شرکت رنوی فرانسه تهدید پیشین خود مبنی بر تولید مستقل محصولات جدیدش در ایران بدون مشارکت ایران خودرو و سایپا را عملی کرد. به گزارش ایسنا چندی پیش پیمان کارگر، مدیر عامل رنوپارس درباره زمان امضای قرارداد جدید با ایرانخودرو و سایپا و احتمال تولید مستقل محصولات رنو در ایران، اظهار کرده بود: این موضوع بستگی به سیاست ما و نتیجه مذاکرات با شرکای ایرانی (ایرانخودرو و سایپا) دارد. این در حالی است که رنو تفاهمنامه همکاری مشترک برای ایجاد کارخانه جدید خودروسازی را با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران امضا کرد. طبق این قرارداد، سهم رنو در شرکت جدید ۶۰ درصد و سهم ایدرو، ۴۰ درصد خواهد بود. به این ترتیب رنو بیشترین سهام را در این شرکت جدید خودروسازی داشته و مالک اصلی خط تولید و کارخانه تولیدی در ایران خواهد بود و میتواند فرآیند تولید، فروش و خدمات پس از فروش محصولات خود را مستقل از ایرانخودرو و سایپا در ایران راهاندازی کند. این اقدام در حالی است که پیش از این رنو از فرآیند همکاری مشترک با ایرانخودرو و سایپا در طول سالهای گذشته و نحوه عملکرد 2 خودروساز بزرگ داخلی، انتقاد کرده بود. کارگر همچنین درباره خدمات پس از فروش گفته بود: از نحوه کار ایرانخودرو و سایپا در خدمات پس از فروش ناراضی هستیم. نمایندگی خدمات پس از فروش خودروساز به ما میگوید قطعه تندر ۹۰ موجود نیست در حالی که قطعه وجود دارد اما شرکای تجاری نمیخرند و به نمایندگی نمیرسانند بنابراین مشتری ناراضی است. بر این اساس رنو به رقیبی برای ایرانخودرو و سایپا تبدیل شده و میتواند با انتقال تکنولوژی و استقرار سیستم نوین تولید، فروش و خدمات پس از فروش در ایران فرآیندهای جاری در صنعت خودروی ایران را به نفع مشتریان ایرانی بالا ببرد.
تولید خودروهای کهنه رنو در ایران
هیأت بلندپایه دولتی ایران در حالی توافقنامه تولید خودرو با رنو فرانسه را امضا کرد که قرار است از این طریق ۲ محصول قدیمی رنو که عمر آنها تا ۱۷ سال میرسد، در ایران تولید شود. به گزارش فارس، در جدیدترین توافقنامهای که با حضور نعمتزاده با رنو به امضا رسید، قرار است رنو 2 محصول قدیمی خود را در ایران تولید کند. «سیمبل» و «داستر جدید» به عنوان محصولات جدید رنو در کارخانهای که قرار است با مشارکت رنو و سازمان گسترش ایجاد شود، به تولید خواهند رسید. سیمبل در سال 1999 در فرانسه به تولید رسیده و در واقع 17 سال از عمرش میگذرد؛ داستر نیز حدود 7 سال پیش در دنیا به تولید رسیده و حال قرار است این 2 محصول از رده خارج راهی بازار ایران شود. جالب اینجاست که این توافق بدون حضور مدیران خودروساز ایرانی و فقط با حضور وزیر صنعت و رئیس سازمان گسترش به امضا رسیده است. گفتنی است، با احتساب تولید ال 90 و ساندرو، میزان تولید رنو در ایران به 500 هزار دستگاه در سال خواهد رسید.