printlogo


کد خبر: 164566تاریخ: 1395/7/12 00:00
وزیر شیلات نروژ در هایپراستار چه ‌کرد؟
بازاریابی به روش سالمون

دانش پورشفیعی: هفته گذشته «پرسنت برک» وزیر تجارت، صنعت و شیلات نروژ به همراه یک هیأت 90 نفره شامل فعالان و تجار بخش خصوصی، رئیس دامپزشکی و مسؤول صندوق حمایت از صادرات این کشور برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی شیلات، آبزی‌پروری و صنایع وابسته به ایران آمد. برک در این سفر 5 روزه به همه کارهایش رسید و توانست برای مهم‌ترین محصول شیلاتی کشورش- ماهی سالمون- تبلیغ و بازاریابی کند. او سه‌شنبه گذشته  وارد ایران شد. در ابتدا با هیأت همراهش از یک مرکز پرورش ماهی قزل‌آلا و سپس یک کارگاه فرآوری و بسته‌بندی ماهی سالمون بازدید کرد.  روز چهارشنبه با رئیس سازمان دامپزشکی ایران دیدار کرد و برای ترخیص سریع‌تر سالمون چانه زد. پنجشنبه به هتل اسپیناس رفت تا سمینار یک‌روزه‌ای را برای معرفی توانمندی‌های کشورش در حوزه شیلات و آبزیان برپا کند. در کنار همایش، 3 ‌آشپز نروژی که همراه او به ایران آمده بودند به طبخ سالمون پرداخته و آن را برای میهمانان سرو ‌کردند. عصر پنجشنبه برک در بازار تجریش و فروشگاه پروما گذشت. او برای دیدن وضعیت توزیع و فروش سالمون به آنجا رفته بود. سپس در جلسه مشترکی با استانداران گیلان و سیستان‌وبلوچستان برای پیشبرد پروژه‌های مشترک آبزی‌پروری شرکت کرد. وزیر شیلات نروژ جمعه خود را در هایپراستار گذراند. در آنجا لباس کار پوشید؛‌ ماهى سالمون را آماده و پاک کرد، برش زد، پخت و به مردمی که در فروشگاه حاضر بودند تعارف کرد تا آن را بخورند و تست کنند!  روز شنبه پرسنت برک به نمایشگاه شیلات آمد و در حضور او، محمود حجتی،‌ وزیر جهاد کشاورزی و حسن صالحی، رئیس سازمان شیلات 13 قرارداد در زمینه تأمین و تجهیز قفس‌های پرورش ماهی بین شرکت‌هاى بخش خصوصی ایران و 2 شرکت نروژى به امضا رسید. ظرفیت این قراردادها بیش از 20 هزار تن پرورش ماهی در قفس است که در فاز نخست حدود 6500 تن آن امسال اجرا می‌شود. او شنبه‌شب گذشته با دست پر به خانه‌اش بازگشت و توانست در چند روز حضورش در ایران، نهایت حمایت از تولیدکننده و صادرکننده تولیدات کشورش براى حضور در بازارهاى جهانی را به نمایش بگذارد. اینگونه کار کردن می‌تواند نمونه‌ای عملی برای دولتمردان ایرانی باشد تا بیاموزند همتایان جهانی‌شان برای تبلیغ و بازاریابی تولیدات کشور خویش در دیگر نقاط دنیا چه می‌کنند؟ پرسنت برک، وزیر تجارت، صنعت و شیلات نروژ هرگز از اینکه در هایپراستار لباس کار بپوشد و ماهی سالمون را تمیز و طبخ کند و به مشتری ایرانی تعارف کند،‌ خجالت نکشید بلکه آن را ارزش‌گذاری به تولید ملی کشورش دانست و نهایت تلاشش را در این راه کرد.  
کاهش تعرفه صادرات آبزیان ایران به اروپا
در این‌باره دیدگاه علی‌اکبر خدایی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران را جویا شدم. خدایی در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره اقدام وزیر تجارت، صنعت و شیلات نروژ می‌گوید: ما هم انتظار داریم همان‌طور که پرسنت برک اینگونه از تولیدکننده و صادرکننده‌اش حمایت می‌کند و با مقامات گمرک ایران بر سر کاهش تعرفه واردات سالمون چانه می‌زند و اقدام به تشکیل کریدور سبز میان ایران و نروژ می‌کند تا راه برای صادرات بیشتر محصولات باز شود، مسؤولان وزارت جهاد کشاورزی ایران هم از اختیارت قانونی خویش استفاده کنند و برای رایزنی صادراتی و تجاری با مقامات دیگر کشورها، پیشقدم شوند. خدایی با اشاره به رایزنی‌های صورت گرفته با اتحادیه اروپا برای کاهش تعرفه واردات آبزیان از ایران ادامه می‌دهد که رقم این تعرفه تا سال 2013 بالغ بر 4 درصد بود اما از سال 2014 تاکنون این رقم به 12درصد افزایش پیدا کرد و انتظار داریم دوباره به رقم 4 درصد بازگردد و امکان آن نیز هست. او هند و اکوادور را رقبای ایران در صادرات آبزیان و میگو به اروپا برمی‌شمرد که توانستند با مذاکره رقم تعرفه را به 4 درصد برسانند.  خدایی یادآور می‌شود که پیش از این کمیسیون اقتصادی اتحادیه اروپا گفته است ایران با توجه به درآمدهای بالای نفتی باید تعرفه بیشتری برای صادرات آبزیان خود بپردازد در حالی‌که آبزیان ایران در مناطق محروم تولید می‌شود. بر این اساس نماینده اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران در بروکسل در حال مذاکره است و قرار است 3 هفته دیگر 2 نماینده از سازمان شیلات و اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران به کمیسیون اقتصادی اتحادیه اروپا بروند. حال انتظار ما این است مسؤولان وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌ها برای این کار کمک کنند تا زودتر به نتیجه برسد.


Page Generated in 0/0152 sec