printlogo


کد خبر: 164555تاریخ: 1395/7/12 00:00
هلاکت 22 تفنگدار اماراتی در پی انهدام ناوچه آمریکایی با موشک انصارالله یمن
جهنم باب‌المندب

‌ رزمندگان انصارالله یمن بامداد شنبه یک ناوچه مدرن ارتش امارات را که مسؤولیت محاصره سواحل این کشور را بر عهده داشت با موشک ضد کشتی منهدم کردند. بنا بر این گزارش، این ناوچه از نوع سوئیفت، ساخت استرالیا و متعلق به نیروی دریایی ارتش آمریکا بود که ارتش امارات با هدف بهره‌برداری از آن در عملیات محاصره بنادر یمن به مدت یک سال اجاره کرده بود. به محض اصابت موشک به ناوچه اماراتی انفجار مهیبی به‌وجود آمد که ناشی از وجود مواد منفجره، موشک و مهمات نظامی در آن بود. از سوی دیگر در حالی که ستاد فرماندهی ارتش و رسانه‌های کشور امارات با انتشار بیانیه‌هایی ناو هدف قرار گرفته شده را نظامی عنوان کرده‌اند، رسانه‌های دربار آل‌سعود به دروغ‌پردازی مدعی شده‌اند کشتی غیرنظامی و حامل شهروندان عادی اماراتی بوده است. این درحالی است که ناو سوئیفت ارتش امارات تا پیش از این در ارتش آمریکا خدمت می‌کرده و هنگام هدف قرار گرفتن نیز متولی محاصره بندر «المخا»ی یمن بوده است. بنابر اعلام منابع یمنی، در این عملیات کشتی جنگی اماراتی کاملا منهدم شد و 22 تفنگدار دریایی اماراتی کشته شدند. پس از این عملیات، کشتی‌ها و قایق‌های جنگی فورا به محل عملیات اعزام شدند که به دلیل مواجه شدن با حمله گسترده موشکی نیروهای یمنی، مجبور به عقب‌نشینی شدند. با گذشت یک و نیم سال از آغاز تجاوز ائتلاف سعودی به یمن، عربستان و امارات متحمل بیشترین تلفات جانی شده‌اند  و شمار زیادی از سربازان این دو کشور در یمن کشته شده‌اند.
جیبوتی، پشت انهدام ناوچه اماراتی
براساس این خبر ناو اماراتی به صورت تصادفی هدف قرار نگرفته، بلکه بعد از دریافت اطلاعات دقیق امنیتی بوده که از سوی یک کشور آفریقایی به ارتش یمن داده شده است. مرکز مطالعات راهبردی واشنگتن در گزارشی که ماه گذشته منتشر کرده بود، اعلام کرد امارات به غرب کانال سوئز چشم دوخته و افزود با توجه به اختلافات غیرعلنی که میان عربستان و امارات وجود دارد، ابوظبی به دنبال نفوذ در منطقه شاخ آفریقاست (شمال شرقی آفریقا). طبق این گزارش، عربستان و امارات از جیبوتی برای اشغال خلیج عدن استفاده کرده بودند اما اواخر آوریل سال 2015 درگیری لفظی بین فرمانده نیروی هوایی جیبوتی و چند دیپلمات اماراتی ایجاد شده بود و همین مساله به تخریب روابط آنها منجر شد. بعد از اینکه این درگیری‌ها بالا گرفت، جیبوتی نیروهای عربستانی و اماراتی را از پایگاه نظامی لیمونیر که پیش‌تر پایگاه نظامیان فرانسوی در این کشور بود اخراج کرد و نیروی ائتلاف عربی- سعودی بعد از ترک جیبوتی به اریتره (رقیب جیبوتی) منتقل شدند تا از این کشور عملیات‌های نظامی خود علیه یمن را هدایت کنند. چند ماه پیش عبدو جمیل المخلافی، کارشناس حوزه یمن به دویچه‌وله گفته بود امارات به دنبال منافع خود در جنوب یمن است.
تهدیدهای تکراری ائتلاف متجاوز
در پی انهدام ناو جنگی امارات در سواحل جنوب غرب یمن، ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان سعودی عصر شنبه گروه انصارالله را تهدید کرد، این در حالی است که ارتش یمن اعلام کرد برای هر حمله آماده است. احمد العسیری، سخنگوی ائتلاف متجاوز عربی مدعی شد گروه انصارالله یک کشتی «غیرجنگی و امدادرسان» را که کار انتقال کمک‌ها به عدن را برعهده داشت، طی ساعات اولیه صبح روز شنبه در سواحل تنگه باب‌المندب در دریای سرخ هدف قرار داد. سخنگوی ائتلاف عربی افزود: تدابیر ما شدیدتر، جدی‌تر و با دقت‌تر خواهد بود تا کشتی‌هایی که از باب‌المندب عبور می‌کنند امنیت کامل داشته باشند. العسیری به ماهیت این اقدامات اشاره‌ای نکرد اما جنگنده‌های ائتلاف سلسله حملاتی را به مقرهای انصارالله در نوار ساحلی دریای سرخ داشتند. این در حالی است که ابوظبی به گونه‌ای دیگر این خبر را اعلام کرده و مدعی شده است یکی از  کشتی‌های جنگی امارات وابسته به ائتلاف عربی در سواحل شهرستان المخاء دچار سانحه شد اما هیچ تلفاتی بر جای نگذاشت. ارتش امارات اعلام کرده است درباره این اتفاق تحقیق  خواهد کرد.
انصارالله: با متجاوزان برخورد می‌شود
در واکنش به عملیات موفقیت‌آمیز نیروهای یمنی علیه یک ناو جنگی امارات در سواحل المخا، سرتیپ ستاد شرف غالب لقمان، سخنگوی نیروهای مسلح یمن تأکید کرد: هرگونه هدف نظامی که وارد آب‌های منطقه‌ای ما شود بدون هیچ شک و تردیدی منهدم خواهد شد. سرتیپ لقمان گفت: برای پاسخ دادن آماده هستیم، سواحل کشور ما جای تفریح نیست. وی افزود: ما از ابتدا اعلام کرده بودیم یگان رصد و ردیابی ارتش یمن دائما مشغول فعالیت و پیگیری تحرکات دشمن است و با متجاوزان برخورد شدید خواهد کرد.  امارات ادعا کرده این کشتی، نظامی نبوده است اما همه می‌دانند که یمن در محاصره است و هیچ کشتی غیرنظامی اجازه ورود به آب‌های یمن را ندارد. آنها تلاش می‌کنند با صدور بیانیه و دروغ‌پراکنی، افکار عمومی را منحرف کنند. کشتی هدف قرار گرفته، یک کشتی کاملا راهبردی نظامی است که براساس اطلاعات دقیق ما توسط نیروی دریایی آمریکا اجاره شده بود. ستاد تبلیغات جنگ یمن نیز تصاویری را از عملیات رصد و هدف قرار دادن کشتی جنگی امارات منتشر کرده است. در این تصاویر، دیده می‌شود نیروهای یمنی کشتی جنگی اماراتی را که مختص انتقال نیروهای نظامی است، ردیابی کرده و هدف قرار می‌دهند.
طرح امارات برای تجزیه یمن
همزمان، محمد عبدالسلام، سخنگوی انصار‌الله در صفحه توئیتر خود هشدار داد امارات علاوه بر نقشی که در تجاوز به یمن بازی می‌کند به دنبال تجزیه این کشور نیز هست. عبدالسلام گفت: طرح کثیف امارات، علاوه بر دخالت مستقیم در ویران کردن یمن، این است که با نظارت مستقیم بر جنوب یمن به دنبال تجزیه این کشور و اشغال جزایر آن است. عبدالسلام روز شنبه نیز گفته بود دخالت‌های آمریکا در وضعیتی که امکان حصول توافق وجود دارد نشان می‌دهد این کشور نقش فرمانده کل کشورهای متجاوز به یمن را بازی می‌کند و امارات و عربستان در واقع در زیر چتر حمایتی واشنگتن فعالیت می‌کنند.


Page Generated in 0/0056 sec