست که درست در سالی که دولت روحانی خط اعتباری از بانک مرکزی برای اعطای تسهیلات فروش خودرو اختصاص داد بیشترین زیان تلفیقی در کل تاریخ صنعت خودروسازی ایران در این شرکت رقم خورده است. تولید شرکت ایران‌خودرو در سال 94 نسبت به سال 93 با 16 درصد کاهش همراه بوده اما زیان انباشته گروه ایران‌خودرو بیش از 115 درصد افزایش یافته است بنابراین با برآیند بررسی وضعیت گروه خودروسازی بزرگی نظیر ایران‌خودرو و بازار سرمایه در سال‌های فعالیت دولت حسن روحانی می‌توان دریافت افزایش قیمت‌ها و شاخص‌ها در بورس در سال‌های فعالیت دولت یازدهم حبابی بوده و با فشار پول سیاسی و بر اثر حمایت کاذب دولتمردان از مذاکرات هسته‌ای و برجام، در بازار شاخص‌سازی صورت می‌گرفته است. این در حالی است که سود شرکت‌ها کاهش پیدا کرده و زیان شرکت‌های زیان‌ده هم در بورس افزایش یافته‌ است. در پایان بد نیست به اظهارنظر چند ماه قبل هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو هم اشاره‌ای داشته باشیم. مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی کشور چندی قبل گفته بود قیمت فعلی سهام این گروه خودروسازی، زیبنده ایران‌خودرو نیست. حالا و با گذشت چند ماه از این اظهارنظر و افشای شرایط واقعی این گروه خودروسازی در اقتصاد کشور، باید از مدیرعامل ایران‌خودرو پرسید که آیا ۲۴۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته در شأن گروه ایران‌خودرو و سهامدارانش هست؟ باید دید یکه‌زارع باز هم حاضر است سخنان چند ماه پیش خود را تکرار کند؟


Page Generated in 0/0048 sec